۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۹۲۳۷۸
افشای توافق سازمان ملل و بنگلادش؛

آوارگان مسلمان روھینگیا حق تردد آزادانه را ندارند

آوارگان مسلمان روھینگیا حق تردد آزادانه را ندارند
به تازگی جزییات جدیدی از توافق سازمان ملل متحد و دولت بنگلادش در مورد اسکان مسلمانان روهینگیا در یک جزیره دورافتاده افشا شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سال گذشته، دولت بنگلادش هزاران مسلمان روهینگیایی را از منطقه بازار کاکس به یک جزیره دورافتاده و سیل‌خیز منتقل کرد تا از بار جمعیتی در این منطقه بکاهد. به همین خاطر یک توافقنامه با سازمان ملل متحد امضاء شد. از همان ابتدا که موضوع انتقال مسلمانان روهینگیا به جزیره بهاسان چار مطرح شد، بسیاری از گروه‌های حقوق بشری در مورد ناامن بودن این جزیره «تازه از زیر آب بیرون آمده» هشدار می‌دادند.

حالا مشخص شده که سازمان ملل در توافقنامه خود با بنگلادش موافقت کرده که آوارگان مسلمان حق تردد آزادانه به بیرون از جزیره را نداشته باشند و به نوعی در این جزیره زندانی شوند. در این توافقنامه هیچ تضمینی برای ورود ۱۹ هزار مسلمان ساکن در این جزیره، به خاک اصلی بنگلادش مطرح نشده است.

آژانس مهاجرتی سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود تا تضمین‌های لازم از سوی بنگلادش اجرایی نشود هیچ خدماتی به ساکنان این جزیره نخواهد داد اما به نظر می‌رسد این آژانس از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.

گفتنی است مسلمانان میانمار از ترس کشتار، هتک حرمت و تجاوز در تابستان سال ۲۰۱۷ از استان راخین گریخته و به بنگلادش پناه آوردند. ۷۴۰ هزار آواره روهینگایی اکنون در بنگلادش به سخت‌ترین روش روزگار می‌گذرانند./۹۸۸/

منبع:رویترز

ارسال نظرات