۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۶۹۰۸۸۴

شهدایی که در حرم حضرت معصومه مدفون هستند

شهدایی که در حرم حضرت معصومه مدفون هستند
۹ شهید دفاع مقدس هستند که پیکر آن‌ها در جوار بارگاه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، شهادت مقام والایی است که بندگان خاص خدا لیاقت رسیدن به آن را پیدا می‌کنند و در میان شهدا نیز درجات و مقامات مختلفی وجود دارد و جایگاهی که شهدای کربلا در کنار اباعبدالله(ع) دارند از بالاترین درجات شهدا محسوب می‌شود.

در حقیقت شاید بتوان ملاک رتبه شهدا را میزان نزدیکی به امام و ولی خدا در هر زمانی دانست که هرچقدر چه از نظر معنوی و چه از نظر ظاهری ارتباط بیشتری با ولی خدا وجود داشته باشد درجه شهید را بالاتر می‌برد.

از این رو شهدایی که در کنار ائمه (ع) به شهادت رسیده‌اند از درجات بالاتری برخوردارند و این همجواری حتی بعد از شهادت نیز می‌تواند نشان دهنده مقامات معنوی شهدا باشد؛ شهدایی که پس از شهادت پیکر مطهرشان در حرم اهل‌بیت(ع) دفن می‌شود و جسم شریفشان در جوار جسم اولیاء خدا قرار می‌گیرد نیز از این قائده مستثنی نیستند.

اکنون در هفته دفاع مقدس با نگاهی به شهدای جنگ تحمیلی درمی‌یابیم که اگر چه هر کدام از شهدا در هرکجا که به خاک سپرده شده‌اند با خود برکات زیادی به آن منطقه برده‌اند اما از این میان تنها ۹ شهید دفاع مقدس این توفیق را داشته‌اند که در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(س) و در حرم مطهر ایشان به خاک سپرده شوند و ما در این نوشتار به معرفی اجمالی شهدای جنگ تحمیلی مدفون در حرم مطهر می‌پردازیم؛  

آیت الله حاج شیخ فضل الله محلاتی

شهید فضل الله محلاتی، در سال ۱۳۰۹ در شهرستان محلات، در خانواده‌ای کشاورز و متدین به دنیا آمد و پس از تحصیلات مکتبی، در سال ۱۳۴۴ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگانی همانند آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله خوانساری و امام خمینی(ره) بهره‌مند شد.

شهید محلاتی از ابتدای جوانی مبارزه خود با طاغوت را در کنار فدائیان اسلام با حضور در راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی آغاز کرد و اولین بازداشت او در هجده سالگی بود؛ وی در جریان مبارزه علیه تشکیل انجمن‌های ایالتی و ولایتی نقش مهمّی داشت و ارتباط علمای تهران و امام خمینی(ره) به واسطه او صورت می‌گرفت.  

در بحبوحه انقلاب، فعالیت‌ها و جنب و جوش شهید محلّاتی نیز بیشتر شد و با ورود امام و پیروزی شکوهمند انقلاب، این شخصیت در تسخیر مراکز مهم قدرت نقش بسزایی داشت و برای اولین بار صدای انقلاب را در سراسر عالم طنین انداز کرد و جمله معروف و به یاد ماندنی «این صدای انقلاب اسلامی ایران است» را از رادیو سراسری ایران اعلام کرد.

نماینده مردم محلات در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده حضرت امام در سپاه، دبیرجامعه روحانیت مبارز، معاونت آیت‌الله مهدوی کنی در کمیته مرکزی انقلاب، نماینده امام در حج و اوقاف و سرپرستی حجّاج در سال ۱۳۵۸ از جمله مسئولیت‌های این شهید محسوب می‌شود.

شهید محلاتی پس از عمری تلاش بی‌وقفه، در راه اعتلای اسلام و انقلاب، در یکم اسفند، سال ۱۳۶۴ همراه با جمعی از نمایندگان مجلس عازم جبهه‌های نبرد بود که هواپیمای او مورد اصابت موشک‌های دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و به همراه چهل تن از بهترین یاران امام به شهادت رسید و پس از شهادت پیکر مطهر وی را به قم منتقل کرده و در ضلع شرقی رواق بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپردند.

