۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۶۹۱۰۷۴
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور:

خاموش شدن چراغ حوزه های علمیه به دین ضربه می زند

خاموش شدن چراغ حوزه های علمیه به دین ضربه می زند
فارس ـ آیت الله خاتمی گفت: وقتی که حوزه علمیه امروز ارز دیجیتال را ارزیابی می‌کند نشان از متحول شدن و به روز شدن دارد و خاموش شدن این چراغ به دین ضربه می زند.

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی امروز در نخستین اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه فارس، گفت: با بیان اینکه کرونا به عرصه‌های مختلف آسیب وارد کرد و اکنون باید فکر کرد که در بخش اقتصادی باید چکار کنیم، گفت: حوزه علمیه نیز باید فکر کند که در مقابل آسیب‌هایی که از کرونا دیده چه کاری باید انجام دهد از این رو انتظار از مسئولان مدارس این است که با همراهی مدیریت حوزه نگذارند این چراغ خاموش شود، خاموش شدن این چراغ علاوه بر اینکه ضربه به دین، ضربه به امنیت کشور نیز محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور به تفاوت امنیت و حوزه علمیه هم اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی اشرار در خیابان‌ها یک روحانی و عالم را مشاهده کنند با خود حساب می‌کنند که در شهری که دین زنده است، نمی‌توان کاری کرد.

آیت الله خاتمی با بیان این نکته که حوزه علمیه به عنوان یک سرمایه ملی است، عنوان کرد: تاریخ روحانیت با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و حتی کار به تعطیلی حوزه علمیه در زمان رضا خان کشیده شده است. بنابراین فراز و نشیب وجود دارد و نباید دلسردی به وجود بیاید

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در خصوص دروس طلبگی نیز بیان کرد: شورای عالی در دروس حوزوی رو به تحول آورده و در سطح یک شورای عالی موفق عمل کرده و تقریباً تمام دروس سطح یک که حدود شش سال نخست محسوب می‌شود، کاملاً متحول شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه اینکه حوزه علمیه امروز ارز دیجیتال را ارزیابی می‌کند نشان از متحول شدن و به روز شدن حوزه علمیه دارد، گفت: دومین رکن در حوزه علمیه استاد است که در علوم طلبگی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ رابطه‌ای که میان شاگرد و استاد وجود دارد در حوزه علمیه رابطه‌ای بی نظیر و دلی و عاطفی است.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: رکن سوم در حوزه علمیه نیز مباحثه است که استاد نیز باید نظارت کند، چرا که مباحثه جلوه دیگر درس است مدیریت نیز جزو ارکان بعدی حوزه علمیه است و در این عرصه در مرحله نخست باید شاکر خداوند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شکل گیری حوزه علمیه خواهران نیز بیان کرد: زنان نزد پیامبر (ص) گلایه کردند که تمام وقت شما را مردها گرفته‌اند، پیامبر (ص) هم فرمود که برای شما هم نکاتی را می‌گویم، حضرت علی (ع) هنگامی از جنگ فارغ می‌شد به آموزش مردم می‌پرداخت به این معنا که برای مولی علی (ع) اولویت دوم کارها پس از جنگ، حوزه علمیه و تعلیم‌الناس بوده است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امام صادق (ع) برای جایگاه تعلیم و تعلم و تبلیغ دین از مبارزات حاد کنار کشید و یک حوزه بزرگ تشکیل داد، خاطرنشان کرد: امام (ره) فرمود اگر مرحوم حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را انجام می‌داد که بنده انجام دادم. تشکیل حوزه علمیه کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی امروز نبود، همچنین امام نیز فرمود اگر بخواهیم مردم را بسازیم باید برای هر ۱۰ نفر یک طلبه داشته باشیم./1400/د۱۰۱/

ارسال نظرات