۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۶۸۸۹۱۱

کتاب « شیوه شیوایی» روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها شد

کتاب « شیوه شیوایی» روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها شد
موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « شیوه شیوایی» منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « شیوه شیوایی» نوشته سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا) را روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.

فراگیرانی که این درس ها را با حوصله مطالعه کنند و یکایک تمرین ها را به دقت انجام دهند، می توانند از عهده نویسندگی با رعایت قواعد اصلی دستور زبان، لغت، فصاحت، بلاغت، و ویرایش برآیند. مقصود از «شیوایی» در این درسنامه همین است. نوشته شیوا آن است که هم درست باشد و هم زیبا. البته برای آن که نویسنده ای بتواند به اصول زیبانویسی در حد پیشرفته تسلط یابد و متون ادبی خاص بنویسد، باید دوره های تکمیلی فن بديع و بیان و معانی را طی کند که در حوصله این اثر نیست.
ساختار کتاب

نگارنده کتاب را در ۲۴ درس به طبع آراسته است که عناوین آن بدین شرح است:

پیکر نوشته، کلید های درست نویسی(1)، کلید های درست نویسی(2)، کلید های درست نویسی(3)، کلید های درست نویسی(4)، کلید های درست نویسی(5)، کلید های درست نویسی(6)، کلید های درست نویسی(7)، کلید های درست نویسی(8)، کلید های درست نویسی(9)، کلید های درست نویسی(10)، درست نویسی واژگانی(1)، درست نویسی واژگانی(2)، زیبا نویسی(1)، زیبا نویسی(2)، زیبا نویسی(3)، زیبا نویسی(4)، زیبا نویسی(5)، زیبا نویسی(6)، زیبا نویسی(7)، شیوه خط(1)، شیوه خط(2)، نشانه‌گذاری(1)، نشانه‌گذاری(2)

ویژگی اثر

در این کتاب، شیوه شیوایی و نکات ویرایش و نگارش ارائه شده است. نوشته‌ای شیوا است که هم درست باشد و هم زیبا. بر این اساس ابتدا پیکره نوشته توضیح داده شده و 47 کلید درست‌نویسی تحت یازده درس ارائه شده است.

سپس درست‌نویسی واژگانی و زیبانویسی مطرح شده و در نهایت طی چهار درس، شیوه خط و نشانه‌گذاری جهت ویرایش صحیح آموزش داده شده است.

آزمون‌های انتهایی هر درس و مثال‌هایی که در خلال دروس ارائه شده، فراگیری نکات درس‌ها را سهل‌تر می‌کند.

برشی از کتاب

نویسنده در فصل اول کتاب با عنوان پیکر نوشته در صفحه 23 به موضوع انتخاب عنوان مناسب پرداخته و در ادامه چنین می نویسد:

عنوان هر نوشته، نخستین قطعه آن است که پیش چشم خواننده نهاده می شود. از این رو، در پایان گفتار مربوط به مطلع، در این زمینه به کوتاهی سخن می گوییم.

اگر بتوانیم عنوانی مناسب برای نوشته خود برگزینیم، خود را چند قدم به موفقیت در جذب مخاطب نزدیک کرده ایم. شیوه های درست برای انتخاب عنوان مناسب، بسیارند. در این جا، از شش شیوه یاد می کنیم: :

۱. استفاده از آیات قرآن، خواه از عین کلمات و خواه از واژه های برگرفته از آنها، مثال: «نون والقلم» عنوان کتابی حاوی داستانی بلند از جلال آل احمد است. نیز التنفس صبح» عنوان مجموعه شعری از قیصر امین پور است.

۲. انتخاب مصراع یا بخشی از یک شعر زیبا. مثال: «چون سبوی تشنه» عنوان کتابی است از محمد جعفر یاحقی. نیز «بحر در کوزه» عنوان کتابی است از عبدالحسین زرین کوب. همچنین تماشاگه راز» نام کتابی است از مرتضی مطهری.

٣. گزینش یک مثل، مثال: «از ماست که بر ماست» نام داستانی است از محمد على جمال زاده. نیز «آمان از دوغ لیلی» عنوان نوشته ای است از علی اکبر دهخدا.

موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب « شیوه شیوایی» نوشته سید ابوالقاسم حسینی(ژرفا) را در 304 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با قیمت 26000 تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات موسسه انتشارات ذکری به قم- جمکران-بلوار انتظار-مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی 02532135454 تماس بگیرند.

ارسال نظرات