طلبه شهید سید علیرضا میر حسینی اشکوری

شهید حجت‌الاسلام سیدعلیرضا میرحسینی اشکوری متولد ۱۳۴۴ در مشهد مقدس از نیروهای غواص لشکر علی بن ابیطالب علیه السلام بود که در عملیات کربلای ۴ در حوالی جزیره ام الرصاص و نوک بوارین مستقر بودند؛ عملیات می‌بایست ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می‌شد به همین خاطر شهید اشکوری به همراه دیگر غواصان ساعاتی قبل به درون آب رفته و به سمت خط آبی دشمن حرکت کردند؛ در این میان نیروهای دشمن به طرف نیروهای غواص شلیک کردند و به گفته همرزمان شهید، علیرضا اشکوری پس از جنگ دلاورانه با دشمن بعثی در شامگاه سوم دی ماه ۱۳۶۵ در کنار دیگر همرزمان خود در جزیره ام الرصاص به درجه شهادت نائل شد.

شهید اشکوری در بخشی از دست نوشته‌های خود نوشته است: این حرف صریح قرآن است که می‌فرماید : « اذا جاء اجلهم فلا یستاخرون ساعه و لا یستقدمون، چه زیبا بزرگان اهل ادب گفته‌اند: دو چیز محال عقل است ۱- خوردن بیش از رزق مقسوم ۲- مردن پیش از وقت معلوم.؛ سلام من را به امام امت و خدمتگذاران جمهوری اسلامی و بر رزمندگان همیشه پیروز صحنه‌های ستیز برسانید تنها چیزی که سفارش می‌کنم دعا و راز و نیاز است و پیروزی را از او خواستن است و تا او نخواهد نمی‌شود.»

پیکر مطهر این شهید پس از انتقال به شهر مقدس قم در حجره ستاد اقامه نماز جنب مقبره شهید مفتح در ضلع شرقی صحن امام رضا علیه السلام به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام شیخ عباس شیرازی

شهید «حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباس شیرازی» فرمانده «تبلیغات جبهه و جنگ» در سال ۱۳۲۳ در روستای کشکوییه از توابع رفسنجان متولد شد.

برادر شهید شیرازی در مصاحبه‌ای گفته است که این شهید برای تحصیل علوم و معارف اسلامی به شهر قم عزیمت کرد و به علت هوش و استعداد فوق العاده‌ای که داشت به سرعت دروس سطح را تا سال ۱۳۴۳به پایان رساند و بعد از آن در محضر علمای بزرگواری چون امام خمینی(ره) و دیگر مراجع تقلید به کسب علوم دینی پرداخت.

برادر شهید شیرازی از خصوصیات اخلاقی آن شهید می‌گوید: «بسیار گشاده رو با روحیه باز با همه برخورد می‌کرد، از خصوصیات اخلاقی ایشان همین بس که بگویم هر کسی که برای اولین بار با ایشان روبرو می‌شد انگار سال‌ها همدیگر را دیده بودند برخوردی متین و باز داشت و هیچ کسی عصبانیت ایشان را ندیده است.

وی بسیار ساده زیست بود، اهل شهرت نبود، در اوج ترور در سالهای ۶۰ و ۶۱ با اینکه محافظ و راننده با ماشین در اختیار داشت ولی ترجیح می داد تنها و بدون هیچ محافظی و با ماشین پیکان رفت و آمد کند، سعی می‌کرد کارهای خود را شخصا انجام دهد، اجازه نمی‌داد کسی کمکش کند و تا زمانی که شهید شد خانه و ماشین از خود نداشت و بعد از شهادتش با کمک حضرت آقا یک خانه برای بچه‌هایش تهیه شد.»

شهید شیرازی در ۱۷ خرداد مصادف با ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۴ بر اثر یک حادثه ساختگی رانندگی در مسیر جاده شوش به دزفول به شهادت رسید و پیکر مطهرش در حرم بانوی کرامت در ظلع غربی مسجد طباطبایی منتهی به وردی رواق بالاسر به خاک سپرده شد.

حجت‌الاسلام شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی

شهید سیدابوالقاسم موسوی دامغانی از آغازین روزهای قیام امام خمینی(ره) مبارزات سیاسی‌اش را آغاز کرد و با تهیه دستگاه تایپ و چاپ، اعلامیه‌هایی که از نجف به ایران می‌آمد را تکثیر و با ماشین خود به طور مخفیانه، اعلامیه‌ها را در شهرهای مختلف پخش می‌کرد. او در سال ۵۵ به همراه شهید محمد منتظری و حاج شیخ احمد جنتی به زندان افتاد و اوج مبارزات او در سال‌های ۵۶ و ۵۷ در شهرهای قم و دامغان بود.

