۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۸۶۰۰۱
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی:

وقف پول به تأیید رهبر انقلاب رسید

وقف پول به تأیید رهبر انقلاب رسید
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در مسیر توسعه قوانین شرعی وقف سؤالی را محضر رهبر معظم انقلاب درباره وقف پول مطرح کردم و ایشان به این موضوع جواب دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و حجت‌الاسلام سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سازمان برگزار شد.

برگزاری جشنواره وقف در ۲۷ رشته
 
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری از اوایل مهرماه ۱۳۹۹ در هشت بخش و ۲۷ رشته آغاز شد، گفت: در این دوره از جشنواره، دبیرخانه مرکزی کار هماهنگی را با دبیرخانه‌های استانی را انجام داد و صاحب‌نظران به‌ عنوان هیأت داوران هر بخش انتخاب شدند.

ارسال ۴۸۹۹ اثر به جشنواره وقف
 
وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره تا عید سعید فطر بود، یادآور شد: ۴ هزار و ۸۹۹ اثر به دبیرخانه مرکزی هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری ارسال شد که ۲۰۰ نفر به‌عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه این سازمان برای ترویج سنت حسنه وقف فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد و یکی از این فعالیت‌ها استفاده از ظرفیت هنر است، افزود: هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری با نهایت دقت در هزینه‌ها و کمترین هزینه اجرایی برگزار شده است.

امکان حضور همه برگزیدگان فراهم نبود
 
حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان حضور همه برگزیدگان جشنواره مقدور نبود، گفت: از تمامی شرکت‌کنندگان در جشنواره تشکر می‌کنم که آثار هنری و فاخری را خلق کردند و انشالله این آثار به‌عنوان باقیات و صالحات این عزیزان خواهد بود.

در ادامه حجت‌الاسلام خاموشی با اشاره به فرمایشی از امام کاظم (ع) گفت: حضرت فرمودند: «لقمان به فرزندش چنین گفت که دنیا یک دریای عمیقی است و بسیاری از دانشمندان در این دنیا غرق شدند»؛ اینکه دانشمندان در دنیا غرق می‌شوند به این دلیل بوده که ممکن است انسان دانش پیدا کند اما بصیرت نداشته باشد.

دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است که آن سوی دنیا را نمی‌نگرند

وی با اشاره به از خودگذشتگی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم و وصیت‌نامه شهید حججی و همچنین بصیرت مثال‌زدنی این شهید بزرگوار، افزود: علامه طباطبایی اشاره‌‌ای دارند که می‌فرمایند اگر ما در این دنیا آمدیم و مخلوقی از خلایق خدا هستیم، برای بالاتر رفتن، باید ایمان و عمل صالح داشته باشیم؛ امام علی (ع) نیز می‌فرمایند که دنیا نهایت دیدگاه کوردلان است که آن سوی دنیا را نمی‌نگرند.

تقوا کشتی نجات انسان در دنیا است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه کشتی نجات در دنیا، تقوای الهی است، تصریح کرد: تقوا سپری خواهد بود که ما را در برابر مشکلات حفظ می‌کند؛ بادبان این کشتی که ما را در مسیر قرار می‌دهد توکل به خداست؛ ناخدای این کشتی عقل و نقشه راهش علم و سکانش صبر است؛ این مثال هر شخص، خانواده، شهر و کشور است؛ ما باید توکل داشته باشیم و صبر کنیم تا از این حوادث عبور کنیم؛ باید با یکدیگر تفاهم داشته باشیم و به یکدیگر کمک کنیم؛ ما در کشورمان سرمایه‌های طبیعی و عظیمی داریم و مدیریت درست و نقشه راه صحیح باعث می‌شود تا به اهداف متعالی برسیم.

وقف پول به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: در مسیر توسعه قوانین شرعی وقف سؤالی را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون وقف پول مطرح کردم و جواب ایشان فقط از یک فقیه خبره و عالم به زمان در می‌آید؛ ایشان فرمودند که وقف نهادی بشری است یعنی اگر حکم شرعی است با روش عقلا آمده است؛ در زمان‌های قبل می‌گفتند وقف یعنی تحبیس‌العین و عین را به شی یا زمین اختصاص می‌دادند اما امروز پول هم عین است؛ ما در حال فراهم کردن مقدماتش هستیم که اگر این وقف پول جاری و ساری شود چه اتفاقاتی می‌افتد و انشاءلله در جریان وقف پول، خبرهایی را برای جامعه خواهیم داشت که یک شخص چگونه وقف پول را انجام دهد و چگونه به حساب وقفی خود پول را واریز کند تا بتواند به نیات وقفی کمک کند؛ در خصوص وقف سهام هم متولی آستان قدس رضوی سؤال کرده بودند و رهبر معظم انقلاب اسلامی تأیید کرده بودند.

توسعه وقف پول قدرت وقف در جامعه را افزایش می‌دهد

وی با بیان اینکه «وقف پول» منشاء تحول‌انگیزی برای وقف است، تأکید کرد: امکانات شهروندان امروز ممکن است محدودتر شده باشد اما اگر وقف این‌چنینی (وقف پول) توسعه یابد، قدرت وقف کردن در جامعه افزایش می‌یابد؛ در زمینه‌ واقفین جدید هم باید گفت که وقف‌های زیادی در حال تحقق است اما این واقفین راضی نیستند تا نامی از آنها برده شود؛ اخیرا در تهران نیز یک واقف خیراندیش، وقف مهمی انجام داده است که ما به ایشان پیشنهاد دادیم تا وقف دانش را هم به نیت‌شان اضافه کنند که ایشان قبول کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: با نگاهی به تعداد موقوفات قبل و بعد از انقلاب اسلامی متوجه می‌شویم که کمیت واقفین چندین برابر قبل از انقلاب اسلامی است و این نشان می‌دهد که بستر انقلاب اسلامی برای موقوفات قابل اتکاء و قابل اعتماد بوده است.

حفظ وقف و عمل به نیات واقفان اولویت ما است

حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: یکی از نکات اصلی که در وقف مطرح بوده، حفظ وقف است. بر همین این اساس، اولین برداشت مالی از موقوفات برای نگه‌داشت و حفظ وقف و رفع تعارضات هزینه خواهد شد؛ نکته مهم دیگر این است که نیات واقفان باید در مسیر خودش عمل شود؛ انشاءلله بتوانیم به جامعه گزارش دهیم که در این خصوص چه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه وقف را پیشران‌های نظام اسلامی و انقلاب اسلامی قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: یک نمونه این است که گفته‌ایم برای دانش‌بنیان‌ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؛ تاکنون ۳۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد وقف شده‌اند که ثمرات خوبی برای جامعه خواهند داشت.

بیانیه هیأت داوران جشنواره

به گزارش فارس در انتهای برنامه بیانیه هیأت داوران قرائت و پس از آن جوایز برگزیدگان اهدا شد.

متن بیانیه داوران به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
بخشش از صفات بارز الهی است که خداوند متعال خودش را در قرآن کریم، با صفت بخشنده‌ترین و مهربان‌ترین توصیف نموده و همه انسانهای نیک سرشتی که زندگی خویش را به رضایت الهی نزدیک می کنند، بخشندگی و مهربان بودن از مهمترین صفات و خصوصیات رفتاری است که در آنها نمود پیدا می‌کند.
 
هفتمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری، جریان فرهنگ سازی بود که در تلاطم حوادث و رخدادهای اجتماعی، فرهنگی و هنری به زیبایی درخشید و به خلق آثاری منجر شد که در نوع خود بی نظیر و بی بدیل بود.
 
این رخداد سترگ که از آبان ۹۹ آغاز و در فراز و نشیب شیوع ویروس کرونا از تب و تاب نیفتاد، با دریافت بیش از پنج هزار اثر از اقصی نقاط ایران اسلامی در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به اوج رسید.
 
تنوع موضوعی آثارهنری ارائه شده در جشنواره، مبتنی بر تنوع آثار وقف در عرصه های مهم زندگی اعم از مسائل دینی و مذهبی، محیط زیست، امور اجتماعی، خیریه، درمان و سلامت، یکی از نکات ارزشمند این دوره از جشنواره بود که امید است این روند سوق-دادن آثار در عرصه های جدید از سنت حسنه وقف، در دستور کار هنرمندان قرار بگیرد.
 
گرایش به هویت دینی و ملی در بسیاری از آثار ارسالی به دبیرخانه مشهود بود و هیأت داوران نیز، جشنواره وقف را عرصه تاملات اندیشه و تجربیات هنری برگرفته از تحولات فرهنگی انقلاب اسلامی دانسته و لزوم توجه هنرمندان عرصه های مختلف را به هویت ملی و دینی با پشتوانه ذخایر عظیم دینی یادآور شده و زمینه سازی برای بازآفرینی جلوه های جدید، متناسب با نیازهای انسان معاصر را، امری حیاتی می‌داند.
 
هیأت داوران ضمن تقدیر از دبیرخانه مرکزی جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری که در برگزاری مداوم هفت دوره جشنواره و راه اندازی دبیرخانه های استانی، سایت دو زبانه و صفحه فعال مجازی، تلاش وافر داشته است، توفیق این جشنواره را در تداوم این موضوع دانسته تا در تمامی ایام سال هنرمندان، دانشگاهیان، انجمن ها و محافل فرهنگی و هنری از یافته های ارزشمند موجود در جریان سازی مستمر فرهنگی - هنری وقف بهره جویند.
 
پیشنهاد می شود وزارت محترم فرهنگ و ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه و نهادهای فرهنگی و هنری، از آثار فاخر ارائه شده در این جشنواره که توسط هیات داوران برگزیده شده به هر شکل ممکن حمایت نمایند تا اصحاب فرهنگ و هنر در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و دیگردوستی، بیش از پیش تشویق شوند. پیشنهاد مهمتر اینکه مراتب تعامل و همکاری خود را در زمینه برگزاری بین المللی این جشنواره، ابراز داشته و در تعالی این فرهنگ دیرین انسانی، حرکتی جریان ساز ایجاد نماید.
 
هیأت داوران بر فعالیت مستمر و کارشناسی شده از سوی معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف نسبت به سرمایه گذاری در زمینه تولید آثار هنری در قالب برگزاری کارگاهها و نشست-های تخصصی با مضامین مادی و معنوی وقف و تاثیرات مصداقی وقف در زندگی آحاد جامعه، تاکید نموده و بر چاپ و انتشار این آثار برای عموم مردم این سرزمین فرهنگ و هنر مبادرت نماید.
 
هیأت داوران هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری سپاس خود را نسبت به عنایات ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت محترم فرهنگی، اجتماعی این سازمان ابراز داشته و توجه روزافزون ایشان را به مقاصد عالی این جشنواره درخواست می نماید.
 
هیأت داوران هفتمین جشنواره ملی وقف چشمه همیشه جاری

ارسال نظرات