۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۶۹۰۱۷۹

«جام بلا» کتاب شد

«جام بلا» کتاب شد
کتاب «جام بلا؛ ابتلا و آثار تربیتی آن» از سوی مرکز نشر هاجر منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در اقدامی جدید، کتاب «جام بلا؛ ابتلا و آثار تربیتی آن» نوشته نسریت بیکوردی را چاپ و به بازار نشر عرضه کرد.

این کتاب در ۳ فصل «کلیات»، «ابزار ابتلا و عوامل پیروزی در آزمایش های الهی» و «آثار تربیتی ابتلا» تهیه و تدوین شده است که فصل اول به ارائه شناختی اجمالی درباره مفهوم لغوی و اصطلاحی ابتلا، مفاهیم مترادف با آن و معنای لغوی و اصطلاحی سنت و فلسفه آزمایش های الهی می پردازد.

فصل دوم کتاب نیز ابزار و وسایلی که خداوند با آنها انسانها را آزمایش می کند و عوامل پیروزی در آزمایش های الهی را مورد بررسی قرار داده است و در فصل پایانی آثار ابتلا در دو زمینه فردی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: نظام حیات انسانی، نظام تکامل و پرورش و شکوفایی استعدادهای نهفته است و در این نظام، انسان استعداد حرکت از حضیض خاک به اوج افلاک را دارد. این موجود می تواند مراحل گوناگونی را سپری کرده و در هر مرحله ای از حیات خود فضیلت و کمالی کسب کند، سرانجام به عالی ترین مراحل و مراتب فضیلت برسد. او در این سیر علاوه بر شکوفایی استعدادهای خویش، حقیقت و هویت خود را می سازد.

سنت الهی نیز بر این است که همه مردم، حتی پیامبران خدا نیز آزمایش و امتحان شوند، خداوند بندگان خویش را می‌آزماید تا آنچه در اندرون و نهان خانه دل دارند، آشکار گردد و مستحق پاداش و کیفر شوند در واقع می توان گفت یکی از مسائلی که شخصیت ساز بوده و هویت انسان را می سازد، صدور افکار و کسب اعمالی است که براساس اختیار و اراده انسان به وجود می‌آید.

برای ارزیابی و ارزش گذاری عمل و اندیشه موجودی که اراده و اختیار دارد باید او را آزمود، زیرا غایت و هدف از آفرینش انسان، برخلاف بسیاری از موجودات دیگر، تنها در سایه انتخاب و گزینش آگاهانه دست یافتنی است. به همین دلیل، کمال آدمی، کمالی اختیاری و اکتسابی است که می تواند آن را در زندگی خویش به دست آورد.

سیر کمالی آدمی چنان نیست که خارج از وجود او باشد، بلکه در سیر و تکامل معنوی مجموعه افکار و اعمال آدمی و هم چنین محیطی که بر او اثر می گذارد در شکل گیری ذات و شخصیت و هویت انسانی او مؤثرند و در رفعت و علو و یا هبوط انسان نقش اصلی را بازی می کنند.

به این ترتیب امتحان سبب بروز شایستگی ها، مایه تکامل و پیشرفت انسان ها و در نهایت «رحمت الهی» است که شامل انسان شده است. همانند معدنی که برای استخراج منابع آن ابزار و وسایل ویژه ای نیاز است، نیروهای درونی انسان نیز با «امتحان» آشکار می شود.

کتاب «جام بلا؛ ابتلا و آثار تربیتی آن» در ۱۱۲ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ نسخه از سوی مرکز نشر هاجر منتشر و تقدیم علاقه مندان شده است.

ارسال نظرات