۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۸۶۹۰۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

اسلام دین عقلانیت است

اسلام دین عقلانیت است
اصفهان - آیت الله مهدوی با بیان اینکه مردم در مراسمات مذهبی دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنند، گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی کاری عقلانی بوده و اسلام دین عقلانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در غدیریه اصفهان، عقل را بالاترین سرمایه‌ انسان توصیف کرد و گفت: این سرمایه از سوی خداوند به انسان عطا شده و ما به خودمان عقل ندادیم چنانچه وجود خود ما از ما نیست، عقل نیز همینطور بوده و این یعنی حدوثی که مسبوق به عدم است.

آیت الله مهدوی به عدم درک شخص بی عقل از نداشتن عقل اشاره کرد و افزود: ما اگر هرگز از سوی خداوند نعمت عقل را دریافت نمی‌کردیم هرگز متوجه نمی‌شدیم عقل نداریم، وجود عقل مال ما نیست، ما به خودمان عقل را عطا نکردیم و به همین دلیل صرف وجود عقل برای ما ارزش نیست، بلکه ارزش ما به اعمال عقل است، یعنی بعد از اینکه عقل به ما داده شد آن را به کار بیاندازیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر عقل را به کار بیاندازیم و سود کنیم می‌توانیم بگوییم در این سود دخیل هستیم، برای اثبات ارزش خود باید عقلمان را به کار بیاندازیم، دین ما یک دین عقلی است، مسیحیت و یهودیت هم اگر دستخوش تحریف و ورود خرافات به دین نشده بود عقلی بود اما خرافاتی وارد این دین‌ها شده است که هیچکدام هم قابل اثبات نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اگر کسی از مسیحیان بتواند تثلیث را با دلیل عقلی اثبات کند حاضر هستم مسیحی شوم، گفت: تیمی از انگلیس به اصفهان آمده بودند و مترجم آنها از من خواست به آنها در مسجد امام ملحق شوم تا سؤالات آنها را پاسخ بدهم، پس از پاسخگویی به سؤالاتشان گفتم تثلیث را برای من اثبات کنید تا من مسیحی شوم، از آنها خواستم که متعهد بشوم اگر با دلیل عقلی ثابت کردم خداوند یکی است آنها مسلمان شود و در انگلیس به تبلیغ اسلام بپردازند.

وی ادامه داد: وقتی از آنها خواستم چنین تعهدی بدهند مضطرب شدند و سکوت کردند، به آنها گفتم من تعصب ندارم و از دلیل عقلی پیروی می‌کنم با شما هم با عقل صحبت می‌کنیم، اما هر قدر اصرار کردم آنها نپذیرفتند چنین تعهدی داشته باشند، کمی بعد متوجه شدم سخنان من در آنها اثر داشته و حتی یکی از آنها شیعه می‌شود.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اینکه تمام ابعاد دین اسلام عقلی است، تصریح کرد: عقل می‌گوید در هر امری از متخصص تبعیت کنید، از پزشکی تا امور دینی رجوع به متخصص یک کار عقلانی است، رعایت دستورات بهداشتی یک کار عقلی است و اگر کسی می‌خواهد دستورات پزشکی را رعایت نکند باید دلیل عقلی داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: من غصه می‌خورم وقتی بیماری مردم را مشاهده می‌کنم، نگران مردم هستم که مبتلا به بیماری شده و مشکل دارند، خوشحالم که در جلسات عزاداری مردم دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنند، اگر کسی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند مسؤول جان مردم است و خلاف عقل عمل کرده است./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات