۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۷۶۴۸۵
حجت الاسلام ابطحی:

مساجد محور محلات هستند و باید به جایگاه اصلی خود بازگردند

مساجد محور محلات هستند و باید به جایگاه اصلی خود بازگردند
اصفهان - مدیر رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: مساجد محور محلات هستند و باتوجه به محوریت مساجد، باید به جایگاه اصلی خود بازگردند.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدصادق ابطحی مدیر رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، ظهر امروز در جلسه هم اندیشی که در دارلقرآن اهل بیت (ع) خمینی شهر با حضور مسؤولانی از شهرستانهای برخوار، میمه، فلاورجان و خمینی شهر برگزار شد، گفت: امور مساجد با سابقه طولانی بیست و پنج ساله در استان در حال فعالیت است.

وی در ادامه افزود: حضرت آیت الله مظاهری پایه گذار امور مساجد در استان اصفهان است و در حال حاضر امام ‌جمعه اصفهان آیت الله طباطبایی‌نژاد پیگیر مسائل و برنامه های مساجد است و در سطح استان ساماندهی مساجد مد نظر این حوزه می‌باشد.

حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه ۵ هزار و دویست مسجد در اصفهان وجود دارد خاطرنشان کرد: انتخاب ائمه جماعات و هیأت امنای مساجد از وظایف رسیدگی به امور مساجد است.

وی با ابراز تاسف از اینکه تا کنون مساجد به شکل سنتی اداره می‌شده است، تصریح کرد: در هم اندیشی با مسؤولان امور مساجد قرار بر این شد که ساماندهی مساجد به طور اساسی صورت پذیرد ودر همین راستا برگزاری کارگاه های آموزشی برای ارتقا سطح ائمه جماعات و هیات امنا تشکیل و در مرحله بعدی این اقدام‌ جهت بالا بردن سطح  آگاهی خادمان مساجد شهرستان های استان انجام‌ پذیرد.

مدیر رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مساجد محوریت اصلی در محلات را دارا هستند لازم و ضروری است مساجد به جایگاه اصلی خود بازگردد و این مسأله نیازمند برنامه ریزی دقیق و اقدامات مؤثر و گسترده است.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در بیان این سخن که مساجد تراز اسلام است تشریح کرد: همان جایگاهی که مسجد در زمان پیامبر اسلام دارابود و پایگاه همه امورات اسلامی اعم از جنگ، صلح و حل اختلافات در مساجد، در حال حاضر نیز باید مساجد به این جایگاه بازگردد که زمان زیادی جهت تحقق این امر می طلبد.

مدیر رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در ادامه با اشاره به این موضوع که مساجد باید محور محلات باشد ادامه داد: باید با برنامه های مدون در این مسیر قدم برداشت و شرایط حضور جوانان در مساجد را پررنگ کرد، انتقال تجربیات به ائمه جماعت مساجد از دیگر اقداماتی است که باید صورت پذیرد و اگر امام جماعت به طرز صحیح مدیریت مسجد را به دست گیرد در اداره امور آن با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد.

وی به برخی مشکلات مساجد اشاره کرد و گفت: متأسفانه در اثر بی دقتی مسؤولان قبلی برخی مساجد به دست افرادی افتاده که به صرف معمم بودن، شخصی یا ارثی بودن در برخی مساجد معضلاتی به وجود آورده‌اند، چه اینکه انتخاب امام جماعت یک مسجد نیاز به تحقیق سوابق اشخاص از نظر علمی و موقعیت افراد دارد.

حجت الاسلام ابطحی در پایان اظهار کرد: برخی از افراد هستند که با نظام و انقلاب زاویه دارند و جزو معاندین نظام مقدس اسلامی هستند  و مساجد در اختیار این افراد قرار گرفته است، با شناسایی افراد جوان انقلابی این مشکل را حل خواهیم کرد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات