۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۶۸۵۸۳۹
نماینده ولی فقیه در لرستان:

پیشگیری و مبارزه با فساد سرلوحه کار شورای شهر باشد

پیشگیری و مبارزه با فساد سرلوحه کار شورای شهر باشد
لرستان - حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بر ضرورت مدیریت جهادی در شورای شهر و خدمت به مردم، گفت: شورای شهر راه‌های پیشگیری و مبارزه با فساد سرلوحه کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی، در دیدار منتخبین شورای اسلامی شهرستان خرم‌آباد، شورای شهر را یک مجلس شورای اسلامی محدود در داخل شهر توصیف کرد و  گفت: شهردار به نوعی رئیس قوه مجریه شهر است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه وظایف اجتماعی، عمرانی، آموزشی، فرهنگی همکاری با مردم و نهادهای مردمی و غیردولتی نشان از جایگاه مهم شورای اسلامی شهر است، افزود: تا جایی که می‌تواند طرح هایی به مجلس و هیئت دولت بدهد و همه آن‌ها با رعایت قوانین ملزم به همکاری با شورای شهر هستند.

وی بر ضرورت خدمت به مردم تأکید کرد و ادامه داد: شورای شهر وقت خود را صرف مسائل جزیی نکند چراکه مردم از این راه و روش آزرده‌اند.

انتخاب فردی توانمند برای شهرداری عامل مهم موفقیت شورا و شهرداری است

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی با یادآوری اینکه با نگاه کلانی که در قانون اساسی برای شورا لحاظ شده می‌توان از ظرفیت درونی و برونی شورا استفاده کرد، برنامه‌ریزی مبتنی بر کار علمی، نیازسنجی، اطلاعات دقیق و استفاده از تجارب صاحب نظران به دور از مشغول سازی افکار عمومی به موارد غیرضروری را از موارد مورد توجه شورای شهر برشمرد و گفت: انتخاب فردی توانمند برای شهرداری عامل مهم موفقیت شورا و شهرداری است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه اگر توانمندترین افراد به عنوان شهردار انتخاب شود ولی سبک و سیاق ساختاری درون شورا به گونه‌ای باشد که دست او را ببندد و درگیر مسائل شخصی، قومی و خویشی باشد موفق نخواهد بود، خاطرنشان کرد: انتخاب شهرداری دانا و توانا که سوابق و تجارب روشن وموفقی  در جاهایی داشته باشد و برای مسائل پیش رو راه‌حل‌های از پیش تعیین شده داشته باشد در اولویت کار شورا قرار گیرد، نقش شورای شهر در انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد وی به دور از درخواست شخصی می‌تواند در موفقیت شهردار موفق باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع مشاهده می‌شود یک نفر از اعضای شورا اقوام خود را در شهرداری بکار می گیرد، تصریح کرد: اختلاف‌های شورا و شهرداری به سبب داد و ستدهای شخصی است ولی در این مقطع که کار برای جبهه انقلاب شروع شده باید از این موارد پرهیز شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان روحیه کار جهادی، ترجیح منافع شهر بر منافع شخصی و حفظ عزت نفس را برای شورای شهر امری ضروری دانست و توجه به کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر را از دیگر ظرفیت‌های توسعه شهر عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی گفت: شورای شهر زمانی موفق است که راه‌های کسب درآمد را به شکل و روش سریع پیدا و اداره کند و درآمد ناشی از آن را به شکل بهینه مصرف کند.

وی با تأکید بر اینکه راه‌های پیشگیری از فساد و مبارزه با فسادهای احتمالی سرلوحه کار شوراها باشد، افزود: شوراها راه رانت و فساد راشناسایی ومسیر آن‌ها را ببندند و پذیرای انتقادات پیشنهادات مفید باشند و اگر به دنبال منافع شخصی باشند در ترازوی افکار عمومی سقوط می‌کنند و پایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

امام جمعه خرم آباد گفت: در راستای توسعه پایدار از شهرهای موفق الگوبرداری شود شهرهایی  که در بیابان و با کمبود آب ، پارک‌های بزرگی احداث کرده اند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه اتکا بر بحث عدالت در توزیع امکانات شهری با تکیه بر مناطق آسیب‌پذیر باید مورد نظر شورای اسلامی شهر خرم آباد باشد، گفت: شورای شهر به صورت دوره‌ای عملکرد خود را ارزیابی کند و نیروها و هزینه‌های اضافی بر شهرداری تحمیل نکنند.

شاهرخی با یادآوری اینکه جایگاه‌ها در شهرداری باید به افراد مفید واگذار شود و اگر به نیرویی نیاز است در جریان رقابت علمی استخدام شود و از تحمیل نیروهای ناکارآمد خودداری شود، خاطرنشان کرد: دوری از مناقشه، حفظ کرامت پرسنل شهرداری، توسعه و پیشرفت همه جانبه شهر با بهره‌گیری از دانش و استفاده از پیشنهادات افکار عمومی از مواردی است که باید مورد توجه شورا باشد./9451/پ210/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات