۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۶۸۷۲۸۵

چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟

چرا امر به معروف در جامعه ما کمرنگ شده است؟
آیت الله ابوالقاسم علیدوست گفت: کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر علت های متعددی داشته و از این رو پاسخ های متفاوتی نیز در رابطه با آن وجود دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما کم رنگ شده و مردم تا حدودی نسبت به این قبیل مسائل دینی بی تفاوت شده اند گفت: کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر علت‌های متعددی داشته و از این رو پاسخ‌های متفاوتی نیز در رابطه با آن وجود دارد.

لزوم نهادینه شدن سه نهاد ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر


وی ضمن اشاره به مسئله مذکور اظهار داشت: سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می‌باشد؛ اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد: ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می‌باشد.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه گفت: هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‌کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می‌کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می‌دهد؛ خداوند می‌فرماید: «وَلتَکُن مِنکُم أُمَّهٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آن‌ها همان رستگارانند.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: تعدادی از برنامه‌های اجرایی نهاد‌های امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح اجرا نگردیده اند.

آمرین به معروف باید عاملین به آن باشند


وی عامل بودنِ آمرین به معروف را دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و اظهار داشت: مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه گفت: مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفتگو‌های آنان و در ادبیات رسانه‌ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می‌گردد.

وی تصریح کرد: اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می‌کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهاد‌ها را می‌دیدند و لمس می‌نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی‌شد.

عدم هماهنگی عوامل اجرایی برای نهادینه شدن امر به معروف


عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را عدم هماهنگی‌های لازم بین عوامل اجرایی مختلف دانست و گفت: برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه‌ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن‌های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می‌باخت؟

آیت الله علیدوست افزود: عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می‌گذارند و به صورت مجموعه‌ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می‌پذیرند.

وی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: در یک جلسه گفتگو نمی‌توان به ارائه راهکار‌های جامع برای نهادینه شدن این دو فریضه الهی در جامعه پرداخت.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های نخبگان


عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در پایان به لزوم استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و پژوهشگران با استعداد در رده‌های مختلف اجرایی نظام اسلامی پرداخت و گفت: مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیرو‌های تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی‌شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می‌کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود.
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
چون امر به معروف ترس داره. یعنی جون آدم تو خطره.
آدم میترسه بره به یه دزد چند میلیاردی، اختلاسگر، مسئولی که قانون رو زیر پا میذازره، پارتی بازی مدیران، قاضیان، پلیس ها، و ظلم های بسیار بسیار فراوان و شایعی که تو جامعه است و .... امر به معروف و نهی از منکر کنه. وظیفه آمران به معروف، بیدادگری علیه ظلمه که همه ما جونمون رو دوست داریم
0
0