۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۸۸۹۰۵
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان:

انتصاب ائمه جماعات همراه با آموزش و نظارت است

انتصاب ائمه جماعات همراه با آموزش و نظارت است
اصفهان ـ حجت الاسلام ابطحی گفت: در گذشته انتصاب ائمه جماعات قانونمند نبوده و حتی موروثی بوده است،در مدیریت جدید امور مساجد انتصاب ائمه جماعات همراه با آموزش و نظارت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیدمحمد صادق ابطحی مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، ظهر امروز در نشستی با موضوع «امامت جماعت در مدیریت مساجد» با بیان اینکه مسجد و جایگاه مسجد به عنوان محل تجمع مردم و محور ذکر و مناجات با خداوند است، گفت: مسجد دوگانه‌هایی دارد که در عین خلوت با خدا محل جلوت مردم است، مسجد پایگاه عبادت و سیاست است و این جایگاه مسجد را در اسلام پررنگ می‌کند.

حجت الاسلام ابطحی خاطرنشان کرد: یک پروسه‌ای را ائمه جماعات باید طی کنند، ابتدا در حوزه علمیه دوره‌ای را به عنوان طرح ادیب پیش از معمم شدن طی می‌کنند که البته دوره مدیریت مسجد نیست ولی دوره مدیریت فرهنگی است، در گذشته تنها یک آزمون شفاهی از اشخاص برای امامت جماعت گرفته می‌شد که متأسفانه کامل و دقیق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه باید رویکردها و دیدگاه‌های سیاسی ائمه جماعات در نظر گرفته شود، اظهار کرد: امروز در مرکز رسیدگی به امور مساجد برای حضور ائمه جماعات در مساجد استعلامات لازم از مراکز و نهادهای مربوطه اخذ می‌شود و یک ساعتی نیز بنده با ایشان گفتگو دارم و شرح وظایف و فعالیت‌ها به آنها ارائه می شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه افزود: نظارتی بر فعالیت ائمه جماعات خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد تا آموزش‌های بیشتر و ویژه‌ای در خصوص مدیریت مسجد به ائمه جماعات ارائه بدهیم، به دنبال ایجاد یک پیوست فرهنگی به همراه حکم امام جماعت مساجد هستیم که برنامه های آنها و آنچه باید در مسجد اجرا کنند به امام جماعت ارائه بشود.

حجت الاسلام ابطحی با بیان اینکه امامت جماعت در برخی مساجد موروثی شده است، تصریح کرد: مساجد در شرایط مختلف نقش بسزایی در جامعه ایفا می‌کنند، در مقابله با کرونا و کمک‌های مؤمنانه به خوبی شاهد این موضوع بودیم، به ویژه مساجدی که ائمه جماعات توانمند و آموزش دیده داشتند در این زمینه نقش آفرینی کردند.

وی ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب این است که کسی که مسجد می سازد حق ورود در فعالیت‌های مساجد را ندارد و تنها حق مدیریت ساختمانی مسجد را دارد، معضل دخالت خیرینی که مسجد می‌سازند در امور مسجد باید برطرف بشود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با تأکید بر ضرورت جوان سازی هیأت امنای مساجد، اظهار کرد: نیمی از هیأت امنای مساجد باید از جوانان باشند، حضور افراد مسن که امکان تعامل با جوانان را ندارند در مسجد یکی از مشکلات امروز مساجد است که با جوان سازی هیأت امنا این مشکل برطرف خواهد شد و عامل تسهیل فعالیت‌های مساجد می‌شود.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به مشکلات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در زمینه مسائل مالی خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که برای مرکز رسیدگی به امور مساجد در نظر گرفته شده است کاملا در اختیار تهران قرار می‌گیرد و یک ریال این بودجه به استانهای دیگر نمی‌رسد، در استان‌ها مساجد با کمک‌های مالی شهرداری و اوقاف مدیریت می شوند و توان مالی برای ورود به مسائل مساجد و کار عملیاتی برای ما وجود ندارد.

وی از بازنگری پرونده‌های بیش از یک هزار مسجد اصفهان خبرداد و افزود: با هیأت امنای مساجد ارتباط گرفته شده و نظارت و بررسی مسائل مساجد به صورت مستمر و دقیق ادامه دارد و به دنبال ایجاد شبکه نظارتی از سوی مردم بر مسائل مساجد هستیم./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات