۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۸۶۷۷۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

بینش؛ تعیین کننده حقیقت وجودی انسان

بینش؛ تعیین کننده حقیقت وجودی انسان
اصفهان ـ حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه انسان باید اولویت های خود را بشناسد، گفت: هرکسی باید مسائل خود را بشناسد و به هر اندازه معرفت کسب کرد، مسؤولیت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه امشب در هیأت انصارالحسین(ع) اصفهان، با بیان اینکه هر انسانی به اندازه امکاناتی که دارد مورد سؤال قرار خواهد گرفت، گفت: سرمایه‌ها و داشته‌های ما بسیار است و در برابر آنها مسؤولیتی داریم، باید این امکانات را به سامان برسانیم.

وی در ادامه افزود: سرمایه‌های بسیاری داریم که باید با آنها جریانی را رقم بزنیم و در مسأله مسؤولیت مهم این است که بتوانیم در نسبت به امکانات و حادثه ها و شرایط، جایگاه و مسؤولیت خود را بدانیم و با توجه به رخدادهای مختلف در جامعه باید وظیفه و مسؤولیت خود را بدانیم.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه اشخاصی موفق هستند که می‌فهمند به چه مسائلی نباید بپردازند، تصریح کرد: باید به آدم های آشفته‌ای که برای مسائل اولویت بندی ندارند متذکر شد که کارهای خود را اولویت بندی کند و بدانید چه کارهایی را لازم است انجام بدهید و چه کارهایی لازم نیست انجام بدهید.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: آدم های موفق به مسائلی می‌پردازند که لازم است در خصوص آن پاسخگو باشند، در حقیقت تشخیص می‌دهند مسأله شان چیست و برای آن اقدام می‌کنند، هر کدام از ما در برابر مشکلات و همینطور در برابر استکبار جهانی باید موضع گیری مشخصی داشته باشیم و وظیفه خود را در مقابل این مسائل بدانیم.

وی با بیان اینکه حقیقت وجودی ما از طریق بینش های ما مشخص خواهد شد، اظهار کرد: منش‌ها و رفتار ما محصول ایمان ما و حقیقت وجودی ما است، به همین دلیل مواضع ما مهم است، لایک و دنبال کردن و کامنت گذاشتن ما در فضای مجازی یک موضع است که بیان مسؤولیت می‌کند از فهم ما نسبت به مسائل و خیلی مسأله مهم است.

حجت الاسلام سرلک با تأکید بر اینکه بزرگترین رسالت هرشخص فهم صحیح و دقیق از مسائل و مطالب است، تصریح کرد: امکان اجتماعی مسأله دیگر است، مسأله نیت که در معارف ما به آن بسیار تأکید شده است در حقیقت موضع درونی ما است، نشان دهنده این است که چگونه مسائل را فهم کرده‌ایم و اولویت‌های ما را نشان می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بهترین دعایی که بعد از فریضه‌های ماه مبارک رمضان بر آن تأکید شده است دعایی است که بهبود و سلامتی همه مریض‌ها و ثروت برای همه فقرا و رفع تهی دستی و مشکلات همه را می‌خواهد، بزرگترین سرمایه انسانی ما این است که ما چه فهمی از مسائل داریم و تمام تفاوت یک انسان با عظمت با دیگران در شناخت خوب مسأله است.

وی ادامه داد: انسانیت به لباس و عنوان و پول و قدرت و شهرت نیست، انسانیت به میزان پذیرش مسؤولیت است، مسؤول فقط مسؤولان جمهوری اسلامی نیستند بلکه هرکسی عقل دارد مسؤول است، هرکسی به اندازه توان خود مسؤولیت برعهده دارد و هرکسی باید تلاش کند به اندازه خود به وظایفش عمل کند.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به ضرورت توجه انسان به مسؤولیتی که برعهده دارد و پرهیز از تطمیع شدن با امیال دنیوی، اظهار کرد: گاهی نزدیک‌ترین افراد به ما مانع انجام مسؤولیت ما با هزار توجیه گوناگون خواهند شد، باید از کسانی که باعث می‌شوند ما از مسؤولیت خود فاصله بگیریم، مسؤولیت درختی است که ریشه آن در آگاهی‌ها و بهار آن در بحران‌ها است و هرکسی به اندازه معرفت و فهم خود مسؤولیت برعهده دارد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات