۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۸۶۷۰۹
برگرفته از سخنرانی های استاد رفیعی؛

کتاب «رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات» منتشر شد

کتاب «رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات» منتشر شد
کتاب «رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات» نوشته ناصر رفیعی محمدی به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات» به قلم ناصر رفیعی محمدی، تألیف و از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه و تدوین گردید و به همت مؤسسه بوستان کتاب در 204 صفحه به چاپ رسید.

انسان به دلیل محدودیت دایره آگاهی ها در رسیدن به خیرات، ممکن است از مسیر واقعی خود منحرف شده و حتی به اشتباه، کمال را در جایی غیر از محل و مسیر آن جستجو کند، از این رو نیازمند دریافت آموزه های وحیانی است. در قرآن و روایات معصومان(ع) مسیر رشد و هدایت ترسیم شده است و چنانچه انسان راهکارهای دینی را در زندگی خود به کار گیرد، به هدایت و کمال حقیقی رهنمون خواهد شد.

اثر حاضر مجموعه سخنرانی های ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی است که عوامل تأثیرگذار در رشد و تعالی انسان را با استناد به آیات و روایات معصومین(ع) با استفاده از وقایع تاریخی تبیین کرده است.

این کتاب عوامل رشد انسان را طی مباحثی مانند خدابینی، اصلاح معاد، حساسیت نسبت به گناه در جامعه، دینداری، همگامی با اهل بیت(ع)، شناخت دشمن، ثبات قدم و استقامت در راه حق ارائه نموده است.

 

ساختار اثر

اثر مذکور در 9 فصل تهیه و تنظیم شده است؛ فصل اول این اثر با عنوان «نگاهی به رشد در قرآن کریم» منتشر شده که در این فصل، مباحثی اعم از سخن مؤمن آل فرعون، درخواست حضرت موسی(ع) از جناب خضر(ع) و همچنین نشانه های اهل رشد آمده است.

نویسنده در فصل دوم این کتاب، مردم را به گروه های سه گانه «اهل رشد و ترقی»، «راکد و بی تفاوت» و «اهل سقوط و انحطاط» تقسیم کرده که در این فصل، به گفت و گوی اهل بهشت، داستان گاو تنها و سقوط بلعم باعورا اشاره شده است.

سومین فصل از این اثر، با عنوان «خدابینی و خودنبینی» تدوین شده است که در این راستا، به داستان هایی با عناوین تفاوت سلیمان و قارون، برتر از عبادت صد ساله، سنگ نوشته مزار سلمان(ع) و توبیخ نفس پرداخته شده است.

فصل چهارم این اثر به «اصلاح معاد» می پردازد؛ در این فصل، ضمن برشمردن انسان های بی توجه به معاد (منکران معاد، تردیدکنندگان در معاد، سستی کنندگان نسبت به معاد)، به آثار اصلاح معاد (نشاط و شادمانی، ایثار جان و مال، مسئولیت پذیری، کنترل غرایز) پرداخته شده و در نهایت به توجه امام حسین(ع) به موضوع مرگ و معاد اشاره می کند.

«حساسیت به گناه در جامعه» عنوان پنجمین فصل از کتاب «رشد و تعالی انسان از منظر قرآن و روایات» است که در این فصل مباحثی اعم از نهی از منکر مقدمه تغییر منکر، ویژگی های آمران به معروف و ناهیان از منکر، لزوم نهی از منکر در همه سطوح جامعه و حساسیت حضرت علی(ع) نسبت به خطا در جامعه مطرح گردیده است.

نویسنده اثر در فصل بعد، دینداری را از جوانب مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار داده که اقسام مردم در دینداری (دینداران فصلی، بی تفاوت، ابزاری، سطحی، حقیقی) و کارکردهای دین (ایجاد انگیزه، معنابخشی به زندگی، مسئولیت پذیری، صبر و استقامت) مورد اشاره قرار گرفته است.

هفتمین فصل که با عنوان «همگاهی با اهل بیت(ع)» تدوین شده، به اقسام مردم در ارتباط با اهل بیت(ع) می پردازد که به سه گروه مارق، زاهق، و لاحق تقسیم می شوند.

فصل هشتم از این کتاب به «شناخت دشمن» اشاره دارد؛ در این فصل، دشمن شناسی از منظر آیات و روایات و حربه های دشمن(سرمایه گذاری برای انحطاط، ترویج فرهنگ ابتذال، شبهه افکنی، ایجاد یأس و ناامیدی، دین زدایی، تفرقه افکنی، ایجاد ترس، تحریم اقتصادی) بررسی شده است.

نهمین و آخرین فصل این اثر «ثبات قدم و استقامت در راه حق» را مورد تبیین قرار می دهد که در این میان، به ثمره عاقبت به خیری ثبات قدم پرداخته و داستان هایی را در این باره مطرح می کند و در ادامه این فصل، راه های کسب صبر و ثبات قدم می پردازد.

 

برشی از اثر

* سنگ نوشته مراز سلمان

به راستی چه کسی می تواند بگوید سلمان صاحب قلب سلیم نیست؟ سلمان صاحب اعمال نیک بسیار نیست؟ سلمان به جایی رسیده که ملائکه می آیند و با او حرف می زنند. می ایستد و به عزرائیل سفارش اموات را می کند و مثلاً می گوید: جان این فرد را راحت بگیر! این رفیق من است. با وجود این مقام متعالی، دلخوش به اعمال خودش نیست و تمام توجه اش به عظمت و بزرگی خداوند است و می گوید روی قبرم بنویسید: "بدون هیچ زاد و توشه ای از حسنات و قلب سلیم بر شخص کریم و بزرگوار وارد شدم و در پیشگاه کریم، بردن زاد و توشه زشت ترین کار است."

* توبیخ نفس

امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی های عمومی اش که از تلویزیون هم پخش شد، سخنی گفت که خیلی ها تعجب کردند. ایشان با متهم کردن خود، فرمود: «من شهادت می دهم که خودم تاکنون دو رکعت نماز برای خدا نخوانده ام؛ هر چه بوده، برای نفس بوده!» این چه فرمایشی از امام است؛ آن هم شخصیتی که دیدگاه عمیق توحیدی داشت و در همه حال، خدا را حاضر و ناظر می دید و حتی فتح خرمشهر را کار خدا دانسته و به رزمندگان و همه ملت سفارش کرد که: «هوشیار باشید که پیروزی ها هر چند عظیم و حیرت انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست، غافل نکند و غرور و فتح، شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه شیطان به سراغ آدم می آید و برای اولاد آدم تباهی می آورد».

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند./822/

ارسال نظرات