۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۸۷۵۵۸
نوری المالکی:

دوستی دیرینه‌ای با آقای رئیسی دارم

دوستی دیرینه‌ای با آقای رئیسی دارم
رئیس ائتلاف «دوله القانون»‌ ضمن اظهارنظر درباره مسائل مختلف این کشور از جمله در ارتباط با سازمان الحشدالشعبی، گفت که با رئیس‌جمهور ایران دوستی دیرینه‌ای دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، «نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق، دبیرکل حزب «الدعوه الاسلامیه» و رئیس ائتلاف «دوله القانون» در این کشور، شامگاه دوشنبه، با در مصاحبه با شبکه «رووداو» به مسائل مختلفی پرداخت.

نخست‌وزیر اسبق عراق در مصاحبه یادشده با پاسخ به پرسش‌های متعددی در زمینه‌های مختلف در بخشی از اظهاراتش به کشور ایران پرداخت و به سؤال‌هایی درباره حضور آمریکا در خاک عراق پاسخ داد:

مجری شبکه: برای ما و برای عراقی‌ها غیبت شما در مراسم تحلیف آقای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران عجیب بود با توجه به اینکه بسیاری از سیاستمداران و رؤسای احزاب در عراق در این مراسم شرکت کردند. علت چه بود؟ آیا دعوت شدید و شما آن را نپذیرفتید یا دلایل دیگری داشت؟

نوری المالکی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: «اولا، من با آقای رئیسی ارتباط شخصی و روابط دوستانه دیرینه‌ای دارم. من چند بار با او دیدار کرده‌ام. ثانیا، آن‌ها من را دعوت کردند روزی که افراد دعوت‌شده از عراق تنها سه نفر بودند و من یکی از آن‌ها بودم. من هم تصمیم گرفتم که شرکت کنم؛ اما هنگامی که زمان مشارکت [در مراسم] نزدیک شد، درباره ابتلایم به کرونا تردید داشتم. همین تردید و دادن تست باعث شد که من مشارکت نکنم. به این سفر نرفتم و نگران بودم که وضعیت جسمانی‌ام بدتر شود. من هیچ موضعی در قبال تحریم حضور در این مراسم نداشتم و از این سفر تنها به سبب اینکه احساس می‌کردم به ویروس کرونا مبتلا شده‌ام خودداری کردم. تنها مانع همین بود».

مجری: درباره آمریکا صحبت کردید.. آیا شما با خروج کامل نیروهای آمریکا از عراق موافق هستید؟

رئیس حزب الدعوه الاسلامیه گفت: «این پرونده درواقع بسیار جنجال‌برانگیز شد و به پارلمان ارجاع داده شد. پارلمان نیز بااجماع به آن رأی داد و طبیعی است که پارلمان بااجماع رأی دهد. من فکر می‌کنم که این پرونده نیازی به پارلمان ندارد و جزء اختیارات پارلمان نیست زیرا این دولت بود که خواستار کمک آمریکا شد و به توافق چارچوب تکیه کرد؛‌ توافقی که در سال ۲۰۰۸ به امضاء رسید بنابراین درخواست مشارکت [در عملیات‌های عراق] مبتنی بر یک توافق است که پارلمان آن را تصویب کرده است از‌این‌رو جزء مسئولیت‌های دولت بود که اگر نیازی به حضور نیروهای آمریکایی نداشت، می‌بایست از آن‌ها می‌خواست که خارج شوند؛ اما این پرونده به پارلمان ارجاع شد و این تصمیم گرفته شد. چیزی که ما گفتیم و بر سر آن توافق شد، این بود که مسئله عراق با پایگاه‌های نظامیان بیگانه محال است، [صورت بگیرد] زیرا نظام و قانون اساسی اجازه وجود پایگاه خارجی در خاک عراق را نمی‌دهند؛ با این حال،‌ ما روابط و توافق چارچوب راهبردی با آمریکا را داریم؛ منافع داریم و سلاح‌هایی داریم که از آن‌ را از آن‌ها خریداری کرده‌ایم و این تسلیحات نیازمند تجریه و آموزش و توانمندی و مهارت است. بایست کسی که تسلیحات را فروخته، به همراه این سلاح‌ها برای آموزش و توانمندسازی بیاید و عراق به این آموزش و توانمندسازی آمریکا نیازمند است از‌این‌رو در توافقی که صورت گرفت یا گفت‌گو چون من آن را توافق نمی‌نامم زیرا آن اساسا یک توافق نیست چراکه توافق‌ها باید به تصویب پارلمان برسند. بخشی از تفاهمی که در جریان سفر آقای نخست‌وزیر به آمریکا صورت گرفت، این بود که مأموریت، عنوان وتوصیف نیروهای آمریکایی موجود از رزمی به آموزشی تبدیل خواهد شد. در پایان سال نیز دیگر نیروی رزمی یا سلاحی که وارد نبرد در خاک عراق شود، وجود نخواهد داشت. این در واقع تمام شده است؛ اما ما در حقیقت به نیروهای آموزشی و توانمندسازی و پشتیبانی نیاز داریم».

