۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۶۹۲۴۸۲
مدیر موسسه مسجد:

مهم ترین پایگاه دینی که بدیل ندارد مسجد است

مهم ترین پایگاه دینی که بدیل ندارد مسجد است
حجت الاسلام تقی قرائتی با اعلام خبر آغاز ثبت نام طلاب در موسسه مسجد و گذراندن مهارت های مرتبط با مسجد گفت: مهم ترین پایگاه دینی که بدیل ندارد مسجد است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی در گفت‌وگویی گفت: رهبری معظم انقلاب تاکید داشتند که مدرک غیر از تخصص و مهارت است و تخصصی شدن امور یکی از مهم ترین اولویت ها است.

وی افزود: امروزه مثلا در علم پزشکی که قبلا تنها یک حکیم باشی بود، الان صدها تخصص و فوق تخصص وجود دارد و تنها در مورد دندان ۶ تخصص داریم، در مورد مسجد و امور دینی نیز یک بحث مهمی وجود دارد و آن بحث مهارت آموزی است که جایش در مورد مسجد تقریبا خالی است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: در مورد بحث مسجد باید توجه کرد که غیر از بحث های فنی و علمی بحث تربیتی نیز مطرح است، چرا که مهم ترین پایگاه دینی که بدیل ندارد مسجد است، لذا فرهنگسراها، نمازخانه ها، حسینیه ها و سایر اماکن دیگر اندازه دو درصد مسجد اثر تربیتی ندارد، چرا که ثواب نماز در مسجد فوق العاده بالاست تا چهل سال عبادت در غیر از مسجد، اما اماکن دیگر اندازه دو رکعت هم ثواب نماز زیاد نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی با اشاره به تنوع مخاطبانی که در مسجد حاضر می شوند گفت: در مسجد انواع مخاطبان را مشاهده می کنیم از کودک و نوجوان تا افراد کهنسال، از افراد بی سواد و احیانا معتادین تا افراد معمولی، فرهیختگان، ثروتمندان، سیاسیون و دانشمندان بزرگ که اداره کردن این تنوع جمعیتی در مسجد نیاز به مهارت آموزی دارد.

وی تاکید کرد: نگهداری این افراد در مسجد و اداره کردن مسجد نیازمند خادم و امام جماعت با مهارت است، هنوز هم کارکردهای متنوع مساجد احصا نشده است و صدر و ذیل آن مشخص نشده است و عمده کارکردهای مسجد نیز مخفی است.

حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی تاکید کرد: این دوره مهارت آموزی از ضروری ترین دوره ها است، چرا که هر طلبه ای بخواهد در هر جایی استخدام شود، بی ارتباط با مسجد نیست و این دوره ها تنها به صورت علمی صرف نیست، بلکه کاملا مهارت های علمی کاربردی به طلاب آموزش داده می شود.

مدیر موسسه مسجد ابراز داشت: در پوشش نماز به خیلی از جاها می توانیم برسیم، لذا مسجد دارالعباد است نه دارالعباده، یعنی اینکه مسجد خانه مردم است نه خانه عبادت و از طرفی هم بهترین کار در مسجد نیز عبادت است که این نشان می دهد که با پوشش نماز زندگی ها شیرین تر و شاداب تر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های موسسه مسجد خاطر نشان ساخت: از سال ۱۳۷۷ که این موسسه آغاز به کار کرده است، هرساله طلاب زیادی در این موسسه آموزش های لازم درباره مسجد را می بینند و امسال هم دوره ۲۲ را در سال تحصیلی جدید۱۴۰۰ خواهیم داشت که دوره ها ۶ ماه خواهد بود وتا قبل از ماه مبارک رمضان تمام خواهد شد.

وی گفت: مکان برگزاری این دوره در موسسه مسجد واقع در مدرسه عالی دارالشفاء روبروی بخش امتحانات شفاهی خواهد بود و همزمان نیز در سایت مجازی با لینک ارسالی در کانال موسسه مسجد در ایتا بارگزاری می شود.

مدیر موسسه مسجد با اشاره به شرایط پذیرش طلاب در این موسسه گفت: طلاب پایه ۷ به بالا با داشتن کارت ملی و کد طلبگی خود از شنبه تاچهار شنبه از ساعت۹ الی ۱۲ در این موسسه می توانند ثبت نام کنند که بعد از اتمام دوره و نوشتن جزوه و ارائه مقاله، به آنها گواهینامه معتبر داده خواهد شد و دوره آموزشی مسجد نیز از شنبه تا سه شنبه به صورت حضوری از ساعت۱۱ تا ۱۲ خواهد بود.

ارسال نظرات