۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۶۸۵۶۱

کرونا تجملات عروسی را جارو کرد

کرونا تجملات عروسی را جارو کرد
عده‌ای همچنان برای برگزاری مراسم عروسی منتظر مهار کرونا هستند و یک عده دیگر با طولانی شدن دوران شیوع کرونا، قید مراسم تجملاتی را زده و زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کرونا علاوه بر تأثیرگذاری روی مشاغل و به ویژه اقتصاد کشورها، فرهنگ را نیز نشانه گرفته و موجب دگردیسی فرهنگی شده است؛ تا جایی که مراسم‌های شادی و عروسی‌ها را نیز متحول ساخته و این روزها بسیاری از جوانان که در انتظار برگزاری مراسم ازدواج با هزینه‌های مختلف بودند، به شیوه‌ای متفاوت خانه بخت می‌روند.

طولانی شدن اپیدمی کرونا و سردرگمی عروس‌ها و دامادها

کرونا برای برخی خانواده‌ها و حتی زوج‌های جوان که از سال گذشته برای برگزاری مراسم عروسی برنامه‌ریزی کرده بودند و فکرش را هم نمی‌کردند کرونا حدود یک سال مهمان ما باشد، مشکلاتی را به همراه آورده است و همه برنامه‌ها و حتی آرزوهای زوج‌های جوان را به حاشیه برده است؛ تا جایی که بسیاری از جوانان در دوراهی قرار گرفته‌اند. از طرفی دوست دارند زندگی مشترک را شروع کنند و از طرفی دیگر دلشان می‌خواهد با یک مراسم باشکوه به خانه بخت بروند. افرادی هم هستند که بی‌توجه به حواشی احتمالی، قید مراسم عروسی را زده‌اند و زندگی مشترک خود را در همین ایام بدون برگزاری مراسم تشکیل داده‌اند.

شاید سوال شما هم باشد که «آیا واقعا برای آغاز زندگی مشترک باید منتظر مهار کرونا بود؟»

 

 

مراسم عروسی را همچون برپایی هیأت‌ها در ایام کرونا می‌توان نظام‌مند کرد

میثم مهدیار، جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا پیوند ازدواج و اجتماعی را کاهش داده است، می‌گوید: این آیین‌ها فرصتی برای برقراری روابط بین خانواده‌ها بود که اکنون با شیوع کرونا و جلوگیری از تجمعات، ازدواج جوانان بیشتر به صورت خانوادگی و بدون حضور اقوام انجام می‌شود و البته برخی هم بدون در نظر گرفتن شیوع کرونا سعی دارند با هر شرایطی مراسم عروسی را برگزار کنند و به فکر عواقب آن نیستند؛ تا جایی که شاهدیم در برخی شهرها، عروسی به عزا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از مشکلات در برپایی عروسی‌ها، بهتر بود که مسؤولان همچون در ایام برپایی هیأت‌ها دستورالعملی تدوین می‌کردند تا در فضایی خاص مراسم عروسی با رعایت فاصله و در نظر گرفتن نکات بهداشتی برگزار شود، می‌افزاید: شاید در نظر گرفتن تدابیر برای ازدواج آسان در شرایط کرونا برای دولت و جامعه هزینه‌هایی را تحمیل کند، اما به طور حتم هزینه‌های آن نسبت به آسیب‌های روانی پس از آن کم‌تر خواهد بود. البته برگزاری مجازی عروسی و باخبر کردن دوستان و اقوام از این پیوند آسمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

تشکیل خانواده را منوط به برگزاری مراسم ندانیم/ مساجد، پایگاهی مناسب برای تشکیل زندگی مشترک

مهدیار با اشاره به اینکه کرونا فرصتی پیش آورده که زوجین بدون مراسم و رسومات قبلی زندگی مشترک را آغاز کنند، می‌گوید: حالا که کرونا وضعیت را دگرگون کرده، باید تشکیل خانواده که مهم‌ترین نهاد اجتماعی است، تقویت کرده و تشکیل این نهاد تأثیرگذار را منوط به برگزاری مراسم ندانست. در ایام کرونا باید توجه داشت که از طرفی نباید زندگی را قربانی کرونا کنیم و از طرف دیگر طوری رفتار نکنیم که یادمان برود عروسی‌ها چه شکلی بود!

او برگزاری مراسم عروسی‌ بدون تجملات را از نتایج مثبت کرونا می‌داند و معتقد است که کرونا توانست برنامه‌‌ای را که سال‌ها متولیان فرهنگی در پی تحقق آن بودند، عملیاتی کند. مهدیار می‌گوید: بهتر است این تفکر که مراسم تجملاتی تضمینی برای پایداری زندگی مشترک نیست، ترویج داد. همچنین در این زمینه مراکز مذهبی همچون مساجد نیز می‌توانند پایگاه مناسبی برای آغاز زندگی مشترک جوانان با آیینی خاص و بدون تجمع باشد که تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی است.

 

 

در مقابل هم افرادی هستند که توصیه‌های ستاد کرونا را نادیده گرفته و با برپایی مراسم عروسی همچون قبل از کرونا و تجمعات، موجب شیوع روزافزون کرونا می‌شوند؛ تا جایی که به گفته زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران مجالس عروسی که در آنجا افراد در مکان‌هایی مسقف، در زمان‌های به نسبت طولانی و با حداقل فاصله اجتماعی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، کرونا تهدیدی تلقی می‌شود.

اجازه ندهیم مراسم عروسی فراموش شود/ راه‌اندازی تالارهای مجازی برای برگزاری عروسی

مجید کاشانی، یکی یگر از جامعه‌شناسان با بیان اینکه هیچ ویروس و اپیدمی نمی‌تواند مراسم عروسی را برچیند، می‌گوید: خانواده یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی است و همان طوری که این نهاد مهم است، مراسم عروسی برای تشکیل آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین نباید اجازه دهیم مراسم عروسی بی‌اهمیت شده و به باد فراموشی سپرده شود. البته منظور از مراسم عروسی آنگونه که در دهه‌های اخیر مرسوم شده و با هزینه گزاف و تجملات، نیست. بلکه مراسم عروسی یعنی مشارکت اجتماعی و ابلاغ رسمی و همگانی پیوندی که سنت پیامبر اعظم (ص) است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بنای تشکیل خانواده مورد هجوم قرار داشته است، می‌افزاید: کرونا فرصتی ایجاد کرد که از تجملات فاصله گرفته و به ماهیت اصلی مراسم عروسی نزدیک شویم. بسیاری از خانواده‌ها نیز نه تنها مخالف این نوع نگرش نیستند، بلکه سعی دارند این تفکر را در نسل جوان نهادینه کنند. نهادهای فرهنگی و حاکمیتی هم باید از موقعیت موجود که فضای مجازی با سرعت پیش می‌رود، استفاده کرده و تالارهای مجازی عروسی را راه‌اندازی کنند تا همه در یک زمان بتوانند در منازل خود در جشن عروسی جوانان شرکت و حتی هدایای خود را به حساب زوجین واریز کنند.

 

 

کرونا تابوی اجتماعی ازدواج با هزینه‌های سرسام‌آور را شکست

علاوه بر این در ایامی که کرونا مانع برپایی مراسم عروسی همچون گذشته شده است، بسیاری از زوج‌های جوان به جای برگزاری مراسم، هزینه‌های آن را برای امور خیر در نظر گرفتند و با ترویج همدلی، برای تهیه اقلام بهداشتی و معیشتی برای نیازمندان و حتی بیماران کرونایی پیشقدم شدند.

به گفته طاهره ادیب، جامعه‌شناس کشورمان با شیوع کرونا ازدواج ساده ترویج پیدا کرده و دیگر کم‌تر از تجملات و چشم و همچشمی در مراسم عروسی که از آفت‌های ورود فرهنگ غرب به کشور بود، می‌شنویم. بر همین اساس، رواج ازدواج‌های ساده و با کمترین هزینه به طور حتم در زمان بلند به مردم و خانواده‌ها نشان می‌دهد که می‌توان با هزینه‌های کمتر و به‌دور از تجملات زندگی مشترک را آغاز کرد و تابوی اجتماعی ازدواج با هزینه‌های سرسام آور را شکست.

 

 

فقیر و غنی در کرونا یک جور به خانه بخت می‌روند

بسیاری از جوانان در دوره‌های مختلف با توجه به هزینه‌های بالای برپایی مراسم عروسی، چند سال در دوران عقد می‌ماندند تا بتوانند مراسمی مناسب برگزار کرده و از حرف و حدیث فامیل بکاهند. برخی نیز با توجه به غلبه فرهنگ تجمل‌گرایی، تصور می‌کردند در صورتی که مراسمی باشکوه و هزینه بالا برگزار نکنند، نمی‌توانند وارد زندگی جدیدی شوند.

فرشته سادات شجاعی، متخصص روانشناسی بالینی معتقد است با افزایش قیمت کالاها و تأمین آن برای شروع زندگی مشترک، جوانان دغدغه‌های زیادی دارند که همیشه برپایی عروسی نیز به عنوان دغدغه دیگری بر دوش خانواده‌ها بود که اکنون با تغییر رفتارها می‌توان سبک زندگی را متحول و عروسی را به شکل ساده‌تری برگزار کرد؛ به طوری که باید فرهنگ ساده‌زیستی را ترویج داد و با کاهش سطح انتظارات، این تصور را که ازدواج پرهزینه، ارزشی است، تغییر داد. این روند با توجه به شیوع کرونا که مراسم عروسی تجملاتی را برای همه افراد به نوعی تعطیل کرد و فقیر و غنی با تکیه بر همگرایی به یک شیوه به خانه بخت می‌روند، می‌تواند به عنوان الگویی در نظر گرفت و آن را ترویج داد. البته در این زمینه مسؤولان نیز باید راهکارهای انگیزشی برای تشکیل خانواده ایجاد کنند تا مبادا کرونا موجب کاهش ازدواج و تشکیل خانواده شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات