۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۳۶۲۷

توهمات جوبایدن ادامه دارد

توهمات جوبایدن ادامه دارد
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی بدون آنکه افتضاحات به بار آمده در افغانستان و حمایت از این کشور را به یاد بیاورد، خود را ناجی تایوان دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در اجلاس مجازی شرق آسیا که با حضور لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین، برگزار شد بدون اشاره به خروج مفتضحانه خود از افغانستان و تسلط طالبان در این کشور، خطاب به کشور‌های جنوب شرق آسیا گفت:واشنگتن با شرکای خود در اقیانوس آرام درباره توسعه چارچوب اقتصادی منطقه‌ای به رایزنی خواهد پرداخت.

وی با تاکید بر این موضوع که آمریکا تعهد محکمی به تایوان دارد، افزود: واشنگتن نگران اقدامات قهری چین در قبال تایوان است، زیرا این اقدامات صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

بایدن با بیان اینکه زندانیان سیاسی در میانمار باید آزاد شوند، خواستار بازگشت میانمار به دموکراسی شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این راستا ادامه داد: ما باید به تراژدی ناشی از کودتای نظامی که به صورت کاملا فزاینده‌ای ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، رسیدگی کنیم.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد می‌داند.

از سوی دیگر، تایوان از سال ۱۹۷۱ از سازمان ملل اخراج شد و دیگر عضو سازمان ملل متحد نیست و به دلیل مخالفت جمهوری خلق چین با استقلال این جزیره، بسیاری از کشور‌های جهان، تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

بایدن همچنین در طی روز‌های اخیر در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن از تایوان در برابر فشار‌های چین دفاع می‌کند و یا خیر، گفته بود که؛ آمریکا متعهد به انجام چنین کاری است.

چندی پیش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از همه کشور‌های عضو سازمان ملل خواست تا در مقابله با آنچه سیاست چین واحد خوانده شده، به آمریکا برای حمایت از عضویت تایوان درسازمان ملل متحد بپیوندند و با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «ما همه کشور‌های عضو سازمان ملل را تشویق می‌کنیم تا به ما بپیوندند تا از مشارکت قوی و معنادار تایوان در سرتاسر سازمان ملل و جامعه بین‌المللی حمایت کنند.»

او در ادامه افزود: «حذف تایوان، هدف مهم سازمان ملل متحد و نهاد‌های مرتبط با آن را زیر سوال برده و این سازمان را تضعیف می‌کند.»

پکن نیز با صدور بیانیه‌ای اظهارات مقامات آمریکایی در حمایت از پیوستن تایوان به سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و با آن مخالفت کرد.

پکن در بیانیه خود ضمن مخالفت با ادعا‌های آمریکا مبنی بر لزوم پیوستن تایوان به سازمان ملل، گفت: «تایوان نمی تواند این کار را انجام دهد، زیرا بخشی از چین است.»

پیش از این، وزارت خارجه چین در پاسخ به وعده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای دفاع از تایوان گفته بود: «ما هرگز از منافع حیاتی خود دست نخواهیم کشید و جایی برای سازش وجود ندارد.»

انتهای پیام/

 
 
ارسال نظرات