۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۸۶۸۸۲
حجت الاسلام سرلک:

همه در قبال مشکلات جامعه مسؤول هستیم

همه در قبال مشکلات جامعه مسؤول هستیم
اصفهان ـ حجت الاسلام سرلک گفت: هرانسانی باید مسؤولیت خود را درک کند و بار مسؤولیت خود را به دوش بکشد، همه ما در قبال مشکلات جامعه مسؤول هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان، دنیای کنونی را عامل تهی شدن انسان از حقیقت وجودی خود توصیف کرد و گفت: انسان خود و مسؤولیت‌های خود را فراموش کرده است و توافقاتی در زندگی انسان شکل گرفته است که افراد تلاش می‌کنند تا زندگی بی دردسری داشته باشند و مسؤولیت انسانیت خود را تبدیل به یک سری تعهدات اجتماعی کرده‌اند.

وی ادامه داد: منفعت مادی و عادی دستمایه انجام وظیفه های اجتماعی انسان در جامعه کنونی قرار گرفته است و این یک پارادوکس است، منافع در تضاد قرار می‌گیرند و افراد به وقت اینکه منافع خود را در خطر ببینند مهمترین و محکم‌ترین تعهدات خود را زیرپا خواهند گذاشت.

حجت الاسلام سرلک خاطرنشان کرد: برجام دولتمردان و مردم ما را چند سال معطل خود کرد و سرکار گذاشت، کسانی که از قرارداد و قطعنامه‌های حقوقی حرف می‌زدند نشستند و قراردادی تنظیم کردند ولی وقتی موقعیت خود را در خطر دیدند هر توافق و تعهدی که داشتند زیرپا گذاشتند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: انسانی که قرار باشد تنها با قراردادهای اجتماعی مواجه باشد در زمانی که منافع خود را در خطر ببیند می‌تواند خطرناک باشد، در دنیای مدعی تمدن که همه هویت جامعه غربی را قراردادهای اجتماعی و تمدن غربی تشکیل می‌دهد یک قطعی برق چند ساعته باعث شد قتل و غارت‌های بسیاری در آمریکا صورت بگیرد و این نشان دهنده پوچ بودن جامعه‌ای است که احساس مسؤولیت ندارد.

وی با بیان اینکه مسؤولیت‌های ما باید فراتر از توافقات اجتماعی باشد، تصریح کرد: انسانی که مسؤولیت انسانی خود را پذیرفته باشد بدی‌ها را با بدی کردن پاسخ نمی‌دهد، کسی که تقوا داشته باشد یعنی اولویت انتخاب او خداوند باشد و چنین کسی حتی با دشمن خود هم ناعادلانه رفتار نخواهد کرد.

حجت الاسلام سرلک با تأکید بر نقش تصمیم گیری‌ها در مشخص شدن حقیقت وجودی انسان‌ها، عنوان کرد: مسؤولیت از تمام وجود انسان نشأت می‌گیرد و ما باید بار انسانیت خود را به دوش بکشیم، اگر کسی در سیر انفسی انسانی باشد گویا سرنوشت تمام انسان‌ها در دست او قرار گرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه مسؤولیت اکسیر رشد انسان عنوان کرد و گفت: انسان سرمایه خود را فراموش می‌کند و دقت نمی‌کند که خداوند چه امکاناتی به او داده است، امام علی(ع) می‌فرمایند بزرگترین معرفت این است که انسان خودش را بشناسد و جایگاه خود را به درستی درک کند و قلبی در سینه او بتپد که خود را در مقابل همه عالم مسؤول بداند.

وی در ادامه افزود: کسی که مسؤولیت خود را درک کرده باشد به دنبال این است که فراتر از امکانات محدود خود به همه عالم خدمت کند، مانند حاج قاسم سلیمانی که گسترده‌تر از تمام زمان‌ها و مکان‌ها بود، حاج قاسم در ایفای نقش درست خود در عالم آنقدر خوب بود که حتی دشمنانش و فرماندهان آمریکایی پس از شهادت ایشان زبان به مدح ایشان باز کردند.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه همه عالم نقش و نگار خداوند است، تصریح کرد: اگر کسی عاشق خدا شد و از خدا به عالم نگاه کرد آن موقع مسؤولیت حیوانات تشنه را هم بردوش خواهد کشید، همه ما نسبت به دیگران مسؤول هستیم، گاهی کوتاهی ما باعث می‌شود دیگران دچار مشکل بشوند و باید بدانیم در مقابل همه مشکلات جامعه همه ما مسؤول هستیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات