۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۸۷۱۶۲
امام جمعه دامغان عنوان کرد؛

«امر به معروف و نهی از منکر» مهم‌ترین جلوه هویت اجتماعی قیام امام حسین

«امر به معروف و نهی از منکر» مهم‌ترین جلوه هویت اجتماعی قیام امام حسین
سمنان - امام جمعه دامغان گفت: امر به معروف از جلوه‌های مهم هویت اجتماعی قیام عاشورا است و ادعای اجتماعی بودن و دوری کردن از این فریضه پذیرفتنی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان شب گذشته در جمع عزاداران حسینی مسجد جامع این شهرستان با پرداختن به موضوع مهم امر به معروف و نهی ازمنکر و جایگاه آن در قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، اظهارداشت: انسان‌ها با توجه به برخورداری از هویت اجتماعی، عملکرد آن‌ها از منظر رفتار اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به جایگاه والا و کم نظیر نمازجماعت به عنوان یک فریضه عبادی اجتماعی در اندیشه حاکم بر جامعه اسلامی و شیعی، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین جلوه‌های هویت اجتماعی در قیام امام حسین(ع) است.

امام جمعه دامغان اضافه کرد: هویت اجتماعی یکی از اقتضائات و لازمه هایش امر به معروف و نهی ازمنکر است، بدین جهت ادعای اجتماعی بودن و دوری کردن از این فریضه پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان با بیان اینکه اقتضای زندگی اجتماعی این است که باید هریک از ما مراقب رفتار خود و دیگران باشد، تصریح کرد: مَثَل جامعه ما همان مسافران کشتی است که یکی از مسافران بخواهد جای خود در کشتی را سوراخ کند؛ بی تردید بی تفاوتی دیگران به این عمل فردی تنها سبب غرق شدن آن یک نفر نمی‌شود، بلکه کل افراد کشتی را غرق می‌کند؛ انسانی که هویت اجتماعی دارد نمی‌تواند بی تفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر ادعای امام حسینی بودن داریم نمی‌توانیم بگوییم رواج فلان منکر در جامعه به ما ربطی ندارد، تصریح کرد: بزرگترین منکری که امام حسین(ع) در برابر آن قیام کرد وجود یزید است، وقتی ولید از امام می‌خواهد که با یزیدبن معاویه بیعت کند، امام حسین(ع) نخست خود را معرفی می‌کند و سپس یزید را به عنوان "رَجُلٌ فاسِقٌ"، "شارِبُ الْخَمْر"ِ، "قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَةِ" و "مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ" معرفی می‌کند و تأکید می‌فرماید " وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ " "هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد". 

دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان سمنان، اضافه کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین این فرمایش حضرت سیدالشهدا (ع) می‌فرماید، یعنی در طول تاریخ جریان یزیدیان و مواجهه آن‌ها با اهل حق ادامه دارد؛ امام حسین(ع)، یزید و اعمال او را منکر می‌دانست و در برابر آن بی تفاوت و ساکت نماند، امروز کسی که حسینی است و با مکتب حسین(ع) زندگی می‌کند نمی‌تواند بگوید، پیرو سیدالشهدا(ع) هستم، اما با امربه معروف و نهی ازمنکر کاری ندارم.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه هویت اجتماعی ما اقتضا می‌کند که راجع به منکرات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و یا معارفی که ترک می‌شود، احساس مسؤولیت کنیم، اظهارداشت: امر به معروف و نهی ازمنکر به عنوان یکی از ضروریات زندگی اجتماعی را باید از خود و خانواده مان آغاز کنیم و اهمیت این اصل هویت اجتماعی را از سنین پایین به فرزندانمان بیاموزیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان یادآور شد: همواره در طول تاریخ جریانی در برابر آمران به معروف و ناهیان ازمنکر به مقابله برخاسته و اگر بنده و شما این وظیفه دینی و اجتماعی خود یعنی امر به معروف و نهی ازمنکر را ترک کنیم، این جریان کفر و نفاق کارخود را به سرعت انجام خواهد داد.

امام جمعه دامغان با هشدار به مسؤولان و مردم نسبت به عواقب ترک امر به معروف و نهی ازمنکر و بی توجهی به این واجب الهی و اصل هویت اجتماعی، گفت: اگر امر به معروف و نهی ازمنکر نکنیم به جایی می‌رسیم که دیگر کاری از دست ما ساخته نیست، مسؤولان و البته همه ما توجه داشته باشیم که باید برای امر به معروف، وقت و هزینه صرف کرد؛ دشمن برای مقابله با جریان حق و تفکر مبتنی بر اسلام ناب محمدی، میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کند. /۹۷۷/پ210/
جواد رمضانیان
ارسال نظرات