۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۸۷۳۸۵

روایت سردار حاجی‌زاده از تدابیر رهبر انقلاب در نیروهای مسلح

روایت سردار حاجی‌زاده از تدابیر رهبر انقلاب در نیروهای مسلح
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: امروز در حوزه موشکی، پدافند، پهپاد و جنگ الکترونیک در تراز جهانی مطرح هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نشست تخصصی مبنا با موضوع تاثیر تدابیر و سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب در صنعت دفاعی کشور که توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تاثیر حضور حضرت آقا در 8 سال دفاع مقدس و نقش ایشان بخصوص در 3 دهه اخیر خیلی تعیین کننده بوده است و یکی از آنها بحث دشمن شناسی و شم اطلاعاتی ایشان است.

وی با بیان اینکه ما در سه دهه اخیر از توطئه های بزرگ و تله‌هایی که دشمن سر راه ما گذاشته بود عبور کردیم، اظهار داشت: مثلا در بحث آزادسازی کویت در جنگ اول عراق، خیلی ها از داخل کشور گفتند صدام الان نقش خالد ابن ولید را دارد و باید در کنار او قرار بگیریم و با آمریکا بجنگیم، تنها کسی که خوب تشخیص داد که این تله است و دو طرف جبهه هم باطل است، حضرت آقا بودند و ایشان اجازه ندادند کشور در این تله گرفتار شوند.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: منطق حضرت آقا در جلسات با فرماندهان نیروهای مسلح نشان از تسلط ایشان را دارد. اینکه در اطراف ما کشورها فشل شده و ارتش‌ها از بین رفته و تضعیف شده و ناامنی ها زیاد شده، همه طرح‌های غربی‌ها است، اما هدف اصلی‌شان ایران بوده است. این طرح استکبار برای کل منطقه و در راس آنها ایران بود، اما مقام معظم رهبری هیچگاه اجازه ندادند ما در این تله گرفتار شویم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه نیروهای مسلح ما یک روحیه سلحشوری و شجاعت و ظلم‌ستیزی دارند، گفت: نیروهای مسلح احساس قدرت می‌کنند که ناشی از تربیتی است که در دوران بعد از پیروزی انقلاب و به ویژه در سه دهه اخیر پیدا کردند. امروز همه پذیرفته اند، راهکار نظامی در برابر ایران منتفی است.

وی با بیان اینکه حوزه سوم حوزه صنعتی دفاعی ما در حوزه تسلیحاتی هم حضرت آقا در واقع در سالهای بعد از جنگ ما را به خودکفایی و بومی سازی ترغیب کردند ولی اینکه چه مسیری بروید و چه سلاحی را بومی بکنید نکته مهمی است، گفت: در حوزه موشکی که از سال 1363 شروع شد در سالهای مختلف تاکید وجود داشت، شرق و غرب سراغ هواپیما برای تهاجمی رفتند، ما اگر این مسیر را میرفتیم، الان دنیا رسیده به هواپیمای نسل 5 ما اگر این مسیر را میرفتیم احتمالا داشتیم در نسل 3 درجا می زدیم ولی اینکه ما مسیری را انتخاب کردیم که بجای اینکه پشت سر دشمن باشیم، در مقابل آنها در آمدیم.

سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: ما دنبال تسلیحاتی بودیم که اینها از یک نقطه ای بتوانیم موفقیت به دست بیاوریم که تمام توانمندی دشمن را ناکارآمد کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه نقش رهبری در این ماجرا خیلی بی بدیل بود، عنوان کرد: در بعضی جاها تصمیمات و ورود اینها مسیر تاریخ نظامی ما را تغییر می‌داد؛ مثلا سال 1363 تعداد محدودی به ما موشک دادند، نظام تصمیم گرفت از این تعداد 2 فروند را اختصاص بدهد به مهندسی معکوس، در جلسه‌ای حضرت آقا آن زمان نگران بودند که چرا اینقدر وسواس به خرج می دهید و این موشک‌ها را باز نمی‌کنید، حتی به شوخی هم فرمودند اگر باز نکنید، می آیند اینها را می برند و شلیک می‌کنند؛ این تاکید ایشان بر اهمیت تحقیق بود.

وی ادامه داد: در همان سال‌ها کلنگ ساخت کارخانه موشکی را حضرت آقا زدند و این شروع شد در دوران جنگ، اما کار طولانی و سختی بود. ما زیرساخت‌های اولیه را نداشتیم. در اوایل دهه 70 و فروپاشی شوروی به یکباره وضعیتی پیش آمد که پیشنهادات خوبی به ایران شد و موشکی که دانه ای 2.5 میلیون دلار از کره شمالی می خریدیم اینها گفتند 500 هزار دلار و سکو را هم 100 هزار دلار می‌داند، در مجموعه موشکی هیچکس نتنها با این خرید مخالف نبود بلکه همه می گفتند باید سریعا برویم بخریم، در جمهوری اسلامی فقط یک نفر مخالف بود و آن هم حضرت آقا بود؛ ایشان آنقدر مخالفت کردند که گفتند پیگیری نکنید؛ هدفشان این بود که تحقیقات موشکی که درحال به ثمر نشستن بود متوقف نشود.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به خودکفایی کشورمان در حوزه پدافند هوایی، گفت: من سال 1382 فرمانده پدافند هوایی شدم، آن موقع تجهیزات ایرانی نداشتیم وقتی پدافند را دیدم، مشاهده کردم پیچیدگی‌اش صدها برابر زمین به زمین است و حس کار نشدنی داشتیم. به فاصله کوتاهی که تهدیدات وجود داشت، آن زمان یک پیشنهادی روس ها کردند که شما بیایید از سامانه‌های بوک بخرید و یکی دو هیأت هم رفتند، همان موقع حضرت آقا فرمودند حالا هیأت میخواهد برود، برود اما ترجیح من این است که بومی باشد. آن خرید لغو شد و ما آمدیم تمرکز کردیم روی این موضوع و از آن سامانه‌های بومی سوم خرداد، طبس و رعد بیرون آمد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه امروز در حوزه موشکی، پدافند، پهپاد، جنگ الکترونیک و ... در تراز جهانی مطرحیم، عنوان کرد: مثلا در حوزه اقتصادی اگر هدفگذاری برای اهداف منطقه‌ای است، در حوزه نظامی اصلا بحث منطقه ای مطرح نیست. مثلا اگر در دنیا 20 کشور رادارهای خوب و کیفی میسازند، ما حتما یکی از آنهاییم. در حوزه پهپادی ما حتما جزو 5 کشور اول دنیا هستیم.

وی گفت: اینها در شرایط تحریم‌های سخت و سنگین است؛ ما حتی تحریم بازدید بودیم؛ یعنی نمایشگاه‌های نظامی دنیا را هم برای بازدید و دیدن هم تحریم هستند، اما در این شرایط ما به این نقطه رسیده‌ایم، برای اینها راهبری و برنامه‌ریزی شده است که محوریت آن با مقام معظم رهبری است.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در حوزه موشکی در 12 سال گذشته ارتباط مستقیم با حضرت آقا داشتیم، ایشان در این حوزه صاحب نظر هستند، مثلا ما در حوزه موشکی دنبال سرعت عمل و و برخی موارد دیگر بودیم، حضرت آقا فرمودند به دنبال دقت بروید. سالهای بعد دیدیم که مثلا باید بین 4 تا خانه باید یک خانه را بزنیم، تازه کلاهک ضعیف شده هم بزنیم که فقط سرکرده آنها را بزنیم، آن زمان بود که به اهمیت تدبیر حضرت آقا پی بردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در هوافضا در گذشته برخی فرماندهان گرایشاتی داشتند در حوزه هوایی و هواپیماها،‌ حضرت آقا به ما فرمودند این موضوع را خیلی دنبال نکنید،‌ این ماموریت ارتش است شما بچسبید به موشکی و اخیرا هم پهپاد. بعد از جنگ قره باغ بعضی از کشورها متوجه نقش پهپاد شدند، اینها امروز متوجه شده اند درحالی که از سالها قبل حضرت آقا روی این موضوع تاکید داشتند.

وی درباره جوانگرایی در مجموعه هوافضای سپاه،‌ گفت: متوسط سن در نیروی هوافضا 33 سال است این در حالی است که متوسط سن فرماندهان ما بین 35 تا 40 سال است پس معلوم است نیروهای ما جوان هستند.

ارسال نظرات