۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۶۶۲۸۸۵
حجت الاسلام سرلک مطرح کرد؛

قدرت، ابزاری برای تحقق حقیقت

قدرت، ابزاری برای تحقق حقیقت
اصفهان - استاد حوزه علمیه قم گفت: قدرت ابزاری است برای تحقق حقیقت و به همین دلیل کسب قدرت حساب و کتابی مخصوص به خود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه علمیه قم، امشب در خیمه عزاداری مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه در مکتب فکری نیچه اساسا فضیلت مساوی با قدرت است، گفت: یعنی هرچقدر یک نفر قدرت بیشتری داشته باشد سعادت بیشتری دارد اما قدرت در تعریف نیچه یک قدرت بدون مهار و بدون چارچوب و ضابطه است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: از دید نیچه برای به دست آوردن قدرت هیچ حد و مرز و اولویت و چارچوبی را نیاز نیست رعایت کنیم، بلکه نیچه تصریح می‌کند خداوند انسان‌ها را به دو گروه فرودست و فرا دست تقسیم کرده است، یعنی همانطور که حیوانات آفریده شده‌اند برای تغذیه انسان و در خدمت بودن انسان، برخی انسان‌ها نیز برای دیگران آفریده شده اند و هرچه یک نفر قدرت بیشتری از هر راهی به دست بیاورد انسان‌تر است.

قدرت بدون حد و مرز دیکتاتوری به همراه دارد

وی با بیان اینکه چنین نگاهی به کسب قدرت دیکتاتوری و ظلم و تضییع حقوق را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: اگر قدرت را صرفا قدرت مادی و ظاهری تعریف کنیم و از ابتدا مبنای قدرت را ظاهری و مادی بدانیم چنین مسائلی رخ خواهد داد، اما وقتی به سراغ مبانی دینی می‌رویم مشاهده می‌کنیم اصل قدرت و قدرت اصلی متعلق به کسی است که بتواند حتی بر قدرت خود هم قدرت داشته باشد.

حجت الاسلام سرلک قدرت را ابزاری برای تحقق حقیقت عنوان کرد و گفت: به همین دلیل است که منشأ اکتساب و روش به دست آوردن قدرت و میزان هزینه کردن برای آن حساب و کتاب خاص خود را دارد، اینگونه نیست که یک نفر برای نماینده مجلس شدن تلاش کند از هر طریقی رأی جمع کند، منشأ اکتساب قدرت وقتی حرام باشد بدون تردید میدان استفاده از این قدرت نیز آلوده خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قدرتی که به هر طریقی کسب شود اهریمنی و مهارناشدنی است، اظهار کرد: انقلاب‌هایی که براساس چنین قدرتی شکل می‌گیرند همان تعبیر مشهور انقلاب‌ها فرزند خود را می‌خورند، محقق می‌کنند، یعنی انقلابیون را از سر راه برمیدارد چرا که پس از مدتی خود قدرت اصالت پیدا می‌کند و افراد بنا می‌گذارند این قدرت را حفظ کنند و در مسیر حفظ کردن این قدرت هر مانعی باشد را از سر راه برمی‌دارند.

قدرت باید همراه با باور فقیر بودن ما نسبت به خداوند همراه باشد

وی در ادامه منشأ قدرت برخاسته از مبانی دینی را احساس فقر به خداوند دانست و تصریح کرد: قدرتی که از باور فقیر بودن ما نسبت به خدای متعال ناشی می‌شود یعنی تسلط انسان برخودش، قدرتی که مسیر به دست آوردن آن پاکی و نزاهت و قدسیت باشد نه آلودگی و تبانی و فریب و انسان برای به دست آوردن آن به سراغ توطئه و فریب برود، قدرتی است که ناشی از نیاز ما به خداوند و بی نیازی از غیر او است.

حجت الاسلام سرلک با تأکید بر اهمیت تسلط انسان بر قدرتی که دارد، عنوان کرد: حب ریاست بنابر روایات آخرین چیزی است که از قلوب مؤمنین خارج می‌شود، همه ما به چیزی راضی نمی‌شویم به جز خداوند، ما از سوی خدا به نحوی طراحی شده ایم تا به خداوند نرسیم بی قرار خواهیم بود، به هرچه برسیم در نهایت نیازمند به خداوند هستیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: کسی قدرتمندتر است که با دنیا باشد اما مقصد او دنیا نباشد و برای دنیا نکند، ما برای دنیا خلق نشده‌ایم که بخواهیم صرفا برای دنیا تلاش کنیم، درد جاودانگی ما درمانی جز خداوند ندارد، همه به دنبال قدرت هستند اما باید اصل قدرت با تقلبی آن را بشناسیم، قدرت تقلبی همان قدرتی است که با ضد و بند به دست می‌آید و در نهایت نیز صاحبان قدرت آن را از دست خواهند داد و در نهایت نیز به قدرت رسیده اما اقتدار ندارند.

وی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را مصداق بارز انسانی که طمع قدرت ندارد عنوان کرد و گفت: نسل ما شانس این را داشت که چنین اسطوره و شخصیتی را بشناسد، حاج قاسم سلیمانی به نحوی شهید شد که همه فهمیدند این مرد که اینچنین درخشید هیچ وابستگی و دلبستگی به قدرت نداشت، حاج قاسم سلیمانی اقتدار داشت، بر خودش بیشتر از هرچیزی مسلط بود چرا که خود را محتاج و فقیر خدا می‌دانست و برای لقاء خدا شب و روز نداشت و مدام تلاش می‌کرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات