۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۸۶۳۹۹
گرانیگاه فرهنگ (۲۸)؛

اشکالات اصلی و راهبردی طرح صیانت

اشکالات اصلی و راهبردی طرح صیانت
هاشمی گفت: این یک اشتباه راهبردی است، زیرا ما زمانی سراغ اصل 85 می رویم که خلا قانونی داشته باشیم

مقدمه: اخیرا طرحی از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس ارائه شد که برای تعیین نحوه بررسی این در صحن علنی مجلس با 121 رای موافق به تصویب رسید، به این ترتیب با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گو با کارشناس فضای مجازی سید حسن هاشمی به تبیین طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخت.

رسا- آیا با اصل طرح صیانت حقوق کاربران مجازی مخالف هستید؟

با اصل این طرح و مدیریت اینترنت و کاربران و ارائه خدمات خوب و داخلی و مطابقت ساختار اینترنت با کشور نیستیم بلکه با امور دیگه مثل زمان و نوع مطرح شدن و نداشتن پیش زمینه مخالفیم.

رسا- عنوان طرح صیانت از حقوق کاربران مجازی سند درست است؟

ما به این طرح نگوییم سند زیرا سند مقدمات و مؤخراتی دارد که این طرح هیچکدام از این ملزومات را ندارد، بلکه بگوییم این طرح عکس العمل انقلابی ها و مجلس به عملکرد 8 ساله دولت در قبال شواری عالی فضای مجازی که متاسفانه دولت در طول 8 سال  از آن استفاده نکرده است، در اینصورت نوع برخورد و مواجه با این طرح هم عوض می شود.

رسا- نظر شما راجع به فرستادن این طرح به اصل 85 چیست؟

این یک اشتباه راهبردی است، زیرا ما زمانی سراغ اصل 85 می رویم که خلا قانونی داشته باشیم، در صورتی که همۀ قوانین و اختیاراتی که در این طرح آورده شده است را در شورای عالی فضای مجازی برای دولت ذکر شده است،در اینصورت اگر به شورای نگهبان فرستاده شود رد می شود.

اشکالات اصلی و راهبردی طرح صیانت

رسا- حوزه شمول این طرح، مبهم است؛ خدمات پایه کاربردی است یا کل حوزه فناوری اطلاعات؟

یکی دیگر از اشکالات، ابهام در شمول این طرح است و این ابهام به خاطر این است که از همه نظر گرفته اند و از طرح های بقیۀ حوزه ها نیز استفاده کرده اند.

رسا- آیا این طرح در زمان مناسبی در مجلس مطرح شد؟

این طرح زمانی مطرح شد که کشور مشغول مهم ترین موضوع یعنی ریاست جمهوری بود و مجلس باید بر کابینه ای که دولت تحویل آن می دهد تمرکز کند ولی با مطرح کردن این طرح نه تنها آن تمرکز لازم برای مجلس حاصل نمی شود بلکه اصل طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی زیر سوال می رود، مضافا بر اینکه موجب پخش شایعۀ دیوار کشی بین مردم شده که این موجب نا امنی در جامعه می شود.

رسا- آیای پهنای باند کم می شود؟

بعضی ها می گویند که پهنای باند کم نمی شود ولی در واقع شرایطی که در این طرح برای فضای مجازی مطرح شده پهنای باند را کم و محدود می کند، درست است که ما معتقدیم که به خاطر مسائل امنیتی اینترنت ملی درکشور باشد ولی مشکل این است که زیر ساخت های ایترنت ملی را آماده نکردیم و این برای مردم آزار دهنده است و باعث نارضایتی عمومی می شود.

رسا- آیا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و توییتر که فیلتر هستند به ایران تعهد می دهند؟

قطعا خیر زیرا ما بستر داخلی را قوی و منوط به حضور داخلی ها نکردیم و وقتی برنامه های داخلی قوی نباشند مردم سراغ برنامه های خارجی می روند که این نیاز به زیر ساخت دارد که آن را هنوز تامین نکردیم.   

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید. 

ارسال نظرات