۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۸۵۰۶۷
یادداشت؛

الگوی ازدواج اسلامی و قصه پر غصه پیوندهای تجملاتی

الگوی ازدواج اسلامی و قصه پر غصه پیوندهای تجملاتی
ازدواج سخت و تجملاتی بلایی است که امروز دامنگیر جوانان شده و آسیب های اجتماعی بسیاری را پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سالروز ازدواج امیرالمومنین علی(ع) با حضرت زهرا(س) مصادف است با اولین روز ماه ذیحجه، ماه حج و قربانی در راه خدا، نمونه ای تکرار نشدنی در تاریخ شیعه، پیمان ، عشق میان برترین انسان های آفریده خدا این روز خجسته و پر برکت به نام روز ازدواج نامگذاری شده است و خاطره ای زیباست برای آنان که ازدواج خود را در این روز جشن می گیرند.

حضرت زهرا(س) که خود از دوشیزگان والا و ممتاز زمان خود بودند و پدر و مادر ایشان از اصیل ترین و شریف ترین و برترین مردم عرب بودند، خواستگاران زیادی داشتند.

قبل از اینکه امیرمؤمنان(ع) به خواستگاری ایشان بروند، خلفای اول و ثانی به خواستگاری ایشان رفتند و پاسخی قریب به این مضمون شنیدند که حضرت زهرای مرضیه(س) منتظر وحی الهی هستند.

جبرئیل امین بر رسول الله(ص) نازل شد و عرضه داشت، پروردگار تو فرموده است که «اگر علی را برای ازدواج با زهرا نیافریده بودم از حضرت آدم ابوالبشر تا روز محشر زوج و همسری در شأن و مقام زهرا پیدا نمی شد».

اینگونه بود که دستور الهی بر پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نازل شد و حضرت زهرا(س) از طرف خدا برای امیرمؤمنان(ع) خواستگاری شد.

حضرت علی(ع) برای آغاز و خرید وسایل اولیه زندگی و پرداخت مهریه حضرت زهرا(س) به دستور رسول الله(ص) زره خود را فروختند و مبلغی را به عنوان مهریه به ایشان دادند.

ازدواج حضرت صدیقه طاهره(س) با تدبیر نبی مکرم اسلام(ص) به ساده ترین و سهل ترین شکل ممکن انجام شد تا الگوی خوبی برای ازدواج جوانان باشد؛ مهریه بانوی دو عالم ۵۰۰ درهم تعیین شد که این مهریه جنبه مادی دارد.

در روایتی نقل شده است که حضرت زهرا(س) از رسول اکرم(ص) تقاضا کردند که از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت مسلمانان گناهکار قرار دهد که این تقاضا و دعا مستجاب شد و ایشان «شفیعه روز قیامت» و واسط عفو گناهکاران شدند.

الگوی ازدواج اسلامی و قصه پر غصه پیوندهای تجملاتی

در هیچ کجای قرآن کریم به طور مستقیم به ازدواج حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره نشده است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که به طریقی با این رویداد مهم و معنوی مرتبط است.

بر اساس آخرین آیه سوره مبارکه کوثر، یکی از معاندین و دشمنان پیامبر اکرم(ص)، ایشان را «ابتر»، یعنی «مقطوع النسل» خواند، اما خداوند متعال به ایشان خیر کثیر اعطا کردند که با ازدواج علی(ع) با حضرت زهرا(س) نسل ایشان ادامه پیدا می‌کند.

در فرهنگ عرب از زمان صدر اسلام چند همسری رواج بسیاری داشت، اما امام علی(ع) به خاطر عشق و علاقه‌ای که به همسر خود، یعنی دخت نبی مکرم اسلام(س) داشتند تا قبل از شهادت ایشان همسر دومی اختیار نکردند.

در آن زمان هر مرد عرب در جوانی چند همسر داشت، اما امیرالمومنین(ع) با این کار نماد عشق، محبت و وفاداری به همسر گرامی خودشان شدند.

از مهم ترین پیام های این ازدواج الهی آسان بودن آن بود؛ ازدواج سخت و تجملاتی بلایی است که امروز دامنگیر جوانان شده و آسیب های اجتماعی بسیاری را پدید آورده است.

اگر به صورت اجمالی نگاهی به جهیزیه اکثر دختران ایرانی امروزی بیندازیم، نگاهمان به وسایلی می افتد که کاربردی نیستند و بیشتر جنبه تزیینی دارند، اجناسی به شدت گران قیمت که نبودن و نخریدن آنها هیچ وقفه ای در زندگی یک تازه عروس و داماد ایجاد نمی کند.

همین تجملات و هزینه‌های بیهوده باعث چشم و هم چشمی و در ادامه دلیلی بر عدم ازدواج جوانان می شود، مخصوصاً جوانانی که توانایی مالی چندانی ندارند.

الگوی ازدواج اسلامی و قصه پر غصه پیوندهای تجملاتی

این نوع از ازدواج های پر زرق و برق، هیچ سنخیتی با آن نوع ازدواجی که سنت پیامبر اکرم(ص) است، ندارد؛ آیا پیامبر(ص) ازدواج دختر خود را اینگونه رقم زدند؟

و اما سخن آخر این که تنها کافیست که پدران و مادران زوج های جوان ازدواج اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند، آن وقت بیشتر مشکلات ازدواج جوانان حل می‌شود؛ البته با وجود مشکلات اقتصادی فعلی حتی ازدواج آسان هم کم خرج نیست، اما تفاوت بسیاری با مراسمات عروسی تجملاتی که این روزها می بینیم دارد.

ارسال نظرات