مجری: آیا گمان می‌کنید که خروج نیروهای آمریکا مداخله خارجی را کاهش می‌دهد یا بیشتر می‌کند؟

نخست‌وزیر اسبق عراق در این خصوص بیان کرد: «آیا حضور نیروهای آمریکا از پایگاه‌های نظامی ترکیه جلوگیری کرد؟ آیا از حملات ترکیه که روزانه به بهانه [مبارزه با] حزب کارگران علیه روستاهای دهوک، العمادیه و روستاهای مناطق‌ کُردنشین تکرار می‌شود، ممانعت به عمل آورد؟ مطمئنا ما نمی‌پذیریم که گروه یا حزبی از خاک عراق به ترکیه حمله کند تا این توجیهی برای هدف قرار دادن روستاها و حمله به عراق نشود؛ اما نیروهای آمریکایی موجود از این جلوگیری نکرده‌اند و نتوانستند که مانع شوند. نیروهای ترکیه‌ای همچنان بیشتر، گسترده‌تر و زیادتر می‌شوند».

رئیس ائتلاف دوله القانون ادامه داد: «اما از طرفی دیگر در خصوص پایگاه‌های آمریکا و حضور نظامیان آمریکا، من اعتقاد دارم که خروج این بار با حضور نیروهای عراقی، الحشدالشعبی و سلاح جدید که خریداری کردیم و تمام این تجربه‌ها در رویارویی با داعش و چالش‌ها همراه خواهد بود؛ بر این باورم که عراق با ارتش، پلیس، [نیروهای] مبارزه با تروریسم و الحشدالشعبی قادر است وضعیت امنیتی را کنترل کند. بله، تحرکات برخی تروریست‌ها در اینجا و آن جا وجود دارد و نیروهای عراقی روزانه در تعقیب و گریز آن‌ها هستند همانطور که در اخبار درباره دستگیری‌ها، حملات، منفجر کردن مخفیگاه‌ها و مقرهای آن‌ها می‌شنوید. من فکر می‌کنم که عراق قدرت بیشتری برای کنترل وضعیت امنیتی دارد. بله، نیاز به تجربه، اطلاعات و آموزش دارد. نیروهای غیررزمی آمریکا حمایت‌کننده و پشتیبان عراق خواهند بود از‌این‌رو ما به حضور این نیروها با هدف آموزش، توانمندسازی و دائمی کردن تسلیحات استقبال می‌کنیم. ما بر این باوریم که نیروهای عراقی تجربه کافی برای تسلط امنیتی دارند. منظورم چیزی است در این خصوص گفته می‌شود. می‌توانید از من درباره چیزی که در افغانستان حین خروج نیروهای آمریکا رخ داد، سؤال کنید. این در عراق رخ نخواهد داد».

مجری: تفاوت این دو چیست؟

نوری المالکی گفت: «تفاوت میان آن‌ها این است که جنبش طالبان به پایان نرسیده است و همچنان در شهرها و قصبه‌ها با سلاح خود حضور دارد و از بین برده نشده است. در عراق داعش ریشه‌کن شده است و تنها برخی مناطق باقی مانده‌اند. بله، این مناطق گاهی اوقات توسعه پیدا می‌کنند و گاهی اوقات کاهش پیدا می‌کنند؛ اما این‌ها در حدی نیستند که یک خیابان را اشغال کنند. ببینید از روزی که داعش را هدف حملات قرار دادیم، نتوانسته‌اند یک روستا را به اشغال خود در بیاورند. بله، آن‌ها بر اساس بزن و دررو حضور دارند. این‌ها نمی‌توانند همانند طالبان شوند که اغلب مناطق افغانستان را اشغال کردند. عراق نیرو، الحشد و نیروهای مسلح دیگری دارد که قادر هستند هر نیروی را که بخواهد بر استان تسلط پیدا کند، درهم بشکنند».

مجری: آیا شما از برخی گروه‌های مسلح که جزء الحشدالشعبی هستند رضایت دارید از جمله چیزهایی که اخیرا در منطقه سبز رخ داد؟

المالکی پاسخ داد: «اولا، الحشدالشعبی از نظر ما پذیرفته شده است و تأسیس آن در پاسخ مثبت و حتمی به یک چالش بود؛ در زمانی که داعش ظهور کرد و تبدیل به یک موجودیت تروریستی مورد حمایت شد و آنگاه که آن اتفاقات برای نیروهای مسلح رخ داد. پس تأسیس الحشدالشعبی پاسخ مثبت ملی و اجماع ملت عراق مبنی بر حمایت از آن و مشارکت در این سازمان بود به‌ویژه پس از صدور فتوای مرجعیت عالی عراق. از‌این‌رو الحشد برای ما آنطور که توصیفش می‌کنند، مقدس است زیرا هزاران شهید در راه آزادسازی عراق و شهرهای آن نثار کرد و اراده داعش و هر آنکه را که در پس آن قرار داشت، در هم شکست. ما نمی‌پذیریم که از سوی الحشد یا هر آنکه وابسته به این سازمان است،‌ تخلفی سر بزند زیرا مخالفت [سازمان] مقدس چیز بزرگی محسوب می‌شود. آن‌ها به الحشد وابسته هستند و الحشد خود یک [نمود] یک پاسخ مثبت ملی و سیاسی و به خواست مرجعیت است. ما هر گونه تخلف یا کارشکنی را که علیه نظام و قانون اساسی صورت می‌گیرد، نمی‌پذیریم و آنچه شما درباره عملیات در بغداد و در استان‌ها فرمودید، طبیعیتا این را در نشستی یا در اعلامی و در یک سری بیانیه‌ها محکوم و تقبیح کردیم. ما این را اصلا نمی‌پذیریم؛ خواهان سلاحی که در تضاد با سلاح کشور یا در رقابت با آن باشد، رد می‌کنیم. تمام سلاح‌ها در کشور باید تحت فرمان فرماندهی کل نیروهای مسلح باشند و پایبند به ضوابط عملیات نظامی و امنیتی».

ارسال نظرات