۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۸۶۵۳۷
محرم مظلوم (۳)؛

محفل امام حسین عشق به‌شایستگی و حقیقت را شعله‌ور می‌سازد

محفل امام حسین عشق به‌شایستگی و حقیقت را شعله‌ور می‌سازد
مدرس روانشناسی گفت: آنچه که ما انسان‌ها از جنبه روانی، از بهترین حالت‌ها را نیاز داریم، در این محافل امام حسین(ع) می‌توانیم به‌دست بیاوریم.

دکتر فاطمه احتسابی، مدرس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با تأکید بر انسجام نظام روانشناختی انسان در هنگام عمل به دستورات الهی گفت: انسان قرار است یک زندگی سالم، طبیعی و رو به رشد داشته باشد و هنگامی که روان انسان از پارامتر‌های سلامت برخوردار شود، انسان به یک شخصیت عمیق و یکپارچه می‌رسد؛ همان کسی که خداوند متعال فرموده است «لقد کرمنا بنی آدم».

وی افزود: انسان یکپارچه در زیست زمینی خود، یک پیوندی را در میان دنیا و آخرت دارد؛ هنگامی که تعادل انسان بهم می‌خورد، از چارچوب جامع خود خارج می‌گردد؛ اما با تعادل به چارچوب ادراکی واقعی خود؛ یعنی درک مبدأ و معاد می‌رسد و آن حوزه‌های معنوی انسان، به‌شدت فعال‌تر می‌گردد.

احتسابی محافل مذهبی را بهترین بستر برای دریافت توشه‌های عمیق معنوی سالانه دانست و ابراز داشت: مجالس اهل بیت و به‌طور خاص مجلس عزاداری امام حسین(ع) از سازوکارهایی بهره‌مند است که با تمام محافل دیگر تفاوت عمیقی دارد؛ زیرا موجب تقویت بنیه‌‌های مهندسی انسان توسط خدا می‌شود و انسان را به یک تعادل می‌رساند.

وی ادامه داد: علت اینکه با برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) به‌هر نحوی مخالفت می‌شود، این است که مهندسی شیطانی از انسان می‌خواهد انسان را در یک حالت آشفتگی غریزی نگهدارد و اگر این روزها می‌بینیم تمام بوق‌چی‌های ضد تمدنی و ضد انسانی در قالب روشنفکری به مخالفت جدی با مجلس عزای امام حسین(ع) می‌پردازند، این است که تلاش می‌کنند انسان را از استنشاق نفخۀ الهی بی‌بهره کنند و در فضای نامتعادل غریزی نگهدارند.

مدرس روانشناسی مجلس اهل بیت را بستری مناسب برای دریافت اطلاعات و شنیدن روضه دانست و اظهار داشت: انسان با دریافت اطلاعات و با تحریک به‌موقع هیجان‌های عاطفی به یک‌سری دارایی‌ها و ذخایر می‌رسد و به‌نوعی دربرابر آسیب‌ها قدرت‌مند می‌شویم؛ هنگامی که اطلاعات را دریافت و هیجان خود را تخلیه می‌کنیم، به‌طبع نوعی مصونیت دربرابر انحرافات در انسان شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما در محفل امام حسین(ع) با دریافت مفاهیم انسان‌ساز، نقاط خلقی و اخلاقی خود را تقویت و افکار منفی خودمان را از بین می‌بریم و در مجالس اهل بیت یکی از کارهایی که خطیبان در مجالس اهل بیت انجام می‌دهند این است که در واقعیت مستمعین را قدرت‌مند می‌کنند؛ بنابراین در این مجلس هم آموزش و هم تربیت انجام می‌شود.

احتسابی شرکت در مجلس امام حسین را یک کلاس تهذیب، رشد و اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: در مجلس امام حسین پیام تقوا، انسان شدن، تقویت اعتقادات و به‌نوعی آن مجلس تکرار واقعیت کربلاست که به‌صورت یک حسینیه‌نامه توزیع می‌گردد و اگر ما بخواهیم از جنبه‌های روانشناختی به این محافل نگاه کنیم، می‌بینیم آنچه که ما انسان‌ها از جنبه روانی، از بهترین‌ها و مرغوب‌ترین حالت‌ها را نیاز داریم، در این محافل برای انسان به‌وجود می‌آید.

وی ادامه داد: در محفل امام حسین(ع) عشق به‌حقیقت و عشق به‌شایستگی در ما انسان‌ها شعله‌ور می‌شود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات