۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۸۹۱۴۴
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۳۳)؛

زیارت اربعین، تجدید میثاق با امام حسین

زیارت اربعین، تجدید میثاق با امام حسین
حجت الاسلام پناهیان گفت: فلسفه زیارت خصوصاً اربعین تجدید عهد و میثاق بوده و این تجدید میثاق، معیت و همراهی با امام است.

حجت الاسلام احمد پناهیان، خطیب و استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با تاکید بر اینکه خدای متعال بوسیله امام حسین به تمام معنا حجت را بر تمام خلائق عالم به ویژه برامت اسلامی تمام کرد، اظهار داشت: هزینه شهادت اباعبدالله الحسین (ع) را قطعاً باید همۀ امت اسلامی پرداخت کنند چرا که؛ برای اتمام حجت به امت اسلامی، امام حسین (ع)  قیامشان را آغاز کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به انگیزه قیام اباعبدالله الحسین (ع) گفت: انگیزه امام حسین (ع) از این قیام اصلاح امور امت اسلامی بود، کدام امور، اینکه این افراد از امام حق رویگردان شده و به باطل گرایش پیدا کردند، یعنی حاکمیت طاغوتی مثل یزید را پذیرفتند.

وی با بیان اینکه امت اسلامی باید اصلاح شود، ابراز کرد: امام حسین می توانست فرمان بدهد و عبور کند، اما امام تکلیف یک امت را به تنهایی با یارانش انجام داد، یعنی قیام برای احیاء حق امام و ابطال بطلان باطل، این مبارزه، مبارزه ای است که خدای متعال با شهادت پایه دار کرده است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان فلسفه زیارت تصریح کرد: فلسفه زیارت خصوصاً اربعین تجدید عهد و میثاق است، زیارت زیبایی ها و لطایف بسیاری را هم دارد، وقتی انسان به زیارت اباعبدالله الحسین می رود قلبش زلال و گناهانش پذیرفت می شود اما این ها برکات زیارت است و علت زیارت نیست، علت زیارت اتصال به پیامبر و اهل بیت است و باید از ظرفیت زیارت اربعین استفاده کردکه تجدید میثاق یا امام صورت بگیرد.

وی افزود: زیارت یعنی من آمدم در دنیا و آخرت با تو باشم، در زیارت باید تجدید عهد و میثاق کنیم و این تجدید میثاق، معیت و همراهی با امام است، باید از ظرفیت اربعین استفاده کرد و این معارف را به مردم انتقال داد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: زیارت فرصتی برای تجدید عهد و میثاق با امام است و این تجدید میثاق تنها به مُشرف شدن نیست، بهترین استفاده از ظرفیت اربعین همان کاری است که حضرت زینب و امام سجاد انجام دادند، یعنی به معرفی امامت و حق امام بپردازیم، به دشمنی طاغوت و استکبار باید پرداخت و کاری کرد که مردم پایشان را جای پای امام بگذارند.

وی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین بستر برافراشتن جهاد، شهاد و مبارزه با استکبار است، خاطرنشان کرد: تب و تاب زیارت باید کاری کند که فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگ معرفی حق و امام حق را زنده کند، زیارت بستری برای برافراشته شدن راه جهاد، شهادت، مبارزه با باطل و احقاق حق می باشد، ضروری است این اصول دوباره در جامعه زنده شود.   

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به نقش حوزویان در زیارت اربعین اذعان داشت: رسالت اصلی ما حوزویان عمیق کردن معارف در جامعه محب اباعبدالله الحسین (ع) است، متاسفانه در ادبیات رسانه ای اربعین به پیام های اصلی این واقعه پرداخته نمی شود، بحثی از تجدید میثاق با امام مطرح نیست و صرفاً از لذت زیارت سخن به میان می آید.

ارسال نظرات