۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۸۵۵۴۴

عید غدیر؛ روز همدلی و مهربانی

عید غدیر؛ روز همدلی و مهربانی
حجت الاسلام موری گفت: عید غدیر روزی است که برای برطرف کردن غم ها باید از یکدیگر سبقت گرفت، عید غدیر روز همدلی و مهربانی است.

حجت الاسلام مهدی موری معاون پژوهش موسسه امام رضا (ع) قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره عظمت عید غدیر بین اعیاد اسلامی گفت: بنابر روایات متعددی که از اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده عید غدیر به عنوان عظیم ترین اعیاد یاد شده است که تمام پیامبران و اولیاء الهی حرمت این روز را نگه داشتند و در آسمان به نام روز عهد موعود و در زمین به نام میثاق مأخوذ و جمع مشهود معرفی شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق بیان کرد: روز غدیر و جانشینی امیرالمومنین (ع) در منطقه غدیرخم، بزرگترین عید و بالاتر از جمعه و عید قربان می باشد، اگر اعمال روز عید غدیر را بررسی کنیم، خواهیم دید این روز اعمالی را به مسلمین خطاب کرده که با انجام آن آثار و برکاتی برجامعه مسلمین فرود خواهد آمد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ثواب اطعام در روز غدیر اظهار داشت: یکی از اعمال این روز اطعام به مسلمین خصوصاً فقرا می باشد که در این روزها با وجود بیماری کرونا می توان اطعام را در قالب های دیگر انجام داد، روزه گرفتن در این روز سفارش شده است که بُعد دیگری برای جلاء دادن روح و دل می باشد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آیه 3 سوره مائده ابراز داشت: در این روز شریف دعاهایی نیز وارد شده است که در آن بحث ولایت مطرح شده است، از این روز باید استفاده کرد و فرهنگ غدیر و جایگاه ولایت در جامعه اسلامی را از زوایای گوناگون بیان کرد، قرآن می فرماید روز غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت های دینی است، باید در این باره تحقیق و پژوهش صورت بگیرد و برای عموم مسلمین تبیین کرد چگونه با ولایت امیرالمومنین (ع) دین کامل و نعمت ها تکمیل می شود.

وی ادامه داد: در این روز به مومنین سفارش به نظافت و خوشرویی شده و به این بهانه آداب فردی با دیگران را به عموم افراد جامعه آموزش می دهد، شادی کردن و شادکردن و خارج کردن از بی حالی از توصیه های معصومین در روز عید غدیر می باشد، غدیر روزی است که برای برطرف کردن غم ها باید از یکدیگر سبقت گرفت و عید غدیر روز همدلی و مهربانی است.

حجت الاسلام موری در پایان با اشاره به تقارن عید غدیر و عقد اخوت اذعان داشت: در تاریخ وارد شده است که در چنین روزی در ماه ذی الحجه پیامبر بین مسلمین عقد اخوت را برگزار کرد، از این تقارن تاریخیِ عقد اخوت و عید غدیر می توان نهایت استفاده را برد و غدیر را روز اتحاد مسلمین نامید.

ارسال نظرات