۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۸۹۹۳۳

ناگفته هایی از دیدار وزیر ارشاد با رییس مؤسسه امام خمینی

ناگفته هایی از دیدار وزیر ارشاد با رییس مؤسسه امام خمینی
آیت الله رجبی با اشاره به رسالت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارت‌خانه مسؤولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان را بر دوش دارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شام‌گاه روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی با حضور در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با آیت الله رجبی ریاست این موسسه دیدار و گفتگو کرد. این دیدار با توجه به جایگاه خاص موسسه امام خمینی(ره) در عرصه فرهنگ دینی و تولید علوم انسانی اسلامی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزیر در قم بود که تا پاسی از شب ادامه داشت.

در گزارش زیر به بخشی از توصیه و بیانات آیت الله رجبی به وزیر ارشاد خواهیم پرداخت:

در ابتدای این دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اظهار خرسندی از حضور در مؤسسه امام خمینی(ره)، یاد و خاطره علامه مصباح یزدی(ره) را گرامی داشت.

وی با اشاره به برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی مؤسسه امام خمینی(ره)، تصریح کرد: مصمّم هستیم برای پیشبرد برنامه‌های فرهنگی از نظرات و دستاوردهای مؤسسه امام خمینی(ره) بهره‌مند شویم.

اسماعیلی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری(دام ظله) در دیدار دولت جدید تأکید کرد: ما در برابر خود، سیاهه‌ای از تکالیف بر زمین مانده می‌بینیم و این بار را نمی‌توانیم برداریم مگر با پشتیبانی علمی و عملی مؤسساتی همچون مؤسسه امام خمینی(ره) و امید داریم در پایان این دوره خدمت بزرگی به کشور و مردم عزیز کرده باشیم.

در ادامه آیت الله رجبی ریاست موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت فرهنگ ابراز کرد: فرهنگ یک قالب و یک محتوا دارد. محتوای فرهنگ که روح و اساس آن را تشکیل می‌دهد باورداشت‌ها و ارزش‌ها است؛ و قالب فرهنگ هنر، سینما، شعر، داستان، آداب و رسوم، فرهنگ عامه، شعائر و مناسک است. این قالب‌ها هرکدام به نحوی و به شکلی باورداشت‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌ها را منعکس و منتقل می‌کنند. باورداشت‌ها و ارزش‌ها دو نوع هستند. یکی واقعی و دارای پشتوانۀ حقیقی و منطقی و عقلانی و دیگر غیرواقعی و بی‌پایه و فاقد پشتوانه عقلانی و وحیانی.

رییس هیأت امنای مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به آیات شریفه 24 تا 26 سوره مبارکه ابراهیم افزود: به تعبیر قرآن فرهنگ طَیِّب و فرهنگ خبیث داریم. فرهنگ پاک، مانند هوای سالم و پاک است و فرهنگ ناپاک مانند هوای آلوده است. قرآن شاخص فرهنگ پاک را زیرساخت‌ها و مبانی مستحکم آن می‌داند و می‌فرماید: «أَصْلُهٰا ثٰابِتٌ وَ فَرْعُهٰا فِي اَلسَّمٰاءِ»؛ اما فرهنگ ناپاک پایه، اساس و ریشه‌ای ندارد، چه رسد به آنکه به اعماق جان انسان‌ها وارد و نهادینه شده باشد. به تعبیر قرآن فرهنگ ناپاک مانند درختی است که از روی زمین روییده باشد و ریشه‌ای در درون زمین نداشته باشد. فرهنگ مبتذل غربی و به طور کلی فرهنگ الحادی چنین است.

وی در ادامه اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتدا باید رویکرد به فرهنگ را در مجموعه خود و در مردم به‌ویژه قشر تحصیل‌کرده، اصلاح کنند. تمام سازمان‌های زیر مجموعه‌ی این وزارت‌خانه باید رسالت خود را انتقال فرهنگ ناب اسلامی یعنی باورداشت‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌های اسلامی بدانند و برای پیاده شدن، فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی آن سیاست‌گذاری، راهبردنویسی و برنامه‌ریزی نمایند.

عضو جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم افزود: جنابعالی مسؤولیت وزارت‌خانه‌ای را بر عهده گرفته‌اید که به دلیل سهل‌انگاری‌ها، کم‌کاری‌ها و عدم اعتقاد برخی مسؤولان آن به فرهنگ اسلامی، مورد عتاب رهبر معظم انقلاب و هشدار معظم له، نسبت به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی قرار گرفته است؛ بنابراین رسالت حضرتعالی سنگین است. البته همه نهادهای نظام و برخی وزارت‌خانه‌های دیگر نیز در این زمینه مسؤولند ولی وزارت ارشاد وظیفه‌اش سنگین‌تر است. همانطور که عنوان این وزارت‌خانه خود، گویای چنین حقیقتی است. به هر حال باید یک تحول بنیادین و انقلابی در این وزارت‌خانه رخ دهد.

آیت الله رجبی با اشاره به اهمیت فضای مجازی، ابراز داشت: موضوع دوم که مرتبط با موضوع اول است مسألۀ فضای مجازی است که بر فرهنگ سیطره دارد و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و حضور جدی و به‌موقع و پرانرژی و گسترده می‌توان بر این فضا مسلط شد،  فرهنگ ناب اسلامی را بر آن حاکم و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. متأسفانه به‌رغم توصیه‌های رهبر معظم انقلاب قبل از آنکه فضاهای بومی راه‌اندازی شود با گسترش پهنای باند فضا را به لحاظ محتوا در اختیار دشمنان فرهنگ اسلامی قرار دادند. امید است با همت جنابعالی و یارانتان این خلأ بزرگ پر شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور چشمگیر و مسلط شدن فرهنگ ناب اسلامی در این فضا باشیم.

موضوع سوم کادرسازی است. حقیقت این است که این وزارت‌خانه به‌ویژه برنامه‌ای جدی برای کادرسازی نداشته است. سازمان‌های مختلف زیر مجموعۀ این وزارت‌خانه نیازمند تربیت کادر متخصص، متعهد، کاربلد، انقلابی پیگیری کنید. این کار حتی اگر خروجی‌های آن  در آینده به‌دست آید باقیات صالحاتی برای شماست. حتی اگر برای دولت بعدی باشد ارزشمند است. در همه کارهای خوب حرف اول را کادر شایسته می‌زند.

اگر نیروی انسانی شایسته تربیت شود و مسؤولیت‌ها را به عهده بگیرند می‌توانند نواقص برنامه و محتوا را شناسایی کند و برای رفع آنها اقدام کند ولی بهترین برنامه را اگر در اختیار کسانی قرار دهید که متعهد نباشد و به آن باور نداشته باشد و یا آشنا با فرهنگ ناب اسلامی در حد خود نباشد و یا مشکل بصیرتی داشته باشد؛ بدون شک موفقیتی حاصل نمی‌شود؛ اگر زیان نداشته باشد. ساختارها هم البته باید مناسب با این اهداف بازسازی شود.

برای نیروهای موجود نیز دوره‌های ارتقای علمی، معرفتی و بصیرتی و فرهنگی ضرورت دارد. به هر حال باید عقب‌ماندگی‌ها و عقب‌گردها جبران شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به رسالت‌های وزارت ارشاد افزود: رسالت‌های این وزارت‌خانه منحصر به درون نظام نیست. این وزارت‌خانه مسؤولیت معرفی و انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی در سطح جهان را هم بر دوش دارد و این نقش بسیار مهمی است. مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) آمادگی دارد که به عنوان رسالت حوزوی و وظیفۀ الهی خود در همه زمینه‌ها به شما کمک کند و پیوست‌های فرهنگی مورد نیاز شما را تأمین کند.

مؤسسه می‌تواند در حوزۀ محتوای فضای مجازی، معارف ناب اسلامی و قرآنی و عقلانی در اختیار قرار دهد و در حورۀ کادرسازی که تجربه چهل ساله دارد و حتی دشمنان اعتراف کردند که موسسه برای گام دوم انقلاب کادرسازی کرده است، می‌تواند با شما همکاری کند. چنانکه در عرصه ارتقای معرفتی و آموزش مبانی اندیشه اسلامی و اجرای طرح ولایت برای نیروهای وزارت‌خانه و نیز برنامه‌هایی که برای مردم و قشر تحصیل‌کرده دارد به دولت مردمی و انقلابی کمک کند. طرح ولایتی که مورد عنایت خاص رهبر معظم انقلاب مدظله العالی قرار گرفته و فرمودند: هر قدر برای این طرح سرمایه‌گذاری شود زیاد نیست؛ زیرا از کارهای بنیادی است و فرمودند باید این طرح فراگیر شود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قریبی
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
مطالب ارزشمند و مفیدی درباره مبانی اندیشه اسلامی فرمودند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
دم شون گرم
0
0