۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۸۶۷۷۰

روایت حجت الاسلام عالی از برخورد آیت الله مرعشی نجفی با مأمور «کشف حجاب»

روایت حجت الاسلام عالی از برخورد آیت الله مرعشی نجفی با مأمور «کشف حجاب»
تهران - استاد حوزه با ابراز تأسف نسبت به نبود غیرت ناموسی در برخی مردان گفت: اگر در خانه مردی غیرتمند حضور داشته باشد، نمی گذارد زن با حجاب نامناسب در جامعه حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در شب سوم محرم در مراسم عزاداری هیئت ریحانه الحسین(س) تهران، غیور را یکی از اسمای خدای متعال دانست و اظهار داشت: در روایت است که خدا غیور است و غیرت را دوست دارد و به خاطر غیرتی که خدا دارد، یک سری از امور زشت را حرام کرده است.

وی، انسان ها را از نوامیس الهی عنوان کرد و گفت: در روایت است که مخلوقات خدا، عیال خدا هستند و اگر کسی به آنها تعرض کند، خدا حق آنها را می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند غیور است و انسان های غیور را دوست دارد، حتی اگر انسان غیور، مشرک باشد و خدا انسان های بی غیرت را دوست ندارد، حتی اگر عابد و زاهد باشد؛ خدا شرکت را دوست ندارد اما صفت غیرت ارزشمند است.

اقسام غیرت

وی با بیان این که غیرت صرفاً ناموسی نیست، افزود: خداوند اولین غیور در عالم است؛ غیرت سه قسم دارد؛ اولین نوع غیرت، غیرت ملی است که این نوع غیرت، جدای از ملی گرایی است؛ غیرت ملی به این معنا که انسان نسبت به فرهنگ، ارزش ها و پشتوانه های تمدنی خود بی تفاوت نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: ما در تاریخمان افرادی مثل ستارخان و باقرخان را داریم که در قیام مشروطه از ایران دفاع می کردند، در عین حالی که مشروطه خواه بودند و با حکومت قاجار مخالف بودند اما به خاطر وطن دوستی، غیرت ملی به خرج دادند و این نوع غیرت مورد تحسین است؛ از آن طرف، شاه سلطان حسین صفوی را بی غیرت می نامیم، چرا که با حمله محمود افغان، دخترش را پیشکش محمود افغان کرد و لشکریانش هم به کشت و کشتار در اصفهان پرداختند.

وی با بیان این که غیرت ملی تنها در بحث نظامی نیست، گفت: دانشجوی نخبه فرهنگی و علمی که در کشورهای دیگر خواستار وی هستند اما در کشور خود می ماند و خدمت می کند و یا اگر هم رفت، برمی گردد و به کشور خود خدمت می کند، غیرت ملی دارد.

این کارشناس مذهبی، غیرت ناموسی را از دیگر اقسام غیرت و مهم تر از غیرت ملی دانست و تصریح کرد: مؤمن نه تنها نسبت به ناموس خود، بلکه نسبت به ناموس دیگران هم بی تفاوت نیست؛ وقتی که حضرت علی(ع) در زمان حکومت خود شنیدند که عده ای به شهر انبار حمله کردند و زیور آلاتی از پای زن یهودی کشیدند، آن حضرت فرمود اگر مسلمانی به خاطر این هتک حرمتی که در حکومت اسلامی به این زن شده، بمیرد، را سرزنش نمی کنم، بلکه تحسین می کنم.

وی به غیرت ناموسی آیت الله مرعشی نجفی(ره) پرداخت و افزود: در دوران رضاخان که چادر از سرزنان می کشیدند، پلیس قم وارد حرم شد و به قسمت زن ها وارد شد و چادر از سر زنان می کشید و زنان شیون می کردند؛ آیت الله مرعشی نجفی(ره) با مشاهده این صحنه وارد شد و سیلی به گوش پلیس قم زد؛ اما وقتی که این پلیس رفت و وارد بازار قم شد، سقف بازار بر سر این پلیس خراب شد و از دنیا رفت.

ابراز تأسف نسبت به نبود غیرت ناموسی در برخی افراد

حجت الاسلام والمسلمین عالی ضمن ابراز تأسف از وضعیت حجاب در جامعه اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما، مسأله غیرت تا حدی ضربه خورده است؛ گاهی مشاهده می شود که آقایی دست ناموس خود را با پوشش چسبان و بدن نما و ظاهر نامناسب گرفته و در خیابان ها قدم می زند.

وی گفت: بی حجابی و یا بد حجابی در جامعه ما علل مختلفی دارد که مسأله تربیت یا جهالت نسبت به این مسأله یا عقده های روحی و روانی و یا لجاجت نسبت به دین و انقلاب می شود؛ اما در خانه اگر مردی غیرتمند بود، نمی گذاشت زن با این وضعیت در جامعه حاضر شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که سومین نوع غیرت، غیرت نسبت به دین است، تصریح کرد: همانطور که انسان نسبت به ناموس خود حساس است، باید نسبت به ناموس خدا(مثل انبیا، اولیا، احکام دین، قرآن و بندگان خدا) حساس تر باشد.

ابراز تأسف حجت الاسلام عالی نسبت به وضعیت حجاب و بی غیرتی برخی مردان

ارسال نظرات