دیشب در حرم و مسجد اعظم شب شهادت بود یا شب عید؟
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از قدیم الایام مراسم های اهل بیت علیهم السلام همیشه در ایران و در بقاع متبرکه حال و هوای خاصی دارد و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام این اعیاد و عزاداری را با شور حال خاصی برگزار می کنند.
روز هشتم و نهم ربیع الاول هم از این نوع مراسم ها است که از یک طرف شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) است و از طرف دیگر عید شمرده می شود و سالروز به امامت رسیدن منجی بشریت حضرت حجت ابن الحسن(عج) می باشد.
در روایتی دارد که حضرت علی علیهالسلام می فرمایند: ان الله...اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا؛ خداوند برای ما، شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری میکنند؛ با خوشحالی ما خوشحال میشوند و در اندوه و غم ما محزون میگردند. (غررالحکم، جلد 1، صفحه 235)
دیشب برای نماز جماعت مانند هر زائر دیگری به حرم مطهر رفتم، حرم مملو از جمعیت بود و در راه که از مسجد اعظم عبور می کردم صدای مکبر را می شنیدم که داشت تبریک به امامت رسیدن حضرت حجت(عج) را می گفت و مسجد اعظم چراغ هایی را به مناسبت همین عید روشن کرده بود.
از مسجد اعظم به طرف حرم رفتم و با تعجب دیدم که مکبر حرم اعلام می کند که امشب شب شام شهادت حضرت امام حسن عسکری است و در حرم امشب برنامه روضه و عزاداری برپاست و چراغ های قرمز گلدسته های حرم نشان دهنده عزاداری در حرم بود.
جالب است که این دو مکان دیوار به دیوار هم قرار دارند و در واقع برای عموم کسانی که به حرم می آیند یکی حساب می شوند، اما در برنامه های فرهنگی این دو مکان دارای دو روش کاملا مختلف هستند که در یک شب یکی برنامه عید را دارد و دیگری برنامه عزا داری.
در برنامه های تلویزیون هم برنامه هایی که مشخص شده بود دیشب را به عنوان شب عید معرفی می کردند و خبری در برنامه های تلویزیونی از شام شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) نبود.
تناقض در برنامههای فرهنگی این مطلب را می رساند که ما هنوز مشخص نکردیم که چه شبی، شب عید است یا شب عزا؟ نبود برنامههای مشخص برای افراد و جامعه این را میرساند که هنوز این قضیه برای خود مسؤولان فرهنگی ما هم تبیین نشده است.
این قضیه در بدو امر مشکلی ندارد چون گفته می شود هر کسی طبق نظر خودش عمل می کند و این ایرادی ندارد، ولی این قضیه برای عموم جامعه و زواری که برای زیارت به حرم آمده اند سؤال ایجاد می کند که بالاخره امشب شب عید است یا عزا؟
اینگونه عملکردهای ما باعث وهن به مقام امامت و شهادت حضرات معصومین(ع) می شود و از قدیم هم می گویند که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد.
در این برنامه ها، افراد جامعه دچار یک دوگانگی می شوند که بالاخره کدام درست و خدای نکرده ممکن است اصل این مراسم ها را زیر سؤال ببرند.
امروز وظیفه ماست که با یک همافزایی فرهنگی مدیریت کلان کارهای فرهنگی را یکپارچه کنیم و با مشخص کردن یک برنامه مشخص، راه را برای این بی برنامگی ها ببندیم و جامعه را به سمت یک جامعه دینی حرکت دهیم.
اگر هم اختلاف سلیقه ای در برنامه های فرهنگی وجود دارد نباید این اختلاف سلیقه به جامعه منتقل شود و در جایی مثل حرم مطهر و مسجد اعظم که با یک دیوار به هم متصل شده اند چنین اختلاف نظری باشد که یکی عید می گیرد و دیگری عزا.
نداشتن مدیریت واحد در حرم مطهر و مسجد اعظم یکی از بزرگترین مشکلاتی است که طی چند سال اخیر در برنامه های مختلف کاملا دیده میشود، مسجد اعظم درست است که در نزدیک و چسبیده به حرم قرار دادند ولی نباید مدیریتی جداگانه و دوگانه از حرم مطهر داشته باشند و برنامه هایی حتی مخالف با برنامه های حرم داشته باشد.
البته که این را باید اضافه کرد که عدهای در قم به دنبال این هستند که عزاداریها را هر چی می توانند گسترش داده و باعث گسترش عزاداری های اهل بیت(ع) شوند ولی همین افراد در مورد سالروز به امامت رسیدن حضرت حجت(عج) روند دیگری را در پیش می گیرند.
به هر ترتیب در شهر قم و حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(ع) و مسجد اعظم که در واقع جزء حرم محسوب می شود نباید چنین تفاوت و دوگانگی در برنامه های فرهنگی وجود داشته باشد که خدای نکرده منجر به وهم نسبت به اهل بیت (ع) شود./826/
یقینا تو حریم حرم که همه مسجد رو جزو حرم می دونن مدیریت باید با حرم باشه اینکه مرحوم آیت الله بروجردی مسجد رو بنا کردند دلیل نمیشه تولیتش جدا باشه مثل اینه که مسجد گوهر شاد تولیتش جدای از حرم باشه...
ضمن اینکه گاها برنامه هایی که مسجد اعظم برگزار می کنه بر خلاف حرمت حرم حضرت معصومه هست و در چشم زائران غیر بومی هم نمای خوبی نداره از جمله برهنه شدن، برگزاری هیئت توسط افرادی که مشکل اطلاعاتی هم دارن و تو قم همه میشناسن اون ها رو، لعن گفتن بعد هیئت و...
یقینا این ها متناسب با حریم حرم نیست که .. نشون میده که نمی تونه تو این مسائل ورود کنه
..تولیت مشخص کردن که ارثی نیست
که خواهرزاده چون فامیلیش یکی است آن را بگیرد
این کارها باعث وهن به ائمه می شود