۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۸۸۹۰۴
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم قانون‌گذاری در خصوص فعالیت‌های مساجد

لزوم قانون‌گذاری در خصوص فعالیت‌های مساجد
اصفهان ـ مقیمی با تأکید بر ضرورت حمایت از ائمه جماعات مساجد، گفت: باید انتصاب و فعالیت ائمه جماعات در مساجد قانونمند و با برنامه ریزی از سوی نهادهای مربوطه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، احمد مقیمی استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در نشستی با موضوع «امامت جماعت در مدیریت مساجد» با بیان اینکه جوانگرایی در مساجد بسیار سازنده و اثرگذار است، گفت: یکی از مشکلات ما با مساجدی است که امام جماعت بدون طی کردن فرآیندی به عنوان امام جماعت مسجد منصوب شده‌اند و به دلیل مسائل اخلاقی و فقهی امکان برکناری آنها نیست.

وی ادامه داد: اینکه خیرین مدرسه و ورزشگاه می‌سازند و واگذار می‌کنند و در مدیریت آن دخالتی ندارند در مساجد وجود ندارد، خیرینی که مسجد می‌سازند در عزل و نصب امام جماعت دخالت می کنند و عملا روحانی مسجد تنها پیش نماز است، باید قانون بر این مبنا باشد که مساجدی که از سوی خیرین ساخته می شود کاملا تحت مدیریت امور مساجد بوده و کسی در امور و فعالیت‌های این مرکز و مسائل مسجد و امام جماعت دخالت نکند.

مقیمی با اشاره به اینکه مردمی بودن مغایر با قانونمند بودن نیست، اظهار کرد: باید انتصاب و فعالیت ائمه جماعات در مساجد قانونمند و با برنامه ریزی از سوی نهادهای مربوطه باشد، موروثی بودن امامت جماعت و دخالت خیرین در امور فرهنگی و فعالیت‌های امام جماعت مسجد کار درستی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اهمیت قانونمندی فعالیت های مساجد، تصریح کرد: تولیت مساجد باید در اختیار مرکز رسیدگی به امور مساجد باشد، باید شرایط علمی و تحصیلی امام جماعت مساجد به درستی مشخص شود، راهکار این موضوع ارائه قوانین دقیق و کار کارشناسی صحیح و دقیق در این زمینه است و باید قوانین موجود در زمینه فعالیت های مساجد اصلاح و قوانین دقیقی تصویب بشود.

وی رسانه‌ای شدن قوانین و مصوبات در خصوص مساجد را امری لازم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: مسأله حمایت، هدایت و نظارت باهم هستند و هرمیزان که از امام جماعت حمایت کنی به همان میزان امکان هدایت و نظارت بر امام جماعت مسجد وجود دارد و این موضوع نیز نیازمند فرآیند قانونی لازم است.

مقیمی ارائه دوره‌های آموزشی لازم برای امامت جماعت مساجد را ضروری و با اهمیت دانست و اظهار کرد: باید آموزش‌ها در کنار جوانگرایی و نظارت بر فعالیت‌های امام جماعت ارائه بشود، همچنین اقتدار در مقابل مسائل مساجد بسیار مهم و ضروری و اثرگذار است./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات