۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۹۲۴۹۸
یادداشت؛

دیشب در حرم و مسجد اعظم شب شهادت بود یا شب عید؟

دیشب در حرم و مسجد اعظم شب شهادت بود یا شب عید؟
برای زائرانی که دیشب برای زیارت به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رفته بودند معلوم نشد که شب عید است یا شب شهادت؟

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از قدیم الایام مراسم های اهل بیت علیهم السلام همیشه در ایران و در بقاع متبرکه حال و هوای خاصی دارد و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام این اعیاد و عزاداری را با شور حال خاصی برگزار می کنند.

روز هشتم و نهم ربیع الاول هم از این نوع مراسم ها است که از یک طرف شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) است و از طرف دیگر عید شمرده می شود و سالروز به امامت رسیدن منجی بشریت حضرت حجت ابن الحسن(عج) می باشد.

در روایتی دارد که حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند: ان الله...اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا؛ خداوند برای ما، شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری می‌کنند؛ با خوشحالی ما خوشحال می‌شوند و در اندوه و غم ما محزون می‌گردند. (غررالحکم، جلد 1، صفحه 235)

دیشب برای نماز جماعت مانند هر زائر دیگری به حرم مطهر رفتم، حرم مملو از جمعیت بود و در راه که از مسجد اعظم عبور می کردم صدای مکبر را می شنیدم که داشت تبریک به امامت رسیدن حضرت حجت(عج) را می گفت و مسجد اعظم چراغ هایی را به مناسبت همین عید روشن کرده بود.

از مسجد اعظم به طرف حرم رفتم و با تعجب دیدم که مکبر حرم اعلام می کند که امشب شب شام شهادت حضرت امام حسن عسکری است و در حرم امشب برنامه روضه و عزاداری برپاست و چراغ های قرمز گلدسته های حرم نشان دهنده عزاداری در حرم بود.

دیشب در حرم و سجد اعظم شب شهادت بود یا شب عید؟

جالب است که این دو مکان دیوار به دیوار هم قرار دارند و در واقع برای عموم کسانی که به حرم می آیند یکی حساب می شوند، اما در برنامه های فرهنگی این دو مکان دارای دو روش کاملا مختلف هستند که در یک شب یکی برنامه عید را دارد و دیگری برنامه عزا داری.

در برنامه های تلویزیون هم برنامه هایی که مشخص شده بود دیشب را به عنوان شب عید معرفی می کردند و خبری در برنامه های تلویزیونی از شام شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) نبود.

تناقض در برنامه‌های فرهنگی این مطلب را می رساند که ما هنوز مشخص نکردیم که چه شبی، شب عید است یا شب عزا؟ نبود برنامه‌های مشخص برای افراد و جامعه این را می‌رساند که هنوز این قضیه برای خود مسؤولان فرهنگی ما هم تبیین نشده است.

این قضیه در بدو امر مشکلی ندارد چون گفته می شود هر کسی طبق نظر خودش عمل می کند و این ایرادی ندارد، ولی این قضیه برای عموم جامعه و زواری که برای زیارت به حرم آمده اند سؤال ایجاد می کند که بالاخره امشب شب عید است یا عزا؟

اینگونه عملکردهای ما باعث وهن به مقام امامت و شهادت حضرات معصومین(ع) می شود و از قدیم هم می گویند که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد.

در این برنامه ها، افراد جامعه دچار یک دوگانگی می شوند که بالاخره کدام درست و خدای نکرده ممکن است اصل این مراسم ها را زیر سؤال ببرند.

امروز وظیفه ماست که با یک هم‌افزایی فرهنگی مدیریت کلان کارهای فرهنگی را یکپارچه کنیم و با مشخص کردن یک برنامه مشخص، راه را برای این بی برنامگی ها ببندیم و جامعه را به سمت یک جامعه دینی حرکت دهیم.

اگر هم اختلاف سلیقه ای در برنامه های فرهنگی وجود دارد نباید این اختلاف سلیقه به جامعه منتقل شود و در جایی مثل حرم مطهر و مسجد اعظم که با یک دیوار به هم متصل شده اند چنین اختلاف نظری باشد که یکی عید می گیرد و دیگری عزا.

نداشتن مدیریت واحد در حرم مطهر و مسجد اعظم یکی از بزرگترین مشکلاتی است که طی چند سال اخیر در برنامه های مختلف کاملا دیده می‌شود، مسجد اعظم درست است که در نزدیک و چسبیده به حرم قرار دادند ولی نباید مدیریتی جداگانه و دوگانه از حرم مطهر داشته باشند و برنامه هایی حتی مخالف با برنامه های حرم داشته باشد.

البته که این را باید اضافه کرد که عده‌ای در قم به دنبال این هستند که عزاداری‌ها را هر چی می توانند گسترش داده و باعث گسترش عزاداری های اهل بیت(ع) شوند ولی همین افراد در مورد سالروز به امامت رسیدن حضرت حجت(عج) روند دیگری را در پیش می گیرند.

به هر ترتیب در شهر قم و حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(ع) و مسجد اعظم که در واقع جزء حرم محسوب می شود نباید چنین تفاوت و دوگانگی در برنامه های فرهنگی وجود داشته باشد که خدای نکرده منجر به وهم نسبت به اهل بیت (ع) شود./826/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
شما با تولیت مسجد اعظم مشکل دارید وگرنه خیلی جاها تو جامعه تناقض میبینید و سکوت میکنید. اتقوا الله
2
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
خودتون هم میگید تو تلوزیون تبریک میگفت پس کار مسجد اعظم درست بوده و اگر جرات دارید بگید کار حرم اشتباه بوده اما کو از بیان حق. فقط بیان صحت رفتار هم کیشان
2
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
هیچ ربطی نداره
2
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
ما هم رفتیم دقیقا این رو دیدیم فکر کنم بخا طر جدا بودن حرم از مسجد اعظم بود
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
مشکل اینه که مدیریت مسجد اعظم و حرم متفاوته
یقینا تو حریم حرم که همه مسجد رو جزو حرم می دونن مدیریت باید با حرم باشه اینکه مرحوم آیت الله بروجردی مسجد رو بنا کردند دلیل نمیشه تولیتش جدا باشه مثل اینه که مسجد گوهر شاد تولیتش جدای از حرم باشه...

ضمن اینکه گاها برنامه هایی که مسجد اعظم برگزار می کنه بر خلاف حرمت حرم حضرت معصومه هست و در چشم زائران غیر بومی هم نمای خوبی نداره از جمله برهنه ‌شدن، برگزاری هیئت توسط افرادی که مشکل اطلاعاتی هم دارن و تو قم همه میشناسن اون ها رو، لعن گفتن بعد هیئت و...

یقینا این ها متناسب با حریم حرم نیست که .. نشون میده که نمی تونه تو این مسائل ورود کنه
1
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
تولیت مسجد اعظم باید گرفته شود و تولیت حرم و مسجد اعظم یکی باشد این چه نوع مدریت است بسیار زشت و زننده است
..تولیت مشخص کردن که ارثی نیست
که خواهرزاده چون فامیلیش یکی است آن را بگیرد
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
واقعا مسخره است چرا با تولیت مسجد اعظم برخورد نمی کنید
این کارها باعث وهن به ائمه می شود
0
0
شازده
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
ایراد بنی اسرائلی می گیرید
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
حالا اگه ماجرا برعکس بود و مسجداعظم برنامه عزا برگزار کرده بود یه پرونده منتشر میکردید درباره اینکه مدیریت سکولار مسجد اعظم در مقابل تصمیم رسمی نظام و صداوسیما ایستادگی کرده و این چیزا
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
چرا تولیت مسجد اعظم جداست
0
0