۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۸۶۷۶۱
عاشورای انسان ساز؛

واقعه کربلا؛ اوج سیره عملی ائمه معصومین

واقعه کربلا؛ اوج سیره عملی ائمه معصومین
حجت الاسلام عالم‌زاده نوری با اشاره به بستر انسان و اندیشه سازی هیأت ها گفت: اصل تأسیس نهادی به نام هیأت در فرهنگ اسلامی برخاسته از ارشادات مستقیم اهل بیت(ع) می‌باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به بستر اندیشه سازی و انسان سازی هیأت های مذهبی گفت: اصل تأسیس نهادی به نام هیأت در فرهنگ اسلامی برخاسته از ارشادات مستقیم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خود پیامبر اکرم(ص) می‌باشد.
 
وی در ادامه افزود: روایتی از امام صادق(ع) هست که می‌فرماید «أُفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لاَ یَجْعَلُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِهِ» یعنی وای بر آن مسلمانی که در هر هفته یک روز خود را برای آشنایی با دین قرار ندهد، پیامبر و اهل بیت (ع) به ما تأکید کرده‌اند که ما در هر هفته لااقل یک روز را برای دین خدا آشنا شوند.
 
حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری اوج سیره عملی ائمه معصومین(ع) را کربلا عنوان کرد و اظهار داشت: دین خداوند چه چیز و در کجا است که ما بخواهیم با آن آشنا بشوم؟ دین خداوند در قرآن کریم و عترت پیامبر اکرم (ص) می‌باشد؛ یعنی احادیث اهل بیت (ع) که شامل گفتار و سیره عملی امامان معصومین است؛ اگر کسی بخواهد با دین خداوند آشنا شود ابتدا باید سر سفره قرآن بنشیند و سپس از مائده کلام اهل بیت استفاده کند و از ذخایر سیره عملی ائمه(ع) بهره ببرند که اوج آن کربلا می‌باشد. هیئت مهمانی بر سر سفره قرآن و عترت است و مقوم هیئت همین دین شناسی و تفقه در امر دین می‌باشد که بچه مسلمان‌ها به سفارش پیامبر اکرم تصمیم گرفتند که با به راه انداختن هیأت با دین آشنا شوند.
 
معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با اشاره به حدیث دیگری از امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) توصیه فرمودند که مومنین دور هم جمع شوند و آشنایی با دین را انجام دهند، در حدیث قبلی شاید کسی بگوید که آقا من می‌روم کتابخانه و تفسیر و حدیث می‌خوانم و با دین خداوند آشنا می‌شوم، این هیئت نیست. از امام صادق(ع) نقل شده است که به یکی از اصحابشان فرمودند «أتجلسون وتتحدثون» آیا دور هم جمع می‌شوید و گفتگو می‌کنید؟ و عرض کرد که «نعم جعلت فداک» یعنی جانم به فدای شما بله! و حضرت فرمودند که «إن تلک المجالس أحبها. فاحیوا أمرنا، فرحم الله من أحیا أمرنا» من این جلساتی که شیعیان در کنار هم بنشینند و با هم گفتگو و امر ام را احیا کنند را خیلی دوست می‌دارم.
 
وی گفت: حالا این دو حدیث در کنار هم یک قالبی به نام هیأت می‌شود که شیعیان در کنار هم جمع می‌شوند و در این اجتماعات امر اهل بیت را احیا می‌کنند، همچنین با قرآن کریم و سیره ائمه معصومین نیز آشنا می‌شوند. حالا آن انسان مومنی که در هیئت‌های هفتگی شرکت می‌کند قطره قطره معارف دینی در وجودش جمع می‌شود و در آخر تبدیل به جوهر ذاتش می‌شود که آرام آرام مطابق فرهنگ دینی رشد می‌کند و شخصیت او کامل می‌شود. بدین جهت هیئت یک دستگاه پیشرفته تربیتی است که بسیاری از بزرگان و اثرگذاران تاریخ در هیئات عزاداری سیدالشهدا(ع) بودند.
ارسال نظرات