۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۶۸۷۵۰۰

مردم عراق با تجربه از افغانستان دست آمریکا را خوانده اند

مردم عراق با تجربه از افغانستان دست آمریکا را خوانده اند
سفیر آمریکا در بغداد می گوید ماموریت کشورش در عراق با ماموریتش در افغانستان تفاوت دارد و این ماموریت به همان نتیجه ای نخواهد رسید که در افغانستان روی داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، هر چند سفیر امریکا در بغداد اذعان می کند که شرایط عراق با افغانستان متفاوت است و ماموریت کشورش در عراق به همان نتیجه ای نخواهد رسید که در افغانستان رسید اما او نمی گوید که دلیل این تفاوت در چیست؟

امریکا پس از 20 سال لشکر کشی به افغانستان با رها کردن متحدان خود در این کشور اجازه داد که بار دیگر طالبان بر کابل سیطره یابد و آن هم در حالیکه ادعا می شد که این کشور بیش از دو تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده که 87 میلیارد دلار آن صرف ارتش این کشور شده است.

امریکا در سپتامبر 2001 به بهانه نابودی طالبان و القاعده به افغانستان لشکر کشی کرد و در آخر هم علی رغم تشکیل دولتی دست نشانده, این کشور را تحویل طالبان داد. محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و مشاور سیاسی و امنیتی اشرف غنی در پی تحولات اخیر کشورش به در گفتگو با یکی از رسانه در تشریح علت فروپاشی دولت غنی و سیطره طالبان بر افغانستان به نکات مهمی اشاره کرد که روشن می کند امریکا مسئول اوضاع فعلی این کشور است.

به گفته رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان که یکی از رهبران هزاره های این کشور نیز است تسلط طالبان بر کابل متاثر از این نکات است:

1/ غنی دست نشانده امریکا بود وحتی 100هزار رای هم نداشت زلمای خلیل زاد نماینده امریکا در امور افغانستان پس از انتخابات در یک جلسه با رهبران سیاسی از جمله عبدالله عبدالله, تهدید کرد اگر غنی را قبول نکنید با ناتو وادارتان خواهیم کرد که او را بپذیرید.

2/ دولت غنی در توافق امریکا با طالبان همه فرمانداریها را بدون مقاومت تحویل طالبان داد و با فرار خود روحیه مقاومت را در دیگران از بین برد.

3/ مقاومت به این دلیل وجود نداشت که دولت غنی همه تسلیحات سنگین را در اختیار طالبان قرار داد اما به گروههای سیاسی که برای مقاومت درخواست سلاح سنگین داشتند چیزی تحویل نداد ومی گفت این تسلیحات متعلق به ارتش هستند.

4/ بسیاری از فرماندهان جهادی در طول 20 سال گذشته از دنیا رفتند یا کشته شدند و باقیمانده ها هم زیر ضربات امریکا از جمله اتهام زنی به آنها مانند جنگ سالار و ... از صحنه سیاسی رانده شدند.

اگر به این نکات دقت شود شبیه این رفتار امریکا را در عراق هم می توان مشاهده کرد بطوری که در ابتدا دولت امریکا با انحلال ارتش عراق سعی داشت ارتشی تشکیل دهد که فرماندهان نظامی آن گوش به فرمان خودش باشند. دولت امریکا همچنین سعی کرد در حاکمیت عراق هم نیروهایی در انتخابات پیروز و به قدرت برسند که فرامین امریکا را به اجرا در آورند. این رویکرد بگونه ای بود که دولت امریکا تحمل رویکرد مستقل دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر قبلی را نداشت و با توطئه سفارت خود در بغداد زمینه استعفای او را فراهم کرد.

ترور فرماندهان حشدالشعبی مانند ترور ابومهدی المهندس و همجمه رسانه ای علیه این نیروها از جمله تخریب وجهه فرماندهان حشد از دیگر اقداماتی بود که امریکا تمام تلاش خود را برای از میدان بیرون کردن آنها به کار بست اما در این زمینه موفق نشد.

البته به این موارد به دو نکته اساسی دیگر می توان اشاره کرد که یکی در عراق مرجعیت عالی شیعی حضور داشت که در مواقع لازم رهبری خود را برای جلوگیری از فروپاشی عراق به نمایش گذاشت و دیگری تن ندادن به تلاش های دولت امریکا برای تخریب روابط بغداد با تهران و جدا کردن عراق از ایران.

دولت امریکا در طول اشغال افغانستان با کمک دست نشانده های خود سعی کرد از نزدیکی کابل به تهران جلوگیری نماید این در حالی است که تمامی تلاش های کاخ سفید برای تخریب روابط بغداد با تهران به شکست انجامید و این روابط گرم برادرانه مانع از اجرای نقشه های دولت امریکا برای برهم زدن ثبات عراق و تجزیه این کشور و فروافتادن آن در تونل تاریک بی ثباتی شد./۹۸۸/

ارسال نظرات