۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۶۸۷۷۱۱
آیت الله اشرفی شاهرودی:

جوهره نفیسی که فقدان او خسارت جبران ناپذیری است

جوهره نفیسی که فقدان او خسارت جبران ناپذیری است
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با ابراز تاسف از درگذشت شاگرد خویش، این ضایعه را با توجه به خصیصه های نیک و بُعد علمی و استعداد مرحوم حسینی برای خود جبران ناپذیر خواند.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی  استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، پیرامون شخصیت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن حسینی، مدیر تبلیغ مرکز تحقیقات اسلامی که شب عاشورای حسینی بر اثر کرونا درگذشت با ابراز تاسف از این ضایعه گفت: بنده در 18 سال قبل بالاسر حضرت رضا(ع) برای درس سطح، جلد دو کفایه استخاره رو شروع کردم آقای حسینی چند صباحی در این درس شرکت کرد پس از مدتی ارتباطش  در باب مسائل علمی بیشتر شد تا اینکه برای مراسم ازدواجش ما را دعوت کرد من هم به دلیل اینکه طلبه خوب و با استعدادی بود شرکت کردم و از آن تاریخ این جوان نازنین با من در ارتباط بود.

آیت الله اشرفی شاهرودی در وصف شاگرد خویش بیان داشت: آدم بسیار خوش استعدادی بود و خوب مسائل علمی را می فهمید ارتباطش که زیادتر شد من از وجود ایشان برای مباحث علمی در بحث ارجاعات مسائل مستحدثه که مطرح می کردیم بهره بردیم چون دیدم نیروی ارزشمندی است و انصافا قابل رشد و ترقی و در استخراج مبانی دیگران برای من در درس کمک کار بود بنابراین بیشتر به ایشان علاقمند شدم!

وی ادامه داد: وقتی سال 94 تصمیم گرفتیم اعزام مبلغ داشته باشیم بر اساس  وظیفه شرعی که تشخیص دادم برای مناطق تلفیقی مخصوصا که به وسیله مبلغین وهابی ها نفوذ صورت گرفته بود و بچه های شیعه را به سمت خودشان سوق می دادند احساس مسولیت کردم به ایشان گفتم من میخواهم که شما همتی کنید مبلغین را به مناطق تلفیقی اعزام کنید خدای متعال هم ان شالله کمک می کند اصل هم در همین بود و من هم وظیفه شرعی خودم تشخیص دادم.

مدیریت عالی و موفق در اعزام مبلغ

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مرحوم حسینی وارد این میدان شد چقدر زیبا و عالی و با موفقیت این کار  را پیش برد از ایشان خواهش کردم بعد اعزام، به مناطق سرکشی داشته باشد از مناطق دیدن کند و فعالیت ها را رصد کند که اگر نواقصی هست تذکر بدهند بالاتر اینکه از نظر منطقه جغرافیایی و وضعیت اجتماعی و سکونت مردم گزارشی از مشکلات مردم تهیه کنند به ما بدهند تا با مسولان درمیان بگذاریم تا این خدمات عمومی هم به وسیله روحانیت به این مناطق محروم برسد.

وی افزود: ایشان به حمدالله در این راه خیلی قشنگ عمل کرد خیلی زیبا بعدهم که می بینید مسئله ادامه دارد سالی چندبار در ایام مختلف اعزام داریم که همه اینها به برکت وجود این سید اولاد پیغمبر بود که با کمال اخلاص و جدیت بدون کوچکترین چشم داشتی به مسائل مادی دنبال این کار حرکت می کرد.

قدرت علمی و هوش و استعداد بسیار

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: شخصیت آقای حسینی هم جامع بود به لحاظ قدرت فهم و استعداد و هم بسیار دقیق بود در کار  اعزام و بررسی شرایط و مناطق، قبل اعزام هم کلاس هایی را برای آشنایی بیشتر مبلغان با مناطق حساس تشکیل می داد تا با همه جوانب قضیه آشنا شوند از مسائل متنازع فیه بین سنی و شیعه با اطلاع باشند خودش هم مرتب سرکشی می کرد و گزارشات را به من می داد.

وی افزود: فوت این مرد به دلیل خصلت های خوب، من را بسیار متاثر کرد. هوش و استعداد بسیار، قدرت علمی این مرد که در شب های ماه رمضان در مباحث علمی بزرگ بحمدالله به عنوان داور بین طرفین از اساتید می نشست و حرفای آنها را تحلیل و ارائه می کرد در مجلسی که جمع بسیاری برای استفاده نشسته بودند!

استغناء طبع و عظمت نفس و خوش اخلاقی

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در اعزام مبلغ بسیار دلسوزی می کرد که هر منطقه ای چه مبلغی لازمه و بعد هم مسائل اجتماعی آنها را گزارش می داد بالاتر از این، حالت  استغناء طبعی که ایشان داشت قریب 20 سال که با من در  تماس بود هیچ وقت از مشکلات و گرفتاری های مالی خودش نگفت که از من کمک بگیرد و یا واسطه شوم دیگری کمک کند یک مرتبه کوچکترین حرفی نشنیدم.

وی افزود: من ندیدم یک انسانی اینقدر عظیم النفس و در عین حال بسیار خوش اخلاق باشد این سید بزرگوار با اخلاقش بسیار افراد را جذب می کرد. در این مدتی که در موسسه ما بود رکن والا و بسیار ارزنده ای بود هم از جهات علمی هم از جهات اعزام مبلغ و هم بلحاظ حسن تدبیر در پیش آمد موضاعت یا حل اختلافات، سعی بسیار داشت حتی الامکان بار مادی اعزام مبلغ را از روی دوش موسسه بردارد .

جوهره نفیسی که فوتش خسارت جبران ناپذیری است

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: جوهره نفیسی در بین طلاب عزیز ما بود که فوت او برای من یک خسارت جبران ناپذیری است که امیدوارم به برکت حضرت ولی عصر(عج) و اجداد طاهرینش  که از چند جهت برای ما خلاء ایجاد شده،  این خلاء ها یکی پس از دیگری حل شود ان شالله و به اجداد طاهرینش محشور شود وهمسر و فرزند و بازماندگانش در پناه امام عصر زندگی خوبی داشته باشند و ایشان هم در عالم برزخ  بیاد ما باشد و ما مشمول دعای این سید بزرگوار باشیم.

گفتنی است مراسم هفتمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حسینی از سوی مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی فردا صبح از ساعت 9 صبح پنج شنبه 4 شهریور 1400 در حسینیه نجفی ها واقع در کوچه چهارباغ آغاز و تا ساعت 11 ادامه خواهد داشت./933/ت301/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
عجیب و جالبه بیانات استاد در مورد شاگرد
باتوجه به اینکه استاد اهل تعریف و تمجید نیست
این نشان از حقیقت کلام استادو نیکی شاگرد است...
خدا شاگرد رو بیامرزه و استاد رو حفظ کنه...
5
0
ناشناس
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
خدا حفظ کنه استاد رو که همچین شاگردی پرورش داده
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
عجب نیرویی رو از دست دادن...
لعنت به کرونا
4
0
ناشناس
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
لعنت به کرونا و لعنت به مسولانی که میتونستن کنترل کنند اما از جاشون تکون هم نخوردن
ان شالله خودشون و عزیزانشون به همین بیماری عقوبت بشن تا درد مردم رو بفهمند
ali
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
خدا رحمتشون کنه عجب تعریف و تمجیدی
خیلی جالبه یک شاگرد نزد استاد اینقدر ارزشمند جلوه کنه
5
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
خدا رحمتش کنه انسان شرافتمند عالم و با اخلاقی بود...
ممنون که با انتقال صحبت استاد در مورد شاگرد روح مرحوم رو مستفیض کردین
4
0
رحمت
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
کارتون بی نظیر بود...
ahmadi
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
منم میشناختمش مرحوم خیلی آدم با صفا و خوبی بود حیف شد واقعا جاشو نزد اقای اشرفی کسی نمیتونه پر کنه
5
0
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
جالبه که استاد میگه از چند جهت خلا ایجاد شده
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
حوزه باید حواسش به سرمایه هاش باشه چرا تا گرفتار شده گسی پیگیر نبوده...خب چقدر باید بگذره یکی مثل این تربیت بشه
کسی که اینطور استادش در موردش حرف میزنه ثمره عمر استاد بوده...مگه دیگه میشه باز یکی دیگه جایگزین کنه
6
0
س
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
حرف واقعا درست و بجایی بود
کاش مسولان امر توجه کنند
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
حوزه هیچکار نمیکنه فقط بفکر خودشون هستند حقوق های بالا و مزایا مسولین و کارکنان میگیرن
در نهایت کسانی مثل این سید کف جامعه جون میکنن و با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اخرش هم هیچی...
کی جوابگوی زن و بچه این سیده؟
sajede
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
اینکه یک استاد در سطح آیت الله اشرفی نمازش رو بخونه براش ختم بگیره و مصاحبه کنه نشون میده چقدر اون مرحوم انسان خوب و بزرگواری بوده که استادش نبودش رو خسارت جبران ناپذیر میدونه...
الله اکبر...
خدا رحمتش کنه
خوش بسعادتش که استادش چنین راضی بوده ازش خدا هم حتما راضیه
5
0
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
خدا رحمتش کنه
عباس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
حیف شده واقعا...
4
0
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
واقعا...
گل بود سید...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
ان شاءالله با جدش سید الشهدا همنشین باشد
4
0
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
ان شالله...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
جالب بود هرجا حرف از مرحوم بود همه ابراز تاسف می کردند به نیکی یاد می کردند
ادم چقدر باید پاک و مهربان زندگی کنه تا اینچنین محبوب عام و خاص باشه
خدا رحمتش کنه
3
0