۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۸۸۸۶۱
یادداشت؛

به بهانه سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم ونشر / انتظار شفافیت و پاسخگویی از متولیان

به بهانه سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم ونشر / انتظار شفافیت و پاسخگویی از متولیان
۱۷ شهریورماه سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است؛ انصاری در حالی سرپرستی دفتر را به آقای کمساری سپرد که عملکردش با انتقاد‌های زیادی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اهتمام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی و بر اساس حکم امام خمینی(ره) در ۱۷ شهریور ۱۳۶۷ و بر مبنای طرح پیشنهادی «تشکیلات و شرح وظایف مؤسسه» که توسط محمدعلی انصاری و حمید انصاری تدوین شد و کلیات آن مورد موافقت بنیانگذار انقلاب، حجت الاسلام سیداحمد خمینی و رؤسای سه قوه قرار گرفت، در سال ۱۳۶۷ تأسیس شد.

این مؤسسه شش سال با هدایت و نظارت حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی اداره شد و پس از رحلت وی تا کنون با نظارت حجت الاسلام سیدحسن خمینی فعالیت خود را در بخش‌های پژوهشی، هنری، امور فرهنگی و ارتباطات، انتشارات، امور بین‏‌الملل، طرح و برنامه، اداری و مالی، دفاتر نمایندگی، واحدها و مؤسسات وابسته و پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی ادامه می‏‌دهد.

حال در سی و سومین سالگرد تاسیس این مؤسسه مناسب است به بازخوانی عملکرد این مؤسسه و نیز اظهارات و سخنان محمدعلی انصاری درسال 99 بپردازیم و ببینیم چقدر از ابهامات گذشته رفع شده و چه میزان به آنچه وعده داده شده، عمل گردیده است.

محمدعلی انصاری در مراسم معارفه حجت الاسلام کمساری سرپرست جدید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که دیماه سال 1399 برگزار شد، در سخنانی گفت:31 خرداد ماه سال 68 مرحوم یادگار امام حکم انتساب بنده به سرپرستی مؤسسه و حرم امام را صادر کرد و در تیر ماه خود یادگار امام با همکاری دوستان اساسنامه مؤسسه را تصویب کردند و آبان ماه اساسنامه مؤسسه ثبت رسمی شد. در این مدت کارهای بزرگی انجام شده اما به دو دستاورد اشاره می کنم. یکی اینکه بعد از ارتحال امام غیر از منزل ایشان در قم هیچ ساختمانی در مالکیت مؤسسه نداشتیم. خانه امام، دفتر امام و سایر اماکن متعلق به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نبود و بعد از رحلت امام مؤسسه در مسیری از تصمیم سرنوشت ساز قرار گرفت.

به بهانه سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام/ انتظار شفافیت و پاسخگویی از متولیان

سرپرست سابق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افزود: امروز سرمایه بزرگی از ثبت میراث فرهنگی این مجموعه از جمله خانه امام در قم، خمین و حتی نوفل لوشاتو و ساختمان هایی مثل چاپخانه، که لازمه یک مجموعه بزرگ هست، داریم. مؤسسه امروز مانند یک سدّ پولادین است که پشت خودش قطرات باران و رودخانه هایی که از اندیشه امام شکل گرفته را ذخیره کرده و نگران خیلی از کمبودها و آسیب ها نیستیم و خدا را شکر می کنم که بخش بزرگی از کارهای اساسی محقق شده است.

وی در خصوص خط مشی ها، اصول و میثاقنامه های نانوشته ای که معاونین و مدیران ارشد و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به آن پایبند هستند، گفت: ما چیزی به عنوان میثاق نامه مکتوب نداریم اما میثاق نامه نامکتوبی داریم که ثمره آن اعتبار ملی و بین المللی نزد آدم های منصف است. اولین ویژگی تعصب روی امام، نام امام و کار برای امام به گونه ای بوده که با هیچ چیز دیگری آن را معاوضه نکردیم و روی خط امام ماندگار بودیم. مسأله دوم امانتداری است. معنای امانتداری این است که در طول کار 40 ساله سراغ نداریم این امانت مخدوش شده باشد.

 شفافیت مالی

انصاری با اشاره به اینکه رازداری یکی از اصول نانوشته مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بوده است، افزود: بعد از آن انضباط شدید مالی است. انضباط مالی چیزی است که از امام و یادگار امام آموختیم. امام و خانواده ایشان چه سهم و تقاضایی داشتند؟! انضباط مالی را حاکم کردیم و تمام اسناد ما دهها بار از فیلتر سازمان های بازرسی و دیوان محاسبات گذشته و پرونده درخشان و از صفر تا 100 همه چیز روشن است.

