۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۸۸۷۴۶
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۱۸)؛

اربعین بازخوانی فرهنگ عاشورا است

اربعین بازخوانی فرهنگ عاشورا است
حجت الاسلام سلیمانی اردهالی گفت: اربعین یک بازخوانی از فرهنگ عاشورای اباعبدالله الحسین است که انسان را به سمت آزدی، سعادت، استقلال و دوری از ظلم و تجاوز سوق می دهد.

مقدمه: رهبر انقلاب در بیان اهمیت پیاده روی اربعین دریکی از  سخنرانی های سال 1398 بیان داشتند، یکی از مصادیق قوّت  امروز دنیای اسلام راه‌پیمایی اربعین است؛ وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة. راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه‌ی مقاومت اسلامی است که این ‌ اجتماع عظیم میلیونی به سمت کربلا راه می‌افتند، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه‌ی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت و گویی با حجت الاسلام مهدی سلیمانی اردهالی، نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم به ضرورت تبلیغ پیاده روی اربعین پرداخت.

رسا- جهانی شدن سفر معنوی اربعین چه ضرورتی دارد؟

از آنجایی که دین اسلام یک دین جهانی است، آموزه ها و شعائر آن هم می تواند جهانی باشد و برای همه ملت ها و فرهنگ مفید و مهم است چرا که؛ غیر اسلام هیچ دینی کامل نیست و چون خداوند دین اسلام را کامل قرار داده است فرمول و سنت هایی هم که برای سعادت و هدایت بشر قرار داده، کامل ترین هستند. اربعین یکی از سنت های به هم پیوسته ملت مومن و مسلمان و شیعه است که در سایه این به هم پیوستگی می توان بسیاری از آرمان های اسلامی و انسانی را پیش برد.

رسا- اربعین می تواند زمینه ساز ظهور حضرت حجت بن الحسن (ع) باشد؟

ملت ها برای اینکه به نجات و سعادت واقعی تحت فرماندهی یک فرمانده کامل با دین کامل قرار بگیرند باید به سمت آن انسجام و وحدت واقعی حرکت کنند، اربعین نمایی از وحدت جهانی است که در ظهور صاحب الامر (عج) اتفاق خواهد افتاد، اربعین زمینه ساز ظهور و انسجام ساز است و برای اینکه ما به سمت ظهور حرکت کنیم باید فرهنگ اربعین را گسترش داد.

رسا- پیاده روی اربعین را در چند جمله کوتاه توصیف کنید.

نمایه هایی از وحدت، ایثار، گذشت، دلبستگی، مبارزه با ظلم و نجات انسان ها از دست ظالمین در فرهنگ عاشورا و اربعین وجود دارد، اربعین تقریر دانشگاه عاشورا است و در دانشگاه کربلا بهترین آموزه های انسانیت از عواطف انسانی و مبارزه در برابر ظلم و وحشت آموزش داده می شود.

اربعین بازخوانی فرهنگ عاشوراءِ اباعبدالله الحسین

رسا- مهم ترین درس اربعین برای جهانیان چیست؟

اربعین یک بازخوانی از فرهنگ عاشورای اباعبدالله الحسین علیه السلام است که در حال حاضر می تواند انسان ها را به سمت آزدی، سعادت، استقلال و دوری از ظلم و تجاوز و خیانت سوق بدهد و زمینه ساز فرهنگ پیروز جهانی حضرت مهدی (عج) باشد، تنهایی راهی که می تواند بشریت را از دست افکار و عقاید ظالمین نجات دهد همان مقاومتی است که اباعبدالله در عاشورا به یارانش نشان دادند که همان فرهنگ هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة است.

رسا- ضرورت تبلیغ گسترده و فراگیرگردهمایی عظیم اربعین به چه خاطر است؟

برای اینکه ما به سمت فرهنگ مهدی حرکت کنیم و زودتر به کمال برسیم نمی شود تنها در یک قطعه ای از دنیا این اتفاق بیفتد، برای جهانی شدن فرهنگ لازم و ضروری است که آن فرهنگ تبلیغ شود و مردم دنیا هم به آن فرهنگ توجه کنند، در سال های گذشته توجه خوبی نسبت به اربعین اباعبدالله ایجاد شده و باید این موضوع را در سطح گسترده و از رسانه های متعدد بین المللی تبلیغ کرد.

رسا- راهکار بهره برداری از ظرفیت پیاده روی اربعین چیست؟

با توجه به رسانه های دیداری و شنیداری و فضاهای مجازی باید بهترین استفاده را در تبلغ این مسیر معنوی بکار گیریم، می توانیم به بهترین شکل از فضای مجازی و به تعبیری شمشیر دو دمی که عده ای به دنبال آن هستند تا با آلوده کردن فضای آن به اسلام و به بشریت ضربه بزنند به خوبی از آن استفاده کرده و فرهنگ عاشورا و اربعین را به جهانیان بشناسانیم، فرهنگ عاشورا و اربعین فطری است و به همین خاطر با نشان دادن جذابیت هایش، فطرت های پاک را به سمت خود و فضای هدایتی اش جذب می کند، باید زیبایی های اربعین  در جان و روح ملت ها بنشانیم.

اربعین بازخوانی فرهنگ عاشوراءِ اباعبدالله الحسین

رسا- بنظر شما بیماری کرونا تاثیری در کیفیت و کمیت برگزاری می گذارد؟

ویروس کرونا وقفه ای را ایجاد کرد و دشمنان هم شاید از این توقف استفاده کوتاه مدتی کردند اما این فرهنگ تعطیل شندنی نیست چرا که نور الهی و خاموش شدنی نیست و با رفع موانع و بیماری قطعاً سرعت بیشتری خواهد گرفت و عطش الهی در جان انسان های عاشق وجود دارد و ما باید طراحی و برنامه ریزی کنیم و همه داشتهایمان را به کار بگیریم و راهکارهای جدیدی را متناسب با وضعیت جهانی در پیش بگیریم و امت ها و ملت های دنیا را با پدیده مبارک اربعین درگیر کینم.

رسا- نقش حوزه های علمیه در این پیمایش عظیم چیست؟

حوزه علمیه نیز نقش مهمی در ترویج پیاده روی اربعین دارد چه در فضای فیزیکی و  چه در فضاهای مجازی، البته فضای مجازی متخصصین خودش را می طلبد و مسئولین حوزه باید کسانی را تعلیم و آموزش بدهد تا در عرصه های مختلف فضای مجازی جوابگو و پاسخگو باشند و جلوی هجمه ها را بگیرند، باید در این فضا شبهه شناسی کرد و پاسخگو بود، وجود فیزیکی مبلغین در اربعین سال های گذشته بسیار موثر بوده و باید این فضای سنتی را نیز تقویت کرد، روحانیت باید همچون سال های گذشته در صحنه حضور داشته باشد و فضای معرفتی را در این مسیر برای کاروان های پیاده روی مهیا کنند.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات