۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۶۵۰۹

فهرست تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران در یک کتاب

فهرست تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران در یک کتاب
کتاب «جنگ اقتصادی» فهرستی جامع از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون است.

به گزارش سرویس کتاب ونشرخبرگزاری رسا: تازه‌ترین اثر از منشورات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «جنگ اقتصادی» روانه بازار کتاب شد.

این پژوهش، فهرستی جامع از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون است. این کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای توسط مسعود براتی و سید حامد ترابی تالیف شده است.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی، معاون پژوهشی وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب می‌نویسد:

«در این کتاب تمامی قوانین تحریم علیه جمهوری اسلامی را که توسط‌ استکبار از سال ۱۳۵۸ تا امروز تصویب و اجرا شده است در یک نسخه جمع‌آوری کرده‌ایم تا هم حجتی باشد برای همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان حوزه سیاست خارجی و هم منبعی مستند برای پژوهشگران و دانشگاهیان برای فرآوری‌های علمی و مستند برای تدوین و ایستادگی و پایداری مردم ایران و درج بخشی از دنائت‌ها و خباثت‌های فراموش‌ناشدنی آمریکا و غرب در تاریخ.» این کتاب فهرست کامل، مستند و دقیقی از تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران است.

نکته قابل توجه آن‌که خواننده با مطالعه این کتاب، ضمن اطلاع از تمامی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، سیری از تاریخ جمهوری اسلامی و روابط خارجی را نیز مرور خواهد کرد. این کتاب مشتمل بر ناگفته‌های بسیاری است که مخاطب را در فهم مسائل روز نیز یاری می‌کند.

کتاب «جنگ اقتصادی» شش فصل دارد و ابتدای هر فصل، مقدمه‌ای مختصر، خواننده را برای ورود به بحث آماده می‌کند. فصل نخست پس از بررسی مفاهیم پایه‌ای تحریم، تحریم‌های آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا سال ۲۰۰۶ میلادی فهرست می‌شود. این تحریم‌ها شامل دستورات اجرایی رئیس‌جمهور، قوانین کنگره و قواعد وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

فصل دوم از اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران شروع می‌شود و فهرست تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تا سال ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل سوم این کتاب از آخرین و البته مهمترین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال ۲۰۱۰ آغاز می‌شود و تا آخرین قانون تحریمی آمریکا پیش از توافق ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۵ به علاوه ۱ ادامه دارد. آنچه پس از سال ۲۰۱۰ تا اواخر سال ۲۰۱۳ علیه ایران رخ می‌دهد، تحریم‌های بانکی و نفتی آمریکا و سپس اتحادیه اروپاست.

فصل چهارم بررسی وضعیت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دو توافق موقت ژنو و توافق جامع هسته‌ای است. دو فصل پایانی کتاب به بررسی اقدامات آمریکا در حوزه‌های تحریمی پس از اجرای برجام و بعد از خروج آمریکا از آن توافق می‌پردازد. نکته حائز اهمیت این‌که، همه اطلاعات کتاب به صورت مستند جمع‌آوری شده و داده‌ها به شکل نمودار و جدول نیز به مخاطب ارائه می‌شود.

کتاب «جنگ اقتصادی (فهرست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی)» با قیمت ۱۱۵ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظرات