۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۹۲۲۴۲
یادداشت؛

نقش ایمان و معنویت در پایداری نهاد خانواده

نقش ایمان و معنویت در پایداری نهاد خانواده
ازدواج‌هایی که با اصل قرار دادن معنویت شکل می‌گیرند از شیرینی و حلاوت بیشتری برخودار هستند چراکه ایمان، جاذبه نیرومند و قوی میان طرفین را به عزت و انسانیت سوق می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خانواده یک اجتماع کوچک و دو نفرى که بناست در تکامل معنوى و رشد مادى یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هریک کمبود دیگرى را در اوج محبّت و مودت جبران نمایند و چنانچه چیزى آنان را تهدید کرد و آرمانهاى فکرى و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند.

قرآن کریم در آیه 21 سوره روم در این باره می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِى ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛ از نشانه‏هاى خداست آن که آفرید براى شما همسرانى از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستى و مهربانى نهاد. هر آینه در این کار براى مردمى که بیندیشند نشانه‏ها و عبرتهاست.

امام محمد باقر(ع) از قول جدّش رسول اللّه(ص) نقل کرده که فرمود: «ما بُنِىَ بَناءٌ فِى الاِسلامِ اَحَبُّ اِلى اللّهِ ـ عزّ وَ جَلّ ـ من التزویج؛ هیچ بنائى در مکتب اسلام طرح ریزى نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوب‏تر از ازدواج باشد.» و همینطور در روایتی دیگر آمده است که مردى به محضر رسول خدا (ص) رسید و عرض کرد: یا رسول اللّه! من از امر ازدواج به شگفت در آمده‏ام و تعجب مى‏کنم زیرا مرد و زنى که هرگز یکدیگر را ندیده ‏اند و نمى‏‌شناسند، چون میان آنان پیمان و عقد ازدواج برقرار مى‌‏شود و بعد با یکدیگر به صحبت مى‏‌نشینند و یکدیگر را بیشتر درک مى‌‏نمایند، چنان دوستى و محبّتى برقرار مى‌‏گردد که از آن عظیم‏تر ممکن نیست؟!پیامبر اکرم فرمودند: پایه ریزى امر ازدواج را خداوند سبحان در ذات بشر قرار داده به طورى که انسان نیازمندى به آن را در درون خویش احساس مى‏کند، سپس به آیه ذیل استشهاد نمود و آن را قرائت کرد:
«وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِى ذلِکَ لایاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرون»؛ خداوند بین شما (زنان و مردان) محبّتى خاص قرار داده و به یکدیگر مهربان نموده است. همانا در این امر نشانه‏ها و آیاتى است براى آنانى که تفکّر کنند.

خانواده معنوی در اسلام و سکولار در غرب

این اصل در کنار رفع نیاز جنسی است که خداوند در نهاد انسان ها قرار داده است، به این بیان که یکى از هدف‌هاى ازدواج و تشکیل خانواده، تأمین نیازهاى جنسىِ زن و مرد است. بى‌شک، بدون جذب و انجذاب جنسى و روابط جنسى مطلوب، زندگى زناشویى با سعادت و شیرینى همراه نخواهد بود و دانشمندان بر این نکته تأکید کرده‌اند که «مسائل جنسى در زناشویى، نقش مهمى را بازى مى‌کنند و داشتن روابط جنسى مطلوب از ضروریات هر خانواده مى‌باشد و اغلب اشکالات خانوادگى مستقیمآ یا به طور غیرمستقیم معلول ناسازگارى‌هاى جنسى بوده و عامل جنسى در سعادت زناشویى نقش مهمى را بازى مى‌کند.»(هانا استون و آبراهام استون، پاسخ به مسائل جنسى وزناشویى، ترجمه طرازاللّه اخوان، ص 213 و 214)

مساله ازدواج و تشکیل خانواده ضمن ایجاد محبت و عاطفه و حتی رفع نیاز جنسی برای رسیدن به معنویت و نزدیک شدن به خداوند متعال می باشد و به همین خاطر ازدواج به عنوان عشق فطرى، موهبتى است الهى که رسول گرامى اسلام بدان افتخار مى‏کند و مى‏گوید: «النّکاحُ سُنَّتى فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتى فَلَیسَ مِنّى؛4 ازدواج دادن و ازدواج نمودن، سیره و راه من است و هرکس از این سنت زیباى الهى سر برتابد، از من نیست.» و معنویت، نقش بسزایی در کامیابی و سعادت یک زندگی مشترک دارد و می‌تواند با حل مشکلات و برطرف کردن نارسایی‌های نظام خانواده و اجتماع انسان را به هدف عالی تشکیل خانواده و زندگی برساند  چراکه در یک ازدواج زن و مرد؛ به‌عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر قرار گرفته و زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند  و تناسب زوجین در ابعاد معنوی و شخصیتی می‌تواند به خوشبختی و موفقیت طرفین منتهی شود و با توجه به تأثیر رفتارها و تربیت خانوادگی افراد در زندگی جدید، مد نظر قرار دادن پیشینه خانوادگی طرفین اهمیت بسزایی در موفقیت زندگی دارد.

ازدواج‌هایی که با اصل قرار دادن معنویت شکل می‌گیرند از شیرینی و حلاوت بیشتری برخودار هستند چراکه ایمان جاذبه و کشش نیرومند و قوی میان طرفین را به عزت و انسانیت سوق می‌دهد این درحالی است که در فضای معنوی طرفین خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و گفتارشان می‌دانند و در صحبت‌هایشان صداقت دارند و همچنین صادقانه از رویاهایشان برای زندگی آینده صحبت می‌کنند و درصورت برخورد با مشکلات عمیق‌تر و منطقی‌تر برخورد می‌کنند و این در حالیست که بی‌اعتنایی و بی‌توجهی افراد به معنویت می‌تواند مشکلات و موانعی را در زندگی مشترک ایجاد کند چراکه این نوع روابط بسیار سست و شکننده‌اند و رابطه‌ها هر روز کمرنگ‌تر می‌شود، طرفین خود را ملزم به رعایت تعهدات اخلاقی نمی‌بینند، خود را در چهارچوب ازدواج و خانواده قرار نمی‌دهند، دچار لغزش و اشتباه می‌شوند، به خواسته‌های یکدیگر توجهی ندارند و در این صورت است که عملکردها موجب مخالفت طرفین می‌شود.

خانواده معنوی در اسلام و سکولار در غرب

در مقابل، در تفکر غرب، اسـاس بـر اصـالت فـرد مـي باشـد و منافع شخص در اولويت است و اين نگاه غرب بـه خـانوده موجـب مـسائل و مـشكلات زيادي در جوامع آنان گرديده است و در تعريف خانواده براساس ديكشنري وبستر آمده است كـه خـانواده، عبـارت است از گروهي جمعشده در كنار هم و زير يك سقف و تحـت يـك مـديريت. صـرف زندگي در يك خانه و با انگيزة رابطـة جنـسي، اوج تعريـف يـك خـانواده اسـت و تعريف غرب از خانواده براساس نگاه اومانيـسم، فمينيـسم و سكولاريـسمي بنـا شـده است که در اين نگاه فردگرايانه، معتقدند كه هيچگونه تفاوت نژادي، جنـسي و طبقـاتي ذاتي بين مرد و زن وجود ندارد و به طور خلاصه اين بينش، تفاوت بين زن و مرد را زاييدة محيط اجتماعي ميداند و فردگرايي افراطي، مبناي خانوادة سكولار است و اساس، بـر اصـالت ميل فرد است و به تبع، ميتوان دريافت كه منافع افراد به شكل فردي مطرح است.

ازدواج سفید یکی از مصادیق تفکر غربی نسبت به تشکل خانواده است و بعد رنسانس و در نهایت انقلاب جنسی در غرب به تدریج گسترش یافت و متاسفانه در سال های اخیر با روی کار آمدن دولت های نزدیک به تفکر غربی و در ضمن مشکلات دیگر میل به ازدواج کم شده و بعضا ازدواج های سفید جایگزین آن شدند که در ضمن توجه دولت، مراکز تبلیغی و فرهنگی نیز باید نسبت به رفع این تهدید و گسترش ازدواج و تشکیل خانواده اقدام نمایند.

ارسال نظرات