۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۸۸۵۱۸

ویژگی های اخلاقی حضرت ابراهیم در قرآن

ویژگی های اخلاقی حضرت ابراهیم در قرآن
کتاب ویژگی های اخلاقی حضرت ابراهیم علیه السلام در قرآن نوشته رویا رحیمی از دانش آموختگان حوزه علمیه فاطمه الزهرا آذرشهر است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مرور سبک زندگی حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام، به عنوان دومین پیغمبر اولوالعزم و شخصیتی از سوی خدای متعال به دوستی برگزیده شده، می‌تواند درس های مهمی برای زندگی ما داشته باشد؛ درس‌ها و آموزه‌هایی که مسیر سعادت در دنیا و آخرت را بر رویمان باز کرده و ما را در مقابل آسیب‌ها و دسیسه‌های گمراه‌کننده هشیار می‌کند.

حضرت ابراهیم (علیه السّلام) دومین پیامبر اولی العزم و بزرگ الهی است که دارای ویژگی های بسیار برجسته ای است که در برخی از آیات شریف قرآن کریم، به تعدادی از آنها اشاره شده است:
امامت و رهبری مردم در کنار نبوت؛ «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!».
برگزیده‌ خدا در دنیا؛ «ما او (ابراهیم) را در این جهان برگزیدیم و او در جهان دیگر، از صالحان است».
از شایستگان آخرت؛ «او (ابراهیم) در جهان دیگر، از صالحان است».
مایل از هر دین، به سوی دین اسلام و ثابت بر آن؛ «ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى بلکه موحّدى خالص و مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود».
دوست خدا؛ «و خدا ابراهیم را به دوستىِ خود، انتخاب کرد».
از نیکوکاران؛ «و این گونه نیکوکاران را پاداش مى ‏دهیم».
دلسوز، بردبار و اهل انابه؛ «به یقین، ابراهیم مهربان و بردبار بود»؛ «چرا که ابراهیم، بردبار و دلسوز و بازگشت‏ کننده (بسوى خدا) بود».
پیشوای مطیع خدا که به تنهایی یک امت بود؛ «ابراهیم (به تنهایى) امّتى بود مطیع فرمان خدا».
شکرگزار نعمت‌های الهی؛ «شکرگزار نعمت هاى پروردگار بود».

کتاب ویژگی های اخلاقی حضرت ابراهیم علیه السلام در قرآن نوشته رویا رحیمی از دانش آموختگان حوزه علمیه فاطمه الزهرا آذرشهر است.

ارسال نظرات