۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۸۷۰۴۰

قرارگاهی که در روستاهای قزوین برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرد

قرارگاهی که در روستاهای قزوین برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرد
با وجود اینکه مدت زیادی از تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در استان‌ها به‌ دستور مقام معظم رهبری نگذشته است، در همین ایام قرارگاه توانسته کارهای بزرگی را در دهستان‌های هدف خود در استان قزوین انجام دهد و برای حدود 300 نفر در روستاها شغل ایجاد کند و گره‌های عمرانی و زیرساختی بسیاری را باز کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در راستای تحقق تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر سازندگی، آبادانی و محرومیت‌زدایی از مناطق دورافتاده و محروم کشور در سال 1395 تشکیل شده است. در مرحلهٔ نخست، مناطق تحت پوشش این قرارگاه، 133 دهستان با 3 هزار و 600 روستا بوده است که سهم استان قزوین 3 دهستان با 71 روستا است. دهستان‌ دستجرد در الموت‌غربی با 18 روستا، دهستان چوقور در طارم با 18 روستا و دهستان زوارک در الموت‌شرقی با 35 روستا تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان قزوین هستند که در زمینه‌های محرومیت‌زدایی و پروژه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اشتغالزایی و دیگر پروژه‌ها تاکنون فعالیت‌های خوبی در این روستاها انجام شده است.

مسلم لطفی‌زاده، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: نقاطی که برای خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی تحت‌پوشش قرارگاه قرار گرفته‌اند، دارای محرومیت خاص هستند که ما با 5 کارگروه اعم از کارگروه فرهنگی و اجتماعی، کارگروه سلامت، کارگروه تعلیم و تربیت، کارگروه عمران و زیرساخت و کارگروه اقتصاد و اشتغال در این مناطق مشغول فعالیت هستیم. دستور تشکیل قرارگاه در سال 95 با هدف محرومیت‌زدایی از روستاهای هدف توسط مقام معظم رهبری صادر شد، در سال‌های 95 و 96 نیز کار تحقیقاتی بر روی روستاهای هدف انجام شد و از سال 97 رسماً کار اجرایی در روستاها آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از پروژه‌های حوزه‌های مختلف اعم از پروژه‌های عمرانی که پیمانکاران با هزینه‌های گزاف در روستاها قصد انجام آن را دارند، قرارگاه با یک‌سوم یا یک‌چهارم هزینه انجام می‌دهد. برای مثال برای احداث یک کانال آب کشاورزی در دهستان دستجرد پیمانکار رقمی بالغ بر 600 میلیون تومان را عنوان کرده بود، اما قرارگاه با 150 میلیون تومان با مشارکت و همکاری مردم این پروژه را به سرانجام رساند. وی اظهار می‌کند: علت کاهش هزینه‌ها این است که به‌صورت طبیعی پیمانکاران به‌دنبال سود و منفعت، فرانشیز بیمه‌ای، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و این‌گونه مسائل هستند، اما قرارگاه کار را به‌صورت جهادی انجام می‌دهد.

آموزش‌های حرفه‌ای، تسهیل‌گری و ایجاد بازار فروش محصول برای روستاییان

یکی از فعالیت‌های کارگروه اقتصاد و اشتغال، کارآفرینی در حوزه‌های گوناگون برای روستاییان است. حوزه‌هایی که برای ایجاد اشتغال در روستاها معرفی می‌شود حوزه‌هایی است که ظرفیت آن در روستاها فراهم است و قرارگاه پیشرفت و آبادانی با برگزاری کلاس‌های آموزشی، تلاش می‌کند آن رشته را به‌صورت حرفه‌ای به روستاییان آموزش داده و سپس برای ایجاد و یا توسعه و ترویج آن، راه‌های تسهیل‌گری را فراهم کند و در نهایت نیز پس از تولید، بازار فروش محصولات را برای روستاییان مهیا کند.

لطفی‌زاده در رابطه با فعالیت‌های این کارگروه عنوان می‌کند: از جمله رسته‌هایی که قرارگاه تلاش می‌کند در روستاها در راستای آن‌ها ایجاد اشتغال کند، زنبورداری، دامداری سبک و سنگین و طیور، دست‌بافته‌ها اعم از قالی‌بافی و گلیم‌بافی و نیز کشاورزی و باغداری است. شعار قرارگاه این است که بدون این‌که یک‌ریال به کسی پول یا وام بدهد مشاغل ایجادی، ترویجی و توسعه‌ای به‌وجود أورد. برای مثال در برخی روستاها کلاس‌های آموزش زنبورداری حرفه‌ای برگزار کرده‌ایم، افرادی که مایل به فعالیت در این حوزه بوده‌اند، در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. سپس یکی از روستائیان به‌عنوان سرگروه انتخاب شده و در کنار علاقمندان دیگر، اقدام به تشکیل تعاونی می‌کنند. پس از آن نیز، میزان سرمایهٔ خود را به میدان آورده و ما در راستای تسهیل‌گری برای آنان گام برداشته‌ایم، به این معنا که اگر زنبوردار نیاز به شکر داشته است و قرار بوده شکر را در بازار آزاد با قیمت هر کیلو 15 هزار تومان خریداری کند، ما با تسهیل‌گری و رایزنی با شرکت‌ها، آن را با کیلویی 5 هزار تومان برای وی تهیه کرده‌ایم. یا برای مثال بازار فروش محصولات تولیدی را برای آنان فراهم کرده‌ایم تا این عزیزان دغدغه‌ای برای فروش آن نداشته باشند.

 

اشتغالزایی برای حدود 300 نفر در 3 دهستان با مهاجرت معکوس

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در ادامه اظهار می‌کند: تاکنون در حوزه‌ها و رسته‌های گوناگونی برای افراد مختلف در روستاهای هدف ایجاد اشتغال شده است. در رستهٔ دست‌بافته‌ها و رشتهٔ قالی‌بافی برای بیش از 30 خانم سرپرست خانوار شغل ایجاد شده است، در حوزهٔ زنبورداری برای 32 نفر از جوانان روستایی شغل ایجاد شده و نکتهٔ جالب در این رشته این است که در آن مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است و جوانانی که از روستا به شهر رفته بودند، به روستاها بازگشته و به زنبورداری روی آورده‌اند. در حوزهٔ طیور نیز 6 نفر و در هر کدام از حوزه‌های باغبانی و کشاورزی نیز بیش از 100 نفر مشغول به کار شده‌اند.

 

این مسؤول ادامه می‌دهد: در حوزهٔ دامداری نیز با سیدر گذاری در دام‌های سبک و تلقیح مصنوعی در دام‌های سنگین تلاش کرده‌ایم بهره‌وری بالا برود. معمولاً دام‌های سنتی روستاییان میزان شیردهی کم و گوشت کمی دارند. تلقیح مصنوعی در دام سنگین و تغییر نژاد آن‌ها باعث می‌شود شیر این دام‌ها برای مثال از روزانه 2 کیلوگرم به روزانه 20 کیلوگرم افزایش پیدا کند و در سال نخست نیز هر کدام از آن‌ها 200 الی 500 کیلو گوشت داشته باشد و بهره‌وری بالا برود. سیدر گذاری دام سبک نیز موجب می‌شود دوقلوزایی و چند قلوزایی در دام افزایش یابد و بهره‌وری بالا برود. در حوزهٔ دام سبک برای 20 نفر و در حوزهٔ دام سنگین نیز برای 10 نفر ایجاد اشتغال شده است. هم‌چنین در حوزهٔ کشاورزی نیز برای روستاهای آکوجان و خسرود زمین‌هایی که چندین سال کاشت در آن‌ها صورت نمی‌گرفت، تجمیع شد و اهالی در 500 هکتار از این زمین‌ها نخود کاشتند. هم‌چنین زمین‌هایی در این روستاها وجود داشت که به خارج از روستاییان برای کاشت گندم اجاره داده می‌شد، ما با تهیهٔ کمباین این عزیزان را تشویق کردیم که خودشان دست به کار شوند و به‌صورت تجمیعی در این زمین‌ها فعالیت کنند تا هزینه‌های کار کاهش یابد. در 500 هکتار از این زمین‌ها نیز توسط روستاییان گندم کشت شد.

فعالیت‌های محرومیت‌زدایی با مشارکت قرارگاه، مردم و دستگاه‌های دولتی مربوطه

فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در دهستان‌های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی بر مبنای مشارکت بوده و توسط 3 ضلع اعم از مردم و خیرین، قرارگاه و دستگاه‌های دولتی مربوطه انجام می‌شود. هم‌چنین در این راستا از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج مناطق نیز استفاده می‌شود. لطفی‌زاده در رابطه با همکاری مردم و خیرین در اجرای پروژه‌ها می‌گوید: خوش‌بختانه در طی سال‌های فعالیت قرارگاه در روستاها، روستاییان به این درک رسیده‌اند که لازم است برای اجرای پروژه‌ها با قرارگاه همکاری لازم را داشته باشند، زیرا آن‌ها یکی از اضلاع مشارکت هستند و اجرای پروژه‌ها بدون همکاری آن‌ها میسر نخواهد بود. به این ترتیب پروژه‌هایی که قرار بوده با100 درصد هزینه انجام شود، با یک‌سوم هزینه و با مشارکت روستاییان و دستگاه‌های دولتی مربوطه در کنار قرارگاه انجام شده است.

روستاها با امام روستا جانی دوباره می‌گیرند

یکی از کارگروه‌های فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی، کارگروه فرهنگی- اجتماعی با وظیفهٔ رسیدگی به همهٔ جنبه‌های فرهنگ و جامعهٔ روستایی است. لطفی‌زاده در این رابطه می‌گوید: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در حوزهٔ کارگروه فرهنگی- اجتماعی تلاش می‌کند در روستاهای دارای ظرفیت و جمعیت مناسب، یک روحانی را با خانواده مستقر کند که به‌صورت ثابت در روستا زندگی کند. این روحانی به امام روستا شهرت دارد. در حال حاضر در روستاهای خسرود، آکوجان، هنیز، هرانک، عباس‌آباد و زرند امام روستا مستقر است. وی ادامه می‌دهد: در این کارگروه علاوه بر استقرار امام روستا، تمامی برنامه‌های ملی- مذهبی و نمازهای جماعت و هر موضوعی که به فرهنگ و اجتماع روستا مربوط شود، اجرا می‌شود.

تغییر سبک زندگی روستاییان به ایرانی- اسلامی

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در رابطه با کارگروه‌های سلامت، تعلیم و تربیت و عمرانی عنوان می‌کند: در کارگروه سلامت بحث آموزش طب اسلامی، تغییر سبک زندگی مردم به سبک ایرانی- اسلامی، اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سفرهٔ مردم با استفاده از اصلاح آب و نمک و روغن مورد بررسی و آموزش قرار می‌گیرد. هم‌چنین در کارگروه تعلیم و تربیت نیز به مباحث دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، معلمان روستاها و مباحث مشاوره‌ای پرداخته می‌شود. موضوع کارگروه عمران نیز انجام پروژه‌های حوزه‌های زیرساختی از قبیل راه‌های روستایی، آب شرب و آب کشاورزی روستاها و پیگیری امور مربوط به ابنیه و مساجد است.

خدمت‌رسانی قرارگاه به روستاییان در ایام کرونا

قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز مانند تمامی گروه‌های مردمی و جهادی و مساجد که در ایام کرونا پای‌کار نیازمندان بودند، در ایام کرونا با قدرت پای‌کار بود و در روستاهای هدف خود فعالیت‌های زیادی انجام داد. لطفی‌زاده در این رابطه اظهار می‌کند: با توجه به مجازی شدن تحصیل دانش‌آموزان در ایام کرونا، یکی از فعالیت‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی در این ایام، توزیع تبلت و گوشی در میان دانش‌آموزان نیازمند منطقه بود.

در همین راستا با کمک خیرین بیش از 50 دستگاه تبلت و گوشی برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه شد که ارزش ریالی هر یک 2 میلیون و 500 الی 3 میلیون و 500 هزار تومان بود. هم‌چنین در این ایام برای خانواده‌های دانش‌آموزانی که دستگاه دیجیتال نداشتند 10 دستگاه گیرندهٔ دیجیتال برای دنبال کردن برنامه‌های درسی از طریق تلویزیون خریداری شد که ارزش ریالی هر یک از این دستگاه‌ها 260 هزار تومان بود. 3 دستگاه تلویزیون نیز برای خانوارهای روستایی که فاقد تلویزیون بودند هر یک به ارزش 6 میلیون تومان تهیه شد.

وی بیان می‌کند: هم‌چنین به همت خیرین در این ایام بیش از 500 هزار ماسک سه‌لایه و 2 هزار لیتر مواد ضدعفونی در طی چند مرحله به‌صورت رایگان در روستاها توزیع شده است. اوایل شیوع کرونا نیز تمامی روستاهای هدف 2 الی 3 مرتبه به کمک بسیجیان گندزدایی شد. هم‌چنین در ابتدای شیوع کرونا، 3 کارگاه تولید ماسک در الموت‌شرقی راه‌اندازی شد که در این کارگاه 100 هزار ماسک تولید شده و به‌صورت رایگان در اختیار روستاییان قرار گرفت.

این مسؤول عنوان می‌کند: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ایام کرونا طی 14 مرحله بسته‌های معیشتی مختلفی را در میان نیازمندان منطقه توزیع کرده است که در هر مرحله بیش از 300 بسته به خانوارهای بی‌بضاعت اهدا شد. هم‌چنین در ایام کرونا 150 رأس گوسفند در فواصل زمانی مختلف ذبح و گوشت آن در میان نیازمندان توزیع شد. در حوزهٔ اطعام نیز در این ایام بیش از 20 هزار پرس غذای گرم در چند مرحله طبخ و در میان روستاییان توزیع شد. وی در پایان بیان می‌کند: تصمیم بر این است که 3 دهستان به دهستان‌های هدف قرارگاه در استان قزوین افزوده شود و قرارگاه 6 دهستان را با بیش از 240 روستا تحت‌پوشش قرار دهد که البته هنوز ابلاغیهٔ آن صادر نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قرارگاه پیشرفت و آبادانی یکی از مجموعه‌هایی است که به‌صورت جهادی پای‌کار است تا فقر و محرومیت را از چهرهٔ روستاها پاک کند و روستاها را به مکانی شاد و سرزنده تبدیل کرده و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کند تا جوانان ناچار به مهاجرت به شهرها برای کار نباشند و بتوانند در روستاهای آباد خود زندگی کرده و به روستاها رونق ببخشند.

گزارش از معصومه امینی

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات