۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۶۸۴۴۱۷

ازدواج آسان به سبک خاندان رسالت

ازدواج آسان به سبک خاندان رسالت
حجت الاسلام دکتر مطهری گفت: اگر به سیره معصومان علیهم السلام توجه داشته باشیم و مد نظر قرار بدهیم در بسیاری از مراحل زندگی با مشکل مواجه نخواهیم شد.

حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه ذی الحجه و سالروز ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما، با اشاره به برگزاری مراسم ساده ازدواج این دو چراغ معصوم هدایت گفت: اگر به طور کلی به سیره معصومان علیهم السلام توجه داشته باشیم و مد نظر قرار بدهیم در بسیاری از مراحل زندگی با مشکل مواجه نخواهیم شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به الگو گیری از سیره معصومین (ع) ابراز داشت: وقتی سبک زندگی دو معصومی که منسوب به پیامبر و آورنده دین بررسی می شود و خود پیامبر هم در این قضیه نقش دارد، طبیعتاً اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند، از جهات مختلف این ازدواج می تواند الگویی برای نسل امروز و جامعه ما قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسوه و حسنه برای تمام جهانیان است، بیان کرد: وقتی به جریان ازدواج و اقدامات حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) نگاه انداخته می شود و کاری که پیامبر انجام دادند در تک تک مراحل، بیان لطیف و دقیق قرآن که فرمودند "لکم فی رسول الله اسوه حسنه" اسوه و و حسنه بودن پیامبر را نظاره می کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) اظهار داشت: مرحله خواستگاری پیامبر در فضایی که هیچ اهمیتی برای زنان و دختران قائل نبودند، پاسخ مثبت درخواست امیرالمومنین را با سوال از دخترشان فاطمه زهرا(س) می دانند و به ایشان موکول می کنند که اگر حضرت فاطمه راضی به ازدواج باشند، این خواستگاری را می پذیرند. این در حالی است که نه تنها در جامعه آن زمان اهمیتی به نظر زنان نمی دادند بلکه پس از گذشت قرن ها هنوز در گوشه و کنار مسأله حق انتخاب به عنوان یک چالش و مشکل برای دختران مطرح می باشد.

استاد موسسات حوزوی و دانشگاه با اشاره به ساده بودن مراسم ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: هزینه و مهریه حضرت زهرا را ببینید که چه ساده و ارزشمند است به گونه ای که افراد متوسط و پایین جامعه به راحتی می توانند آن را تهیه کنند، چند نکته از این قضیه می توان درس گرفت، ازجمله سادگی وسایل زندگی، کم هزینه بودن شروع زندگی و نکته سوم ایجاد یک فرصت برای زوجین تا با تلاش خود زندگی را بسازند.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که در ازدواج های امروزی مشاهده می شود، شیوه تهیه جهیزیه به واسطه والدین است، در خرید جهیزیه به اندازه ای بر والدین فشار وارد می آید که شاید در حد توانشان نباشد چرا که فکر می کنند تمام وسایل هرچند دکوری و غیراستفاده باشد باید تهیه کنند و این خود باعث می شود زوجین جوان دیگر قدمی برای تهیه وسایل زندگی برندارند و ما برعکس این قضیه را در زندگی حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما مشاهده می کنیم در این جهیزیه وسایل اولیه زندگی هست اما اسرافی در آن دیده نمی شود.

حجت الاسلام مطهری در پایان با اشاره به اسوه بودن زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) خاطرنشان کرد: در جامعه زندگی ائمه علیهم السلام به گونه ای معرفی شده که سراسر همراه غم می باشد در حالی که وقتی حضرت زهرا به خانه امیرالمومنین می روند، پیامبر به زنان دستور می دهند هلهله و شادی کنند، حتی اشعاری در این مراسم سروده و خوانده می شود که شادی مراسم کاملا معلوم است، از هر جهتی به این زندگی نگاه بیندازیم این زندگانی اسوه است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
سند این مطلب کجاست؟ وقتی حضرت زهرا به خانه امیرالمومنین می روند، پیامبر به زنان دستور می دهند هلهله و شادی کنند
0
0