به بهانه سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام/ انتظار شفافیت و پاسخگویی از متولیان

 این گفته های آقای انصاری در حالی است که همیشه مقدار بودجه نهادهای مرتبط به دفتر حفظ و نشر امام خمینی(ره) برای مردم روشن نبوده است و برای نمونه معلوم نیست در دو سال گذشته که مراسم سالگرد رحلت امام(قدس سره) به صورت حضوری برگرار نمی شود، بودجه اختصاص یافته در کجا صرف می شود و همین مساله باعث طرح مسائلی حتی از طیف همفکر با جریان اداره کننده مؤسسه تنظیم و نشر شده است و این مساله بارها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز مطرح شده که بر اهلش پوشیده نیست.

پاتوقی برای جریان های خاص سیاسی

انصاری در خصوص پرهیز این مؤسسه از جناح بندی های سیاسی نیز اظهار داشت: اگر کارنامه هرکدام از مدیران مؤسسه را بررسی کنیم، به خاطر جایگاه مؤسسه از همه چیزی که مربوط به زندگی شخصی خودشان بوده گذشته اند. مؤسسه باید آینه اعتدال و اندیشه سیاسی امام باشد. امروز فریاد زدن و انتقاد کردن کار مشکلی نیست. مؤسسه پاتوق جریان های سیاسی نبوده و از این جهت مبرا بوده است.

این سخنان انصاری در برابر انتقادهای بسیاری است که افراد متعددی به دفتر حفظ و نشر امام خمینی(ره) بیان کرده اند؛ بسیاری از دلدادگان حضرت امام و انقلاب از این که حسینیه جماران اخیرا تبدیل به پایگاه و پاتوق جریان ها و افراد با گرایشات تند سیاسی و مطرودین حضرت امام و وابستگان شیخ معزول شده گلایه کرده و خواستار نظارت بیشتر تولیت محترم مؤسسه در این خصوص شده اند.

محمدعلی الفت پور قائم‌مقام سابق بنیاد تبیین اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) و سردبیر سایت و نشریه تحلیلی خط امام در این زمینه در گفت و گویی اظهار داشت:

این موسسه از بعد مدیریتی به‌صورت فرقه‌ای و حزبی اداره می‌شود و کسانی در آنجا مشغول به کار هستند، اهداف و متد یک باند خاص سیاسی را دنبال می‌کنند. متأسفانه این مدل مدیریتی به مسائل تبیینی و ترویجی هم کشیده شده و بخشی از صحبت‌های امام(ره) تبیین و ترویج می‌شود –اگر بشود- که آن مدل مدیریتی دوست دارد؛ یعنی بخشی از پازل بیانات امام (ره) را خارج کرده و ترویج می‌کنند و البته همان بخشی را هم ترویج می­کنند که یک جریان خاص دوست دارد.

شما می‌بینید که آقای سید حسن خمینی با رئیس فرقه صوفیه گنابادی دیدار می‌کند. کسی که عضو جبهه ملی است و به‌عنوان یک فرقه ضاله شناخته می‌شود درحالی‌که امام (ره) جبهه ملی را رسماً مرتد می‌دانست، ولی ایشان با عضو شورای مرکزی جبهه ملی و رئیس این فرقه دیدار می‌کند. کسی هم تا به حالا متعرض این قضیه نشده که چرا سید حسن خمینی به خودش اجازه می‌دهد با فرقه‌ای که امام آن را مرتد دانسته و آن‌ها را جریان انحرافی اعلام کرده دیدار ‌کند.

به امید شفافیت و پاسخگویی

به هر حال در سالگرد تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) شایسته است، متولیان و گردانندگان این نهاد به صورت شفاف و صریح به سؤالات و ابهامات موجود پاسخ گویند تا  کارنامه و عملکردشان بهتر و بیشتر در مرئی و منظر عموم قرار گیرد؛ ان شاءالله/1370/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
مقدمه تان از ویکی پدیا است.
متن دنبال چیست؟
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
راست میگه ها
این همه پول توی این موسسه نشر میریزن حاصلش چیه؟ میشه توجیه تجملات مسئولین این موسسه و ماشینهای میلیاردی که نعمیه اشراقی سوارش بشه و پزش رو بده
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
راست میگه ها
این همه پول توی این موسسه نشر میریزن حاصلش چیه؟ میشه توجیه تجملات مسئولین این موسسه و ماشینهای میلیاردی که نعمیه اشراقی سوارش بشه و پزش رو بده
0
0
اکبر
United States
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
اول بفرمایید سالیانه هزاران میلیاردی که به جیب .. تنبلیغات و ده ها مرکز ریز و درشت دیگه داده میشه کجا هزینه میشه بعد نوبت موسسه امام
0
0