۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۸۷۴۴۴
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان مطرح کرد؛

مساجد نباید سکولار باشند / به دنبال حل دعاوی مردم در مساجد هستیم

مساجد نباید سکولار باشند / به دنبال حل دعاوی مردم در مساجد هستیم
اصفهان _ حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه مساجد نباید سکولار باشند، گفت: برای جذب جوانان به مسجد لازم است نیمی از هیأت امنای مساجد از جوانان باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فرارسیدن روز جهانی مسجد، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، معطوف به مرکز رسیدگی امور مساجد تهران، تشکیل شده است، شکل گیری این مرکز با درخواست جمعی از بزرگان از رهبری به منظور ساماندهی امور مساجد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون در کل کشور به صورت رسمی استان‌های تهران، اصفهان و خراسان از مرکز رسیدگی به امور مساجد برخوردار هستند و برخی استان‌ها نیز راه اندازی مرکز رسیدگی به امور مساجد را در دست اقدام دارند.

مشکلات مالی گریبان گیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان

حجت الاسلام ابطحی مشکلات مالی را مهمترین معضل فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان برشمرد و اظهار کرد: برنامه های متعددی در این مرکز در دستور کار داریم که کمبود بودجه مانع برگزاری آن می‌شود، توانمند سازی ائمه جماعات و کارگزاران مساجد از جمله برنامه‌های ما است، شناسایی و جذب ائمه جماعات و حمایت از امام جماعت به عنوان مدیر مسجد، آموزش و ارتقا بصیرت سیاسی ائمه جماعات از برنامه‌هایی است که برای ائمه جماعات در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با تأکید بر لزوم جوانگرایی در مدیریت مساجد، خاطرنشان کرد: تعالی بخشی سازمانی مرکز رسیدگی به امور مساجد و جدا کردن این مرکز از مدیریت سنتی و تعالی بخشی نیروها و ساختار مجموعه از جمله اهداف ما است که متأسفانه به دلیل محدودیت بودجه نتوانسته‌ایم در این خصوص اقدام جدی داشته باشیم.

حجت الاسلام ابطحی از تشکیل شورای هماهنگی تصمیم گیری مساجد خبر داد و تصریح کرد: در مساجد مجموعه‌های مختلفی حضور و فعالیت دارند، شورایی از مدیران کل و فرماندهان این مجموعه‌ها تشکیل داده‌ایم، در زمینه هماهنگی میان دستگاه‌ها، هماهنگی با بسیج و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دیگر نهادها این شورا نقش مؤثری داشته است و این شورا برای هماهنگی و اجرای برنامه‌ها تصمیم گیری و سیاست‌گذاری داشته است.

وی با اشاره به ضرورت اختصاص بودجه به امور مساجد کشور و برخورداری مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران از بودجه قوی، اظهار کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان جز بودجه اندکی که از دفتر امام جمعه دریافت می‌کند دیگر درآمد و بودجه خاصی ندارد، اصفهان بیش از ۵ هزار مسجد دارد و این تعداد مسجد بودجه خاصی لازم دارد که باید از سمت دولت تأمین شود که این موضوع انجام نشده است.

نیمی از هیأت امنای مساجد جوانان خواهند بود

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، با بیان اینکه تعامل و توافق با نهادهای مختلف از سوی این مرکز انجام شده است، گفت: جلسات مختلفی با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم، دوگانگی در زمینه تعیین هیأت امنا مساجد وجود داشت و برای ساماندهی این مسأله و بنابر قانون که امورات داخلی مساجد را به مرکز رسیدگی به امور مساجد واگذار کرده است، مسأله صدور احکام هیأت امنا مساجد با دقت و اخذ استعلام‌های لازم با ۵۰ درصد جوان‌گرایی و اخذ تعهد از هیأت امنا در خصوص آیین نامه اجرایی مساجد، احکام هیأت امنا مساجد صادر می‌شود.

وی مساجد را دارای ظرفیت ویژه برای حل دعاوی و مشکلات افراد و خانواده‌ها ارزیابی کرد و افزود: دنبال این هستیم که در مساجد موضوع حل دعاوی با تشکیل دفاتر مربوطه پیگیری شود، در خصوص این موضوع با دادگستری رایزنی صورت گرفته است و امیدوار هستیم بزودی بتوانیم این دفاتر را در مساجد فعالسازی کنیم، دنبال این هستیم که بتوانیم موقوفات مساجد را احیا کرده و امین اموالی موقوفات مساجد را از اوقاف درخواست کرده‌ایم و ان شاء الله با حضور و موافقت آیت الله طباطبایی نژاد این موضوع انجام خواهد شد.

مدیر مسجد، امام جماعت مسجد است

حجت الاسلام ابطحی ناتوانی بعضی ائمه جماعات در مدیریت مساجد و یا تسلط هیأت امنا بر امورات مساجد را از جمله مشکلات مدیریتی مساجد دانست و تصریح کرد: به دنبال تقویت و توانمند سازی ائمه جماعات مساجد به منظور مدیریت مسجد هستیم و هیأت امنا مساجد نیز باید تحت مدیریت امام جماعت مسجد فعالیت داشته باشند، امام جماعت باید یک شغل دیده شود، امام جماعت باید بخش عمده از زمان خود را به مسجد اختصاص بدهد و به مسأله رسیدگی به امور نمازگزاران و مسجد بپردازد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: تا زمانی که هیأت امنا مساجد متشکل از جوانان توانمند و با انگیزه نباشند و یا امام جماعت مساجد افراد جوان و با انگیزه نباشند امکان این مسأله که بتوانیم جذب موفقیت آمیز جوانان را داشته باشیم وجود ندارد، بعضی مساجد امام جماعت شدن ارثی است، در مسجد سید دو نماز جماعت همزمان برگزار می‌شود و برخی دیگر از مساجد مهم شهر نیز همین مشکلات را دارا هستند، جوان سازی مدیریت مساجد یک مسأله بسیار مؤثر در جذب نسل جوان به مساجد است.

اجازه نمی‌دهیم مساجد سکولار باشند

وی مسجد را مرکزی حکومتی و انقلابی توصیف کرد و گفت: مسجد سکولار معنا ندارد، متأسفانه برخی مساجد رویکرد سکولار دارند و نمی‌خواهند فعالیت های اجتماعی و انقلابی در مسجد داشته باشد که با عوامل این مسأله در مساجد برخورد خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم که مسجدی با رویکرد سکولار و غیرانقلابی مشغول به فعالیت باشد.

حجت الاسلام ابطحی در خصوص برگزاری نماز جماعت در مساجد اصفهان، تصریح کرد: برخی مساجد به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه رفت و آمد امام جماعت بدون امام جماعت مانده است، از هزار مسجد در شهر اصفهان بیش از ۹۰۰ مسجد دارای امام جماعت و برپایی نماز جماعت هستند و قطعاً لازم است همه مساجد بتوانند به صورت مستمر نماز جماعت برپا کنند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، با انتقاد از تعطیلی مساجد در پیک‌های کرونا، اظهار کرد: نباید در زمان شیوع بیماری مسجد به کلی تعطیل شود، بلکه می‌توان مسجد را باز نگه داشت اما نماز جماعت را تعطیل کرد، مسجد نباید تعطیل بشود و از ائمه جماعات و هیأت امنا مساجد خواسته‌ایم حتی در صورت تعطیلی نماز جماعت بخاطر شیوع بیماری، مسجد را تعطیل نکنند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات