۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۸۸۸۱۲

امیدواری به خاموش شدن شعله‌های سرکش اپیدمی کرونا

امیدواری به خاموش شدن شعله‌های سرکش اپیدمی کرونا
از زمان آغاز به کار دولت جدید، روند واردات واکسن کرونا، سرعت بیشتری گرفته و امیدها به فروکش کردن موج بیماری با واکسیناسیون کرونا، افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسا؛ واکسیناسیون کرونا در کشور از بهمن ماه سال گذشته با تزریق واکسن به کادر درمان، آغاز شد. رفته‌رفته و با تأمین محموله‌های جدید، گروه‌های سنی و شغلی بیشتری در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گرفتند و این روند تا این لحظه ادامه دارد. 

از زمان آغاز به کار دولت جدید، روند واردات واکسن کرونا، سرعت بیشتری گرفته است و امیدها به فروکش کردن موج بیماری با واکسیناسیون کرونا، افزایش یافته است.

دولت جدید وعده‌های امیدوارکننده‌تری برای افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا داده است و هماهنگی بخش‌های مختلف دولت با یکدیگر، سبب افزایش واردات واکسن شده است.

وعده واردات 40 میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریورماه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی از ابتدای ورودش به کارزار انتخابات، از "مهار کرونا" به عنوان یکی از اولویت‌های دولت مردمی خود یاد می‌کرد و حالا در جایگاه رئیس جمهوری نیز با عملکرد خود این موضوع را ثابت می‌کند.

اگرچه پیش از این، مخبر، معاون اول ریاست جمهوری، واردات 20 میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان شهریور را اولویتی برای استمرار واکسیناسیون در کشور اعلام کرد، اما به نظر می‌رسد که دولت جدید بیش از این اعداد اعلام شده برای واردات واکسن در تلاش است.

 آیت الله رئیسی در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه تا آخر شهریورماه واردات 40 میلیون واکسن قطعی شده است، اظهار داشت: از ابتدای کار در دولت مسئله بیماری کرونا از اولویت‌های ما بوده و به دنبال راهکار دقیقی برای مقابله با این ویروس بودیم. برای اینکه بتوانیم گام دقیقی در راستای مقابله با کرونا برداریم به 100 میلیون واکسن نیازمندیم بنابراین در صحبت‌هایی که با سران کشورها در این مدت داشتم مسئله تامین واکسن مورد نیاز کشور را جزو اولویت‌ها قرار دادم که تا پایان شهریور واردات 40 میلیون دوز واکسن قطعی شده است و پیش‌بینی این است که تا 100 میلیون واکسن نیز در آینده‌ای نزدیک وارد کشور شود.

خبر خوب از واکسن کرونا

رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه نیز در صفحه توییتری خود با اشاره به اینکه چشم‌انداز واکسیناسیون کرونا عالی است؛ از رسیدن میزان واردات واکسن کرونا به 17 تا 20 میلیون دوز تا جمعه هفته جاری خبر داده و از این اتفاق، باعنوان "جهش واکسیناسیون" یادکرده است.

تولید داخل به موازات واردات

در کنار همه این‌ها، البته تولید داخلی واکسن کرونا نیز مورد تأکید ریاست جمهوری قرار گرفته است؛ آیت‌الله رئیسی ضمن اعلام حمایت از تلاش دانشمندان داخل کشور برای تولید واکسن کرونا، بر واردات واکسن تا زمان افزایش ظرفیت تولید داخلی و رفع نیازهای کشور به واکسن، تأکید کرده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت روحانی نیز از بهبود روند واردات واکسن کرونا، خبر داده بود. وی در اواخر مردادماه درباره واردات واکسن کرونا بیان کرد: "تلاش‌‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و چهار جلسه کاربردی خوب در این زمینه با تمام عوامل موثر داشتیم و حتی رئیس جمهور ما(آیت‌الله رئیسی) با رئیس جمهور چین در این مورد تلفنی صحبت کردند. ما تا پایان شهریور قطعا حدود 30 میلیون دُز واکسن وارداتی خواهیم داشت. با یک تفاهم‌‌نامه دیگر از مهرماه، 15 میلیون دوز واکسن وارداتی دیگر و در آبان‌ نیز 15 میلیون دوز دیگر به دستمان می‌‌رسد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور چین قرار شد میزان واکسن آبان ماه در همان مهرماه به دستمان برسد، بنابراین اگر از حالا تا پایان مهر 60 میلیون دوز واکسن داشته باشیم، می‌‌توانیم تا اول آبان به واکسیناسیون تا سن 30 سال برسیم."

ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به کشور

در شرایط کمبود واکسن کرونا در جهان و بدعهدی کشورهای سازنده واکسن در تحویل به هنگام واکسن‌ها، انحصارگرایی کشورهای ثروتمند برای تأمین واکسن کرونای شهروندان خودشان، از جمله مشکلاتی است که منجر به توزیع ناعادلانه واکسن‌های کرونا در جهان شده است. با این وجود، دولت ایران در تلاش است تا با واردات گسترده واکسن کرونا به موازات تولیدداخلی واکسن، شعله‌های سرکش اپیدمی را در کشور خاموش کند.

با وجود همه سختی‌ها، واردات واکسن کرونا به خصوص از مبدأ چین، در روزهای اخیر شتاب گرفته است و آمارهای گمرک نیز حکایت از این دارد که عزم دولت جدید برای مهار کرونا، جزم است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی ,

در روزهای اخیر و با تلاش‌های صورت گرفته، بزرگترین محموله واکسن کرونا به کشور وارد شد.

با ورود این محموله به حجم حدود 5 میلیون دوز، مجموع واکسن‌های وارد شده به کشور به بیش از 40 میلیون دوز رسید.

تنها در یک ماه اخیر بالغ بر 13 میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد شده است که این میزان، 32 درصد کل واکسن‌های وارد شده به کشور از ابتدای واردات واکسن به ایران را شامل می‌شود!

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , آیت الله سیدابراهیم رئیسی ,

جهش واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

اگرچه آقای روحانی پیش از این در فروردین ماه سال جاری در جلسه هیئت دولت اعلام کرده بود که بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی واکسن کرونا وارد کند و حتی اگر کسی مشکلی در این زمینه دارد می‌تواند مستقیماً با دفتر ریاست جمهوری مکاتبه کند، اما اتاق بازرگانی چند ماه بعد با ارائه مستنداتی ادعا کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت، بروکراسی حاکم بر روند صدورمجوزهای لازم، مانع از آن شده که بخش خصوصی بتواند عملکرد مطلوبی در واردات واکسن کرونا داشته باشد.

در اواخر مردادماه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دستور داد که واردات واکسن توسط بخش خصوصی با رعایت استانداردهای وزارت بهداشت تسهیل شود.

هرچند که به نظر می‌رسد عمده واردات واکسن کرونا، از طریق دولت‌ها و نه بخش خصوصی انجام می‌شود اما با این حال یک شرکت بخش خصوصی که پیش از این توانسته بود 315 هزار دوز واکسن آسترازنکا را وارد کشور کند، حالا در شهریورماه سال جاری موفق به واردات 648 هزار دوز واکسن در محموله دوم شده است.

ارسال نظرات