این شهید بعد از پیروزی انقلاب، سمت‌های مختلفی از جمله مؤسس و مسئول کمیته انقلاب اسلامی دامغان در سال ۱۳۵۸، تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دامغان، تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی دامغان، حاکم شرع دادسرای انقلاب اسلامی، نماینده امام در هیئت هفت نفره احیا و واگذاری زمین، نماینده امام و امام جمعه رامهرمز و نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و از ویژگی‌های اخلاقی شهید می‌توان به حفظ بیت‌المال و بی‌اعتنایی به دنیا اشاره کرد.

او که همواره اشتیاق شهادت داشت هر عصر پنج شنبه در جلسات مذهبی که برپا می‌کرد خطاب به دوستان شهید خود چنین می‌گفت که «شما با تشویق من به جبهه رفتید و به فیض شهادت رسیدید، اما من هنوز مانده‌ام!»؛ او یک هفته قبل از شهادتش در عملیات والفجر ۸ شرکت کرد و روز اوّل اسفند ۶۴ همراه با ۵۰ تن از شخصیت‌های مملکتی از جمله شهید محلاتی و هفت تن از نمایندگان مجلس و چندین تن از قضات دادگستری در پروازی که به سمت اهواز جهت بازدید مناطق جنگی رفته بودند مورد هجوم هواپیمای جنگی عراق قرار گرفت و بعد از چند روز پیکر مطهرش را در تشییع با شکوهی در شهر مقدس قم و در بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(س) در ایوان شرقی پایین مسجد طباطبایی در  ورودی مسجد بالاسر به خاک سپردند.

شهید نورالله اختری

شهید نورالله اختری متولد ۱۳۵۱ در مشهد مقدس در سن ۱۴ سالگی پس از ۱ ماه و ۲۵ روز حضور در جبهه‌های دفاع از کشور به عنوان رزمنده در ۱۹ اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسید و در شهر مقدس قم و در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

شهیده خانم پروین ناصحی

شهیده دکتر پروین ناصحی متولد ۱۳۳۷، دوره رزیدنت جراحی را در خدمت مجروحان جنگی در بیمارستان‌های طالقانی، لقمان و شهید لبافی‌نژاد بود و با گرفتن درجه تخصصی جراحی از دانشگاه شهید بهشتی تنها بانوی متخصص جراحی عمومی در آن زمان بود که در قم در بیمارستان‌های شهید بهشتی، نکویی و درمانگاه‌های سپاه پاسداران تا زمان شهادت ادامه خدمت داد و در ۲۱ تیر ۱۳۶۷ در حین اعزام به مأموریت در صانحه رانندگی به شهادت رسید و در حجره ستاد اقامه نماز واقع در جنب مقبره شهید مفتح در ضلع شرقی صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر بانوی کرامت به خاک سپرده شد.

برخی عناوین این شهیده عبارت از یگانه بانوی متخصص جرّاحی عمومی در ایران( در آن دوره)، جراح نمونه بیمارستان‌های شهر قم در سال ۱۳۶۶، جراح افتخاری طرح انصار المجاهدین و انجام بیشترین تعداد عمل جراحی در جنگ تحمیلی است.

از شهدای دفاع مقدس مدفون در حرم مطهر بانوی کرامت مهندس شهید محمد رفیع مستقیمی متولد ۱۳۳۴ است که در ۳۴ سالگی در حین انجام خدمت در سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید و در حجره ۴۲ صحن امام رضا علیه السلام که اکنون ورودی ۲ حرم مطهر شده است به خاک سپرده شد.

همچنین از دیگر شهدای مدفون در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها شهید ذبیح الله گائینی متولد خرداد ۱۳۲۰، است که هفتم خرداد ۱۳۶۴ در اثر حمله هوایی رژیم بعث عراق در تهران به شهادت رسید و در حجره ۴۲ صحن امام رضا علیه السلام به خاک سپرده شد.

پاسدارشهید محمد حسین فرقانی متولد ۱۳۴۰ نیز از شهدای دفاع مقدس است که در فروردین ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در مقبره شهید مفتح در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر بانوی کرامت به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات