۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۶۸۵۲۰۸

کنگره بین‌المللی حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها برگزار شد

کنگره بین‌المللی حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها برگزار شد
کنگره بین‌المللی حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها با شرکت اندیشمندان و علمای جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کنگره بین‌المللی حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها با شرکت اندیشمندان و علمای جهان اسلام چهارشنبه 30 تیرماه 1400 ساعت 17 از طریق بستر اینترنتی abarat.tv برگزار شد. 

این همایش با همکاری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، دارالاعلام، دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری و افراطی و به صورت برخط برگزار گردید.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، حجج اسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و محمد حسن زمانی، مولوی نذیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری و دکتر گودرزی از دانشگاه امام صادق(ع)، از جمله سخنرانان این کنگره از کشور ایران،شیخ خالد ملا از رهبران اهل سنت عراق، شیخ ماهر حمود رئیس تجمع علمای مقاومت لبنان، مولانا عبیدالله خان اعظمی از رهبران اهل سنت هند، دکتر تاراس چرنینکو از روسیه،  شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل حزب الوفاق بحرین، علامه محمدحسین اکبر از پاکستان، حجت الاسلام والمسلمین عارف حین واحدی از پاکستان، خانم دکتر دینا سلیمان استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه اندونزی، حسن قناعت لی از ترکیه و خانم سندس الاسعد زورنالیست بحرینی _ لبنانی از سخنرانان این کنگره بین المللی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین اعرافی مدیر حوزه های علمیه گفت:حج هم عبادت و حلقه اتصال انسان با خدای متعال است؛ حج پالایشگر روح و جان شرکت کنندگان در آن است؛ دوم اینکه حج همزمان از یک فلسفه اجتماعی بزرگ برخوردار است، چون حج در جمع برگزار می‌شود، حاجیان در کنار هم آهنگ خدا می‌کنند و از همه عالم و امت اسلام جمع می‌شوند؛ فلسفه حج همبستگی اسلامی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه حج اردوگاه خودسازی و تعلیمی و تربیتی است،اظهار داشت: یک فلسفه بزرگ تربیتی و تمدنی در حج جلوه‌گر می‌شود و چه رازهای معرفتی و عرفانی که در مواقف مختلف جلوه‌گر می‌شود. همه حرکت‌های حج، حرکت ساز، تمدن‌ساز و هویت بخش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج بیان کرد: حج یکی از جایگاه‌های بلندی است که این ندای تنفر و بیزاری از دشمنان در آن باید باشد؛ چون آیاتی که در ابتدای سوره هست برای همین سرزمین نازل شده و برای بیزاری از مشرکان و کسانی است که در مقابل حق و پیامبر ایستاده‌اند و برای نابودی دین نقشه کشیده‌اند؛ نه فقط یک بار و دو بار بلکه چندین بار خود را در مقابل پیامبر آزمودند و برنامه‌ریزی کردند که پیامبر را به هر صورت ممکن از پای در آورند باید ابراز بیزاری کرد.

حسین قتاعت لی رئیس اتحادیه انجمن‌های اهل بیت ترکیه خاطرنشان کرد: طواف حاجیان به طور کامل شبیه یکدیگر است؛ خروج از عرفات و ورود به مزدلفه همگی یکی است؛ رمی جمرات همگی یکسان است، قربانی کردن همگی یکی است، یعنی در همه افعال وحدت حاکم است.

دکتر گودرزی معاون دانشگاه امام صادق ابراز داشت: ابعاد سیاسی حج بسیار مهم است؛ در حج ابعاد و مؤلفه‌های سیاسی هم مهم است، مانند موضوع برائت از مشرکین، فلسطین، جهان اسلام، همین موضوع کرونا در جهان اسلام و مسائل دیگر، حج این توان را دارد که نه تنها گفتمان‌سازی کند، بلکه راهکار تولید کند، بلکه به استقرار و اجرای راهکارها در سطح جهان اسلام کمک کند تا این مشکلات حل شوند.

وی حج را دارای ظرفیت  بالای انگیزشی عنوان کرد و گفت: در سطح جهان اسلام بسیاری از مردم انگیزه دارند که در حج شرکت کنند؛ تشرف به مسجد الحرام و مدینه منوره و تنفس در آن فضا، به ما امکان می‌دهد که انسان‌سازی کنیم؛ یکی از ظرفیت‌های حج انسان‌سازی است؛ آثار و برکات روحی و معنوی که حج در افراد ایجاد می‌کند، باعث می‌شود شما یک توان بالای پرورش داشته باشید.

ارسال نظرات