۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۶۸۴۸۱۲

مراحل تربیت دینی فرزندان

مراحل تربیت دینی فرزندان
ضروری است که پدر و مادر با زبان منطق بدور از احساس با نوجوانان صحبت کرده و اهمیت مسائل دینی که در زندگی انسان دارد را برای آنان تبیین نمایند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اگر متناسب با شرایط سن آنها باشد می تواند آثار ارزشمندی را به دنبال خود داشته باشد و اگر مطابق با فهم و درک آنها نباشد نتیجه معکوس خواهد داشت بنابراین تربیت دینی فرزندان با توجه به مقاطع سنی آنها به چند مرحله تقسیم می شود یک مرحله آشناسازی در این مرحله که شامل کودک کودک نوزاد تا ۵ سالگی می شود والدین می بایست فرزندان را با اصل مسائل دینی آشنا کنند در این مرحله کودک با شیوه نماز خواندن و حرکات والدین آشنا می شود و تمام این حرکات در ذهن کودک ثبت می گردد.

دو مرحله همراهی در این مرحله پدر و مادر از دو شیوه می توانند عمل کنند اینکه فرزند خود را در همراهی و هماهنگی با رفتار و حرکات خویش به هنگام نماز راهنمایی کنند دوم آنکه فرزندان خود را در هنگام حضور در مساجد و اماکن مذهبی به همراه خود داشته باشند و این مرحله مکمل مرحله آشنا سازی است در این مرحله فرزندان افزون بر آشنایی با نماز با جماعت با مسجد نیز آشنا خواهند شد که این مرحله در پسران از ۵ تا ۷ سالگی و در دختران از ۴ تا ۶ سالگی است.

مراحل تربیت دینی فرزند تربیت دینی فرزندان

سه مرحله تشویق تشویق و مشوق قرار دادن از مسائل بسیار مهم تربیت اسلامی است و از بهترین روش هایی است که می توان با آن کودکان را تربیت کرد فرزندان از تشویق بسیار لذت می برند و این از تمایلات فطری آنهاست که باید به بهترین شیوه و برای متمایل کردن آنها به فعالیتهای ارزشمند از آن استفاده کرد نیاز به تشویق نیازی همیشگی است و این خطای بزرگی است که فکر کنیم کودکان با بزرگ شدنشان نیازی به تشویق ندارند فواید تشویق می‌توان به تقویت روحیه شکوفایی استعداد تحمل سختی ها خوش‌بینی حفظ از انحرافات و ایجاد انگیزه اشاره کرد.

چهار مرحله ترغیب در مرحله ترقی پدر و مادر افزون بر تعیین پاداش مادی به تشریح و طرح این پاداش های معنوی و خرابی تکالیف دینی به خصوص در مساجد تاثیر آن در آرامش روانی انسان می‌پردازند این مرحله در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی برای پسران و ۸ تا ۹ سالگی برای دختران است.

مراحل تربیت دینی فرزند تربیت دینی فرزندان

پنج مرحله تکلیف در این مرحله پدر و مادر برای فرزند خود نوعی تکلیف در انجام مسائل عبادی را معین می کنند و با توجه به این مسئله حداکثر ۱۵ سالگی برای فرزندان پسر و نه سالگی برای دختران زمان آغاز وجود تکلیف شرعی است برخلاف مرحله های قبل که از تشویق و ترغیب و پاداش برای ایجاد جاذبه برای فرزندان در انجام امور دینی استفاده می‌کردند تنبیه نیز باید به آن اضافه شود البته باید در نظر داشت که نوع تنبیه به فراخور شیوه عملکرد و رفتار و فرزندان در نظر گرفته می‌شود و نباید به گونه‌ای باشد که دافعه نسبت به مسائل دینی در فرزندان ایجاد کند.

شش مرحله مراقبت و محافظت در این مرحله پدر و مادر باید دقت داشته باشند که مراقبت بر ادامه و استمرار انجام مسائل عبادی از سوی فرزندان خود را به عمل آورند و مراقبت جامع تری نسبت به فرزندان خود داشته باشند و از آنچه در مراحل قبل با زحمت و تلاش فراوان به دست آورده‌اند محافظت کنند.

هفت مرحله تبیین و تشریح در این مرحله با توجه به اینکه فرزندان در حال گذشتن از مرحله نوجوانی به جوانی هستند و از قدرت فهم و درک بالاتری نسبت به مرحله های قبل برخوردار شده‌اند شخصیت آنها در حال شکل‌گیری است ضروری است که پدر و مادر با زبان منطق بدور از احساس با آنها صحبت کرده و اهمیت مسائل دینی که در زندگی انسان دارد را برای آنان تبیین نمایند.

مرحله هدایت و راهنمایی این مرحله از سنین جوانی شروع شده و تا مرحله بزرگسالی ادامه می یابد اگرچه در این مرحله به دلیل ازدواج فرزندان و تشکیل خانواده کم رنگ تر می شود ولی پدر و مادر با هدایت و راهنمایی فرزندان خود در مواقع مورد نیاز به ویژه مواقع بحرانی می توانند به ایفای نقش خود بپردازند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
تیتر اشکال نداره ؟
0
0
غنوی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
با عرض پوزش متن بشدت ضعیف و ابتدایی می باشد همه ما مانند این متن را بارها در اشکال مختلف شنیده ایم و تکرار مکررات است و نکته جدیدی نداشت
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
انتشار 2 خبر با موضوع مشابه با یک کد خبر فاصله و البته با متن نه چندان قوی نمی تواند خیلی مثبت باشد
0
0