۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۸۹۲۸۲
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

باید با واکسیناسیون و رعایت تدابیر بهداشتی کلاس‌های حضوری حوزه آغاز شود

باید با واکسیناسیون و رعایت تدابیر بهداشتی کلاس‌های حضوری حوزه آغاز شود
اصفهان ـ حجت الاسلام بهرامی با تأکید بر اهمیت حضوری شدن کلاس‌های حوزه، گفت: باید با واکسیناسیون و رعایت تدابیر بهداشتی کلاس‌های حضوری آغاز شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با اشاره به روایتی، گفت: عالم همیشه زنده است ولو اینکه به حسب ظاهر مرده باشد، انسانی که عالم باشد مردن ندارد زیرا عالم یک مسیر حرکت به سوی الله را با شناخت و معرفت شروع کرده و از این بستر دنیا وسیله حرکتی برای خود شروع کرده است.

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه مراتب رشد منحصر به دنیا نیست، خاطرنشان کرد: کسانی که مراتب رشد را در دنیا طی می کنند با ورود به عالم برزخ مراتب رشد آنها متوقف نمی‌شود بلکه مسیر نورانی بندگی که آغاز کرده اند در برزخ و بلکه در قیامت ادامه پیدا خواهد کرد و این ویژگی انسان عالم است.

وی در ادامه افزود: عالم کسی است که با توجه به آیات قرآن کریم، مسیر خلقت را که عبودیت و بندگی است ادامه داده و این مسیر با مرگ از بین نخواهد رفت بلکه در برزخ هم استمرار خواهد داشت، به همین دلیل است که عالم اگر مرده باشد اما حیات دارد و مسیر رشد او ادامه خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با تأکید بر ضرورت محک زدن و سنجیدن میزان علم و دانش و دانایی هر شخص از سوی خودش، اظهار کرد: چراغ راهنمای عقل دانش انسان است و به وسیله علم، چشمه فضیلت برای انسان گشوده می‌شود و انسان با دریچه و چشمه علم مسیر فضائل را طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: هردانش و علمی چراغ عقل نخواهد بود، علم زمانی علم است که مصباح و چراغ راهنمای عقل باشد و آن عقل راه عبودیت خدا را برای ما باز کند، هرمقدار علم بیشتر بشود باید عقل انسان بیشتر بشد و چنین علمی راهنمای عقلانیت است، علم زمانی اثرگذار است که با عمل همراه باشد و علم بدون عمل نه تنها علم نیست بلکه شاید مسیری انحرافی باشد.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به زحمات و مشقت‌های علما و بزرگان حوزه علمیه در مسیر فعالیت‌های علمی و نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) تصریح کرد: مسأله اخلاق از مهمترین مسائلی است که باید در مدارس علمیه به آن توجه بشود، مسؤولیت سنگینی بردوش مسؤولان و مدیران حوزه‌های علمیه قرار دارد و همه باید کار علمی و تربیتی و اخلاقی حوزه علمیه را با قوت دنبال کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه اخلاق و معنویت مبتلا به کم کاری هستیم، اظهار کرد: برای کار اخلاقی، پژوهشی، معنوی و علمی نیازی به بخشنامه و دستورالعمل نیست، اساتید و مدیران باید زیور اخلاق و تربیت باشند تا الگویی برای طلاب باشند.

وی در ادامه بر اهمیت حضوری شدن کلاس های حوزه علمیه با رعایت تدابیر بهداشتی و واکسیناسیون طلاب، عنوان کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی باید رعایت شود و در کنار آن کلاس‌ها نیز به صورت حضوری برگزار گردد، 177 کشور دنیا علی رغم شیوع کرونا کلاس‌های درسی خود را حضوری برگزار می‌کنند، تنها 30 کشور کلاس حضوری ندارند و ایران یکی از این کشورها است.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود با شرایط موجود در آبان ماه یا آذرماه بتوانیم کلاس‌های حوزه علمیه خواهران را به صورت حضوری برگزار کنیم و همه همت ما باید برای حضوری شدن کلاس‌ها باشد، مجازی شدن کلاس‌ها باعث افت علمی می‌شود و قرارداشتن در فضای مدرسه و حضور اساتید با فضای مجازی و آموزش مجازی قابل مقایسه نیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان سلیقه عمل کردن در مسأله رعایت تدابیر بهداشتی و واکسیناسیون را اشتباه دانست و تصریح کرد: باید تابع مقررات کشور باشیم، همانطور که علما و رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از تصمیمات ستاد کرونا تبعیت کرد و اگر تصمیم بر حضوری بودن کلاس‌ها یا واکسیناسیون طلاب گرفته شود همه باید تبعیت کرده و حق برخورد سلیقه‌ای نداریم.

وی از مجازی شدن بخشی از دروس حوزه علمیه خواهران حتی پس از دوران کرونا خبرداد و اظهار کرد: باید شرایط بانوان طلبه را در نظر گرفت و آموزش را برای ایشان ترکیبی کرد، مشغول کار کارشناسی در خصوص برگزاری برخی دروس که نیاز کمتری به آموزش حضوری دارند در حوزه علمیه خواهران هستیم تا طلاب خواهر زمان بیشتری برای فعالیت‌های خود در منزل داشته باشند./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات