۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۹۲۹۰۸

آمریکایی ها برای ماندن در منطقه، داعش را بهانه کرده اند

آمریکایی ها برای ماندن در منطقه، داعش را بهانه کرده اند
فرانک مکنزی در اظهاراتی گفته که «تهدید داعش در عراق ‌اکنون در اندازه ای است که نیروهای عراقی با حمایت آمریکا و ناتو می‌توانند با آن مقابله کنند.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در اظهاراتی گفته که «تهدید داعش در عراق ‌اکنون در اندازه ای است که نیروهای عراقی با حمایت آمریکا و ناتو می‌توانند با آن مقابله کنند.» این سخن یعنی آمریکایی ها برای ماندن در منطقه همچنان داعشی را بهانه می کنند که خود آن را خلق کرده اند.

فرمانده سنتکام تأکید کرده که بغداد و واشنگتن توافق کرده اند که پشتیبانی از نیروهای عراقی و کمک های مستشاران نظامی ایالات متحده به عراق ادامه داشته باشد.

پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» در این باره نوشت که مکنزی در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» گفته است که دولت‌های دو کشور گفت‌وگوهای راهبردی بسیار سازنده‌ای داشته‌اند که در آن توافق شده، حمایت از نیروهای نظامی عراق و کمک‌های مستشاری ادامه پیدا کند و «من فکر می کنم این موضوع بدون سقف زمانی مشخصی ادامه داشته باشد.»

وی در حالی ادعا کرد که "تهدید داعش در عراق ‌اکنون در اندازه ای است که نیروهای عراقی به تنهایی و با حمایت از جانب آمریکا و ناتو می‌توانند با آن برخورد کنند" که منابع موثق در منطقه می گویند، آمریکایی ها همچنان از اهرم داعش برای بازی های منطقه ای خود استفاده می کنند، تا جایی که روس ها اخیرا فاش ساختند که آمریکا اقدام به جابجایی داعش از منطقه خاورمیانه به افغانستان و از سایر مناطق به عراق و سوریه کرده است.

با اینحال، فرمانده سنتکام افزود که در عرصه میدانی این نیروهای عراقی هستند که می‌جنگند و دقیقا هدف ما هم همین بود.

مکنزی در پاسخ به این پرسش که آیا جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعیین شده گفت که هر مطلبی درباره خروج نیروهای آمریکایی در آینده منوط به گفت و گو ها و مذاکراتی خواهد بود که آمریکا با دولت عراق انجام می‌دهد.

وی درباره آینده حضور نظامی آمریکا در سوریه گفت که این نیروها در سوریه تنها یک هدف دارند و آن شکست داعش است. ژنرال آمریکایی در ارتباط با ادامه حضور غیر قانونی نیروهایش در سوریه نیز افزود، هنوز برخی گروه‌های داعش در منطقه فرات و صحرای بادیه فعالیت‌هایی دارند و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که مورد حمایت امریکا هستند به جنگ با آنها ادامه می‌دهند و «تا پایان این مأموریت در سوریه خواهیم ماند».

اظهارات مکنزی درباره ضرورت ادامه حضور نظامیان آمریکا در عراق، به هر شکل ممکن، درحالی است که پارلمان عراق در سال ۲۰۱۸ قانون خروج نیروهای بیگانه از این کشور را از تصویب گذرانده و ملت و جریان های سیاسی عراقی نیز به هیچ روی موافق ادامه حضور نظامی آمریکا در کشورشان نیستند. این مصوبه پارلمان عراق باعث شد تا دور جدیدی از گفت وگوها میان واشنگتن و بغداد آغاز شود.

در بیانیه پایانی مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی دو کشور که به ریاست وزرای خارجه عراق و آمریکا در اواخر تیرماه امسال برگزار شد، تأکید شده که روابط امنیتی بغداد و واشنگتن کاملاً به عرصه مستشاری و آموزش و همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات منتقل می‌شود و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هیچ گونه حضور نیروهای رزمی امریکا در عراق وجود نخواهد داشت.

این بیانیه افزوده که پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های عراقی است که براساس قوانین عراق اداره می‌شود و این پایگاه‌ها متعلق به آمریکایی ها و ائتلاف بین‌المللی نیست.

در این بیانیه تأکید شده که آمریکا به حمایت خود از نیروهای امنیتی عراق برای تقویت توانایی آنها در رویارویی با تهدیدها ادامه می‌دهد./۹۸۸/

منبع: ایرنا

ارسال نظرات