۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۶۹۱۸۵۲

بررسی احکام منابع طبیعی در مذاهب اسلامی

بررسی احکام منابع طبیعی در مذاهب اسلامی
انسجام بخشی و تبیین دیدگاه و مبانی فقهای امامیه و حنفیه پیرامون موضوع احکام منابع طبیعی، هدف اصلی این تحقیق قرار گرفته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،در فقه اسلامی، احکام خاصی برای منابع طبیعی از جمله مراتع و جنگل‌ها وضع شده است. انسجام بخشی و تبیین دیدگاه و مبانی فقهای امامیه و حنفیه پیرامون این موضوع، هدف اصلی این تحقیق قرار گرفته است که در نتیجه، مخاطب با آرا و دیدگاه‌های فقیهان هر دو مذهب آشنا می‌گردد و به شباهت‌ها و تفاوت‌های هر دو مذهب در این باره به شکل مقارنه‌ای دست می‌یابد.

برای دستیابی به این هدف، مالکیت مراتع و جنگل‌ها طبق مذهب امامیه در زمان حضور پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) و نیز زمان غیبت مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس مذهب حنفیه نیز از زمان پیامبر اکرم(ص) تاکنون مورد کنکاش قرار گرفته است. این جستار با روش توصیفی، تحلیلی و مقارنه‌ای نشان می‌دهد که در فقه امامیه، مراتع و جنگل‌ها جزء انفال و ملک حاکم اسلامی، و در فقه حنفیه جزء مباحات عامه است که ملک شخص خاصی نیست هر کس در دستیابی به ‌آنها نسبت به دیگران سبقت بگیرد مالک ‌آنها ‌می‌گردد.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت مشاهده و دریافت اصل مقاله به سایت نشریه مراجعه و همچنین آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دوفصلنامه به‌ آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال و برای  کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32230941 -051 تماس برقرارنمايند.

ارسال نظرات