۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۶۸۹۰۷۰
آیت الله استادی:

آیت الله حکیم نماد حق طلبی بود/ باید به فکر آینده حوزه باشیم

آیت الله حکیم نماد حق طلبی بود/ باید به فکر آینده حوزه باشیم
آیت الله استادی ضمن بیان اینکه نشستن در مجالس ترحیم علما نباید صرفا یادبودی برای آنان باشد خواستار تربیت طلاب فاضل شد که بتوانند راه مراجع را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی شامگاه پنجشنبه پس از نماز مغرب و عشا در مجلس ترحیم آیت الله سید محمد سعید حکیم که توسط رهبر معظم انقلاب در مدرسه فیضیه برگزار شد گفت: الفقهاء حصون الاسلام؛ بعد از رحلت امام زمان میراث بسیاری که از ائمه برای ما مانده، امکان دارد برخی صحیح نباشد و این وظیفه علما است که صحیح را از غلط جدا کنند.

وی همچنین با بیان اینکه وظیفه دیگر علما رشد و گسترش این میراث است اظهار داشت: علما کفیل آل محمد هستند و از آغاز به وظایف خود آشنا بودند؛ اینکه شیخ کلینی ۲۰ سال وقت گذاشته و کافی را نوشته به این دلیل بوده که روایات صحیح را جمع و مابقی را طرح کنند.

آیت الله استادی افزود: هرگاه شبهاتی مطرح می‌شد و سوالی پدید می‌آمد، وظیفه علما پاسخ به اینها بود و حقیقتا هم به خوبی از پس پاسخ دادن بر می‌آمدند؛ زمان میرزای قمی یک مسیحی اشکالاتی به قرآن گرفت و چندین نفر از علما جواب دادند که مطمئن شوند جواب داده شده است.

وی ادامه داد: علما این سلسله را حفظ می‌کردند و زمانی بود که علما برای ۲ نفر درس می‌گفتند؛ از عالمی سوال کردند چطور برای یک نفر درس می‌گویید، پاسخ دادند باید در حد توان ما معارف را انتقال دهیم چه یک نفر و چه هزاران نفر.

مکانیزم امام_امت، راه نجات تشیع

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: وقتی ما خدمات امام و امت را بیان می‌کنیم، باید روی آن بسیار تکیه کنیم زیرا این سیستم است که اسلام را زنده نگهداشته است.

وی با اشاره به کتاب مرحوم آقای حکیم با عنوان المرجعیه و المسئولیه گفت: از این پشتکار معلوم می‌شود او یک وظایفی دارد و به مسئولیت هایش آگاهی دارد؛ آقای حکیم در زندان بودند و در آن بند نیز تحقیقات خود را انجام می دادند.

این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: آنها می‌دانستند که علم در اختیار اینان است و باید حفظش کنند؛ حدیث الفقها حصون الاسلام را هرگونه معنی کنیم بر ایشان منطبق می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه مردم نشان دادند که در همه حال به علما اعتقاد و اعتماد دارند، تصریح کرد: آقای حکیم در طول زمان خدمات فراوانی را داشتند؛ ایشان بسیار جدی درس می‌خواندند و سفارش ایشان است که طلاب ما باید از حیث علم و قرآن شناسی ترقی کنند و عالم بشوند.

آیت الله استادی ادامه داد: خواسته مراجع تقلید چه در قم و چه در نجف این است که برنامه های حوزه به گونه ای باشد که اعتقادات طلاب ما تحکیم شود و سال به سال محکم تر شوند تا خدایی نکرده در این هجمه شبهات مشکلی پیش نیاید.

وقف نفسه علی الاسلام

وی به بیان بخشی از پیام های مراجع برای ترحیم آیت الله حکیم پرداخت و گفت: حوزه علمیه نجف یکی از بهترین علمای برجسته و فقهای بارز را از دست داد که خود را وقف علم و دین کرد؛ یکی از توصیقاتی که در حق ایشان روا است این است که وقف نفسه علی الاسلام، خود را وقف اسلام کرده بود.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: ایشان در کنار تألیف و تدریس و تربیت طلاب علوم دینی هرگز از حق طلبی دست بر نداشت؛ تحمل زندان در سالیان دراز چهره ای ماندگار در احقاق حق و ازهاق باطل از ایشان به جای گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این مراسمات ختم نباید صرفا یک یادبودی برای شخص مرحوم باشد، یادآور شد: وقتی در این نوع مجالس می‌نشینم باید خودمان به فکر بیفتیم که چه باید بکنیم و چه برنامه هایی برای حوزه علمیه داشته باشیم تا چندین سال دیگر امثال این بزرگواران پدید بیاید؛ باید بیش از کمیت به کیفیت پرداخت.

آیت الله استادی افزود: اگر یک عالم کارهایش سخنانش را تصدیق کند، مردم او را دوست می‌دارند؛ یکی از عوامل پیروزی انقلاب نیز محبوبیت امام در دل مردم بود و هرچه محبوبیت بیشتر باشد، نفوذ کلمه بیشتر می شود.

وی در پایان با بیان این فراز از دعای ندبه که چون خدا از انبیا زهد دیده آن ها را به نبوت رسانیده است، تصریح کرد: یادمان باشد در این دوره که خیلی ها چشمشان به دنیا است، ما باید کمی زاهدانه تر رفتار کنیم تا مردم بدانند ما به دنبال دنیا نیستیم و حقیقتا روحانی هستیم.

ارسال نظرات