۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۶۸۶۶۷۹
حجت الاسلام والمسلمین عالی تبیین کرد؛

فلسفه آغاز عزاداری از دهه اول محرم

فلسفه آغاز عزاداری از دهه اول محرم
تهران - استاد حوزه علمیه گفت: از ابتدای محرم ولی خدا و امام زمان محزون می شود و وقتی که قلب عالم که ولی خداست، محزون باشد، تمام عالم عزادار می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در شب دوم محرم(سه شنبه) در مراسم عزاداری هیئت ریحانه الحسین(س) تهران با بیان این که شب و روز عاشورا همچون شب و روز شب قدر است، اظهار داشت: در شب قدر رحمت و عنایت اولاً به ولی الله اعظم و سپس به شب زنده داران و کسانی که در محیط ولایت معصوم(ع) هستند، نازل می شود؛ در این میان، کانون و مرکز و محور شب های قدر ولی خداست.

وی گفت: در ماه محرم هم این داستان به گونه دیگری تکرار می شود و محور عزا و اشک به خصوص در دهه اول، ولی زمان است که صاحب عزاست.

استاد حوزه علمیه با بیان این که دهه اول محرم ایام قراردادی نیست که عزاداری کنیم، تصریح کرد: در این ایام در باطن عالم اتفاقی رخ می دهد و انسان های والا مقام می تواند آن ملکوت را درک کنند.

وی افزود: وقتی که اسم سید الشهدا(ع) در محضر امام صادق(ع) بر زبان جاری می شد، تا شب لبخند بر لب های ایشان دیده نمی شد؛ همچنین امام رضا(ع) می فرماید چون ماه محرّم مى‏ رسيد، كسى پدرم را خندان نمى ‏ديد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار داشت: برخی از افراد سؤال می کنند که وقتی فردی از دنیا می رود، بعد از فوت مرحوم عزاداری می کنند، اما چرا برای امام حسین(ع) از اول محرم که هنوز به شهادت نرسیده اند، عزاداری می شود؟؛ مسأله شهادت امام حسین(ع) مانند از دنیا رفتن سایر انسان ها نیست؛ از ابتدای محرم ولی خدا و امام زمان محزون می شود و وقتی که قلب عالم که ولی خداست و تمام فیض را مستقیماً از خدا می گیرد، محزون باشد، تمام عالم عزادار می شود.

وی گفت: مناسبت های دینی قراردادی نیست و برای محرم قرارداد نکرده ایم که عزاداری کنیم، بلکه اتفاقی در عالم رخ می دهد و تکویناً عالم عوض می شود، چرا که امام زمان(عج) عالم محزون می شود و تمام عالم به تناسب ارتباط با آن قلب این حزن را دریافت می کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که هر حادثه ای که در عالم رخ می دهد، از بین نمی رود و در لوح عالم محفوظ می شود، تصریح کرد: هر چند که عاشورا در سال 61 هجری قمری اتفاق افتاد اما آن اتفاق در لوح محفوظ وجود دارد.

وی افزود: جعفر آقا مجتهدی می گوید در روز عاشورا اشعار نیّر تبریزی در کتاب آتشکده را می خواندم که به یکی از ابیات این کتاب رسیدم و گفتم که قبول دارم که عالم عزادار امام حسین(ع) است اما درخواست دارم که غم و گریه عالم را مشاهده کنم؛ که می گوید دیدم که تمام عالم از باطن گریان هستند و چند دقیقه این صحنه را دیدم و از حال رفتم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان این که امام زمان(عج) تمام صحنه های کربلا را می بیند، اظهار داشت: در زیارت ناحیه مقدسه از امام زمان(عج) می خوانیم که آن حضرت خطاب به امام حسین(ع) می فرماید "صبح و شب برای تو گریه خون گریه می کنم".

وی، ولی الله را محور و کانون عزا از اول محرم دانست و گفت: خداوند به عزادار و مصبیت زده سه چیز عطا می کند: صلوات خدا، رحمت خاص خدا و هدایت خاص خدا.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اشک عزاداران حسینی نازله ی اشک امام زمان است، تصریح کرد: جلوه و شعاعی از حزن امام زمان در وجود عزاداران سید الشهدا(ع) است و این اشک، گناهانی که حق الله باشد را از بین می رود.

وی با اشاره به این که اشک بر امام حسین(ع) شبیه توبه و اتصال به ولایت است، افزود: گناهان سبب خروج از ولایت است؛ کسی که گناهی را انجام می دهد، زیر پرچم شیطان قرار می گیرد و آن گناه و عمل، خروج از ولایت است اما ذات فرد، محب اهل بیت(ع) بوده و توبه، برگشت به ولایت است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، اشک بر امام حسین(ع) را زداینده تمام گناهان حق اللهی عنوان کرد و اظهار داشت: سعی کنید در دهه اول محرم اشکی بر امام حسین(ع) داشته باشید؛ رزق های خاص برای ایام خاص است و رزق اشک دهه محرم، مربوط به همین ایام است./822/

ارسال نظرات