۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۸۶۸۷۱

"ماه به روایت آه"به زیور طبع آراسته شد

نویسنده برای نوشتن این کتاب در بیان منزلت حضرت عباس (ع)،کوشیده تا کتابی خواندنی و در عین حال قابل اعتماد به مخاطب خود عرضه کند.

به گزارش سرویس کتاب و نشرخبرگزاری رسا: نویسنده و شاعر نامدار ایرانی در حوزه طنز یک سال پیش از درگذشت خود، کتابی در قالب جدی و در موضوع آیینی نگاشت که همچنان یکی از بهترین آثار در حوزه کتب عاشورایی به شمار می رود.

" ماه به روایت آه" در سال ۱۳۹۶ به قلم ابوالفضل زرویی نصرآباد و به همت نشر نیستان در قالب ۱۹۲ صفحه منتشر شده و در طول این سال ها بارها تجدید چاپ گشته است.

زرویی نصرآباد در این کتاب به روایت خود از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) پرداخته و کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت علمدار کربلا را با امانت‌داری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت نماید.

آن چه قابل توجه است این که برخلاف انتظار، در کتاب به نحوه ی شهادت حضرت عباس(ع) اشاره‌ای نشده و نویسنده بیشترین همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدان‌ها پرداخته شده است؛ اموری همچون خانواده‌ی مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان، برادران، حیطه‌ی دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل‌بیت(ع) و مسلمانان آن روزگار.

 از دیگر جذابیت‌های این اثر، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده‌ی فارسی‌زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می‌کند. زرویی نصرآباد در نگارش این دوازده روایت، با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و مطالعه و فیش‌برداری از قریب شصت کتاب، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل تأملی دارد.

و بالاخره نکته پایانی هم درباره این کتاب آن که به جز یک راوی (زید بازرگان) تمام راویان کتاب (مسلم بن عقیل(ع)، فاطمه کلابیه(س)، حضرت زینب(س)، امام حسین (ع)، ام‌کلثوم(س)، ربابه(س)، عبدالله بن ابی محل، کزمان، شبث بن ربعی، سرجون و عبیدالله بن عباس)، جزو شخصیت‌های واقعی به شمار می روند.

ارسال